• Mom2be262

    Vad göra åt deprimerad katt?

    Vi har 2 katter. En på ca 8 år och en på ca 3 år. Den äldre var här sen start och den andra som kattunge men båda älskade varandra sedan start så inga problem. Jag blev gravid och katten gosade en del med magen men inte längre. Hon slutade äta så trodde hon va less på blötmaten eller att hon va hård i magen. Matade med messmör och glass men ingen bättring. Blötmaten slickar hon bara upp såsen på... försökte trigga lek men inget duger. Inget duger heller med andra katten... busade med båda dag, lillan fick en lite smäll när stora försökte fånga ett snöre (olycka och absolut inget hårt eller aggressivt) men hon reagerade inte ens, bara stirrade rakt fram....

    Vad kan man göra åt en deprimerad katt? Hittar bara symptom men ingen specifik hjälp... varit såhär ca 1 vecka...

  • Svar på tråden Vad göra åt deprimerad katt?
  • Mom2be262

    Hon älskade mys förut men hatade att bli buren. Bär man nu bara accepterar hon läget och hänger kvar, inget kurrande ens vid vanligt kelande

  • NELJ

    Man tar henne till veterinären så klart! Hon kan vara sjuk. Min katt för många år sedan blev slö och apatisk och slutade sedan äta, det visade sig vara en autoimmun blodsjukdom och han dog någr dagar senare...

  • Mom2be262

    Klart hon ska till vetrinär men vad om tips på vad man gör åt en deprimerad katt... förutom vetrinär då!

  • crispnuggets

    Det finns en produkt som heter feliway som ska verka lugnande på katter. De blir mer harmoniska och trygga. Det kan ju vara värt att testa.

  • NELJ
    Mom2be262 skrev 2018-03-05 22:14:30 följande:

    Klart hon ska till vetrinär men vad om tips på vad man gör åt en deprimerad katt... förutom vetrinär då!


    Tja, det kan ju vara så att hon reagerar på att du är gravid. Alla kattet trivs ju inte med att få barn i familjen och är det så och det håller i sig får du ju lov att omplacera henne. Men jag förstår inte varför du verkar förutsätta att hon är deperimerad när symptomen minst lika gärna kan vara pga sjundom. Katter brukar enligt min erfarenhet inte i första hand bli håglösa när de mår psykiskt dåligt, snarare gömma sig, protestkissa, bli aggressiva eller liknande.
Svar på tråden Vad göra åt deprimerad katt?