• Jossan21

    olidlig trötthet vecka 9..

    Hej!

    jag väntar mitt andra barn och är nu i vecka 9. Har mått väldig illa i flera veckor och tröttheten kan jag inte ens förklara... 
    Jag minns inte att jag var såhär orkeslös när jag väntade mitt första barn, men man kanske glömmer? sen är det klart att man kan må sämre andra graviditeten osv.

    Har varit hemma från jobbet måndag, tisdag och är hemma även idag.
    Jag orkar ingenting, bara ligger i sängen och sover i princip.. I måndags vaknade jag vid 06 först, sen somnade jag om vid 8 och sov till 15. Är det någonannan som upplever den här fruktansvärda tröttheten?
    och tror ni att det kommer bli bättre? vet inte hur jag ska orka med och jobba heltid om den här tröttheten håller i sig..... Spöke
    är så glad att jag är gravid men mår verkligen skit!!

  • Svar på tråden olidlig trötthet vecka 9..
  • Iowhannah

    Jag känner med dig! Jag har varit betydligt tröttare denna graviditet. Jag tyckte att jag var trött under första graviditeten, men det var ingenting i jämförelse! Jag är i vecka 23 och fortfarande väldigt trött (dock inte så förlamande som i början). Min teori är att det är för att både hjärnan och kroppen är inställda på ansvar för syskonet. Man kan ju inte vila på samma sätt som första gången heller.

  • Jossan21
    Iowhannah skrev 2018-03-07 07:12:30 följande:

    Jag känner med dig! Jag har varit betydligt tröttare denna graviditet. Jag tyckte att jag var trött under första graviditeten, men det var ingenting i jämförelse! Jag är i vecka 23 och fortfarande väldigt trött (dock inte så förlamande som i början). Min teori är att det är för att både hjärnan och kroppen är inställda på ansvar för syskonet. Man kan ju inte vila på samma sätt som första gången heller.


    tack för svar! jobbar du heltid? orkar du det? eller hur jag ska uttrycka mig.. kan tänka mig att det är svårt att bli sjukskrien pga av trötthet va? man vet ju hur hårda försäkringskassan är.. 
    det kanske är som du säger att tröttheten beror på att hjärnan och kroppen är inställda på ansvar för syskonet, det låter ju logiskt ändå. Och som du säger kan man ju inte vila när som helst nu när man faktiskt redan har ett barn att ta hand om också.
    Jag hoppas verkligen tröttheten blir bättre både för dig och mig!
    känner du något illamående också? tycker även att illamåendet är värre den här graviditeten, kan må illa när som helst på dygnet och med första barnet var det BARA på morgonen sen gick det över.
  • Mia86a

    Jag fick mitt andra barn i december så är inte gravid nu. Men jag hade precis likadant - stor skillnad mellan första och andra graviditeten. Det är helt fruktansvärt att vara så trött och orkeslös. För mig vände det efter halva graviditeten ungefär och jag fick vara pigg och glad sista månaderna. Håller tummarna att det vänder även för dig.

  • Jossan21
    Mia86a skrev 2018-03-07 07:21:15 följande:

    Jag fick mitt andra barn i december så är inte gravid nu. Men jag hade precis likadant - stor skillnad mellan första och andra graviditeten. Det är helt fruktansvärt att vara så trött och orkeslös. För mig vände det efter halva graviditeten ungefär och jag fick vara pigg och glad sista månaderna. Håller tummarna att det vänder även för dig.


    Grattis till bebisen! Glad
    hur gjorde du? var det bara att bita ihop och fortsätta jobba osv som vanligt eller blev du sjukskriven pga av din orkeslösheten?
    Jag hoppas det vänder för mig med!! det är faktiskt fruktansvärt jobbigt o gå och vara trött hela tiden!
  • Iowhannah
    Jossan21 skrev 2018-03-07 07:20:53 följande:

    tack för svar! jobbar du heltid? orkar du det? eller hur jag ska uttrycka mig.. kan tänka mig att det är svårt att bli sjukskrien pga av trötthet va? man vet ju hur hårda försäkringskassan är.. 

    det kanske är som du säger att tröttheten beror på att hjärnan och kroppen är inställda på ansvar för syskonet, det låter ju logiskt ändå. Och som du säger kan man ju inte vila när som helst nu när man faktiskt redan har ett barn att ta hand om också.

    Jag hoppas verkligen tröttheten blir bättre både för dig och mig!

    känner du något illamående också? tycker även att illamåendet är värre den här graviditeten, kan må illa när som helst på dygnet och med första barnet var det BARA på morgonen sen gick det över.


    Nej, jag är sjukskriven pga depression. Jobbade heltid till vecka 15 och det var tufft men det gick.

    Du har inga föräldradagar kvar på storasyskonet? Det är ju inte optimalt, eftersom du då måste ha barnet hemma, men kanske ändå bättre än både sjukskrivning (som kan vara svårt att få) och heltidsjobb.

    Jag mådde illa fram till vecka 14 tror jag (precis som med första), men illamåendet var värre första gången. Då var jag så känslig mot lukter också, vilket jag inte var denna gång (till sambons glädje).
  • Mia86a
    Jossan21 skrev 2018-03-07 07:25:04 följande:

    Grattis till bebisen! 

    hur gjorde du? var det bara att bita ihop och fortsätta jobba osv som vanligt eller blev du sjukskriven pga av din orkeslösheten?

    Jag hoppas det vänder för mig med!! det är faktiskt fruktansvärt jobbigt o gå och vara trött hela tiden!


    Tack!

    Jag var faktiskt fortfarande föräldraledig med första barnet så behövde inte tänka på jobb. Minns att jag mest låg på golvet hemma och mådde illa och halvsov, orkade ingenting! Började jobba igen lagom tills att det vände som tur var, vet inte vad jag hade gjort annars faktiskt.
Svar på tråden olidlig trötthet vecka 9..