• Tussen06

    Bodelning, när måste han hämta sina saker?

    Som frågan lyder: Hur länge måste jag vänta på att exet ska hämta sina saker efter vi gjort bodelningen? Vi vart klara med bodelningen i slutet av november 2017, han sa då att han skulle komma om ca 2 veckor och hämta sakerna. Nu är vi i mars och han har fortfarande inte hämtat dom.

  • Svar på tråden Bodelning, när måste han hämta sina saker?
  • Monchichier

    Jag har inget svar på rak arm. Men vad säger Google?

    Jag tänker att din situation omöjligt är speciellt unik. Lawline tex har säkert svarat på flera sådana här frågeställningar.

  • Louksor


    Konsekvenser om man flyttar på sakerna


    Eftersom sakerna som ditt ex inte hämtar fortfarande tillhör honom har du inte rätt att göra vad du vill med sakerna. Om du utan hans godkännande flyttar på eller gör dig av med hans saker på annat sätt kan du göra dig skyldig till en brottslig gärning. Det skulle förmodligen röra sig om egenmäktigt förfarande (BrB 10 kap. 4 §) eller egenmäktigt förfarande (BrB 8 kap. 8 §). Anledningen till att det kan utgöra brott är att du skulle rubba ditt exs besittning av sakerna utan att han godkänner det.


    Det kan också vara så att ditt ex, genom att lämna kvar sakerna i ditt hem, själv begår brottet egenmäktigt förfarande, eftersom han hindrar dig från att utnyttja din bostad på sättet som du har rätt till.


    Ansökan om handräckning hos KFM


    En möjlig lösning kan vara att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Handräckning kan till exempel beviljas när man behöver hjälp att överlämna eller ta bort lös egendom som någon lämnar kvar i en bostad som de inte längre bor i (1 kap. 3 §).
  • TeresB

    Kan du inte maila ditt ex och ange ett datum då sakerna skall vara upphämtade och be honom svara i vändande mail. alt boka ett bud och skicka sakerna till honom?
    Är det måga saker och skrymmande?

Svar på tråden Bodelning, när måste han hämta sina saker?