• BodyIsYourTemple

    Akupunktur-snack!

    Hej!

    Efter totalt 20 behandlingar för barnlöshet hos 3 olika TCM akupunktörer skulle jag jätte gärna vilja komma i kontakt med andra som har erfarenheter från akupunktur!

    - Hur många ggr i veckan gick ni och under hur lång tid?
    - Vilka effekter kunde ni känna av?
    - Vilka diagnoser fick ni, vad berättade akupunktören för er?
    - Var sattes nålarna?

    Min berättelse följer här nedan inom kort... Flört 

  • Svar på tråden Akupunktur-snack!
  • Jenna Eriksdotter

    Två gånger i veckan i 6 månader. För Hortons sjukdom. Var skeptisk, men måste prova allt enligt läkare så jag fick göra det. Nålar i huvud , nacke, kinder, ögonbryn och tummarna Effekten var noll, helt verkningslöst och slöseri med tid. Spudo vetenskap / vård är ofta verkningslösa.

  • BodyIsYourTemple
    Jenna Eriksdotter skrev 2018-03-07 10:01:15 följande:

    Två gånger i veckan i 6 månader. För Hortons sjukdom. Var skeptisk, men måste prova allt enligt läkare så jag fick göra det. Nålar i huvud , nacke, kinder, ögonbryn och tummarna Effekten var noll, helt verkningslöst och slöseri med tid. Spudo vetenskap / vård är ofta verkningslösa.


    Tråkigt att du inte blev hjälpt av behandlingen. Som aningslös patient blir man ju tvungen att nästan blint lita på akupunktören vilket kan kännas läskigt, framför allt om man inte känner av någon förbättring efter en viss tid. Sen är det ju viktigt att man hittar en professionell behandlare med gedigen utbildning och djup förståelse för tcm.
  • BodyIsYourTemple

    För de som är intresserade kommer här en beskrivning på mina erfarenheter från 3 olika akupunktörer i Skåne som jag sökte upp för behandling av oförklarlig barnlöshet. Vid det läget hade vi försökt i nästan 2 år.


    1. Första akupunktören jag gick hos var en svensk kvinna med utbildning inom vanlig och traditionell kinesisk akupunktur. Jag fick behandling en gång i veckan i 9 veckor. Diagnos fick jag ingen speciell förutom att hon kunde se ?en stagnation?. Enligt henne skulle vi behandla varje av de fem faserna i min menscykel genom att bl.a. stärka Yin under första halvan och Yang under andra halvan. Jag började snabbt känna stora förbättringar: depression och oro dämpades och jag kände mig mer positiv, glad och harmonisk framför allt under första cykelhalvan, min PMS blev mycket bättre, ömma bröst försvann helt, ingen uppblåst längre runt äl och mens, inga obehag vid mens, mensblodet gick från att ha varit svart/brunt/rött till att vara en klar lysande jordgubbsröd färg, periodlängden var exakt 28 dagar under hela behandlingstiden, och även lusten ökade något.


    2. En enstaka gång testade jag en akupunktör som var kines, manlig, där jag fick fylla i ett formulär som han tittade på utan att prata med mig. Han mätte min puls väldigt länge på båda handleder och sa sedan att min energi gick uppåt men inte neråt. Han hittade en blockerad punkt ovanför min navel där han petade runt lite med nålen (detta måste ha varit needling eller något) vilket gjorde svinont! I samma rum någon meter bort låg en annan patient bakom ett skynke. Under de första 20 minuterna låg jag och skakade på britsen (antagligen pga rädsla..). Det blev mitt första och sista besök. Jag tror absolut att han kunde sin grej men han var alldeles för stressad, tog sig inte tid, kunde inte kommunicera och behandlade patienter på löpande band.


    3. Min nuvarande akupunktör som jag har gått hos 3ggr/vecka i en månad är en kvinna från Kina. Vid mitt första besök tittade hon i mina handflator och förklarade detaljerat vilka problem jag hade. Jag förstod snabbt att här sitter jag framför ett proffs, en riktig läkare inom kinesisk medicin. För att kunna hjälpa mig behövde jag komma 3ggr i veckan, hade vi varit i Kina hade hon ordinerat ett besök dagligen. Enbart genom att titta i handflatorna kunde hon se att jag hade problem med sömnen för att mitt hjärta slog alldeles för fort: ?Med ett hjärta som rasar så här kan du inte bli gravid.? Hon sa att magen och mjälten inte samspelade och att magen tog energi ifrån reproduktionsorganen. Hon ?såg? att jag hade en obalans i kroppen, nackbesvär och en svag korsrygg, en livmoder som hade sjunkit ner i bäckenet och orsakade obehag vid samlag, väldigt låg energi i njurarna och att jag var väldigt trött. I stort sett allt hon sa stämde. Efter några behandlingar lugnade hjärtat ner sig, jag sov bättre, spänningar i ryggen försvann, livmodern lyfte, nedstämdhet och trötthet håller sakta på att förbättras. I nuläget fortsätter jag hos henne 2ggr/veckan.


    Dela gärna med dig av dina erfarenheter Glad

Svar på tråden Akupunktur-snack!