• Anonym (?)

    Är det rimligt att inkludera hushållsarbete i barnvaktens uppgifter?

    Jag undrar om det är rimligt att inkludera hushållsarbete i barnvaktens uppgifter. T.ex. laga mat och äta med barnen efter hämtning på förskola, sen plocka undan i köket, ställa disk i diskmaskinen, torka av bordet osv.? Med barnvakt avser jag en utomstående person som utför jobbet mot betalning, alltså inte någon anhörig eller vän som ställer upp. 

  • Svar på tråden Är det rimligt att inkludera hushållsarbete i barnvaktens uppgifter?
  • Mandel

    Vad har sagts och kommit överens om innan barnvaktandet?

    Om jag blev ombedd att hämta barn på förskolan och se till att de får mat så skulle det självklart innebära att jag lagar mat, äter med barnen, plockar undan efter maten och gör i ordning.
    Är soppåsen full knyter jag självklart ihop den och går ut med den!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Klara)

    Det kommer man ju överens om innan, vad som ska ingå. Men om man ska ge barnet mat, så ingår ju även att tillaga maten (om det är varm mat som ska ätas) samt plocka undan efter maten.

  • Mrs Moneybags

    Det är helt okej om man har gjort upp det tillsammans innan barnvakten/hushållerskan börjar sitt jobb.

    Jag utgår ifrån att man även i samband med det kommer överens om en rimlig ersättning för jobbet.

  • Anonym (Barnvakt)
    Anonym (?) skrev 2018-03-07 13:40:41 följande:

    Jag undrar om det är rimligt att inkludera hushållsarbete i barnvaktens uppgifter. T.ex. laga mat och äta med barnen efter hämtning på förskola, sen plocka undan i köket, ställa disk i diskmaskinen, torka av bordet osv.? Med barnvakt avser jag en utomstående person som utför jobbet mot betalning, alltså inte någon anhörig eller vän som ställer upp. 


    Nej inte okej. Jag var ofta barnvakt. Jag och barnen åt hemma. Lekte på gården. Hade de sagt till mig att jag ska städa hade jag aldrig mer gått dit. Städa får man göra själv. Jag är där för att passa barnen.
  • NELJ

    Inte städa lägenheten, men att ordna middag och plocka undan efter den tycker jag kan ingå i barnvaktens jobb. Äta med barnen måste dock vara frivilligt.

  • Fjäril kär

    Jag tycker det tillhör sunt förnuft att man plockar undan och städar upp efter en måltid. Ska barnvakten ge mat förutsätter jag att sunt förnuft råder kring hur man gör kring en måltid.

    Jag hade däremot inte betalt något extra för något jag anser självklart.

  • Anonym (K)

    Beror på vad ni kommer överens om och vad hen får för lön.

  • Anonym (K)
    Anonym (Barnvakt) skrev 2018-03-07 14:00:10 följande:

    Nej inte okej. Jag var ofta barnvakt. Jag och barnen åt hemma. Lekte på gården. Hade de sagt till mig att jag ska städa hade jag aldrig mer gått dit. Städa får man göra själv. Jag är där för att passa barnen.


    Så du lämnade kvar allting efter din och barnets middag? Även din egen tallrik?

    Har du varit barnvakt hos någon 2 gånger?
  • Anonym (Barnvakt)
    Anonym (K) skrev 2018-03-07 19:39:56 följande:

    Så du lämnade kvar allting efter din och barnets middag? Även din egen tallrik?

    Har du varit barnvakt hos någon 2 gånger?


    Jag åt och lade disken i köket. Jag diskar inte.

    Jag har varit barnvakt minst tvåsiffrigt. jag räknar inte antal gånger.
  • Anonym (K)
    Anonym (Barnvakt) skrev 2018-03-07 20:07:56 följande:

    Jag åt och lade disken i köket. Jag diskar inte.

    Jag har varit barnvakt minst tvåsiffrigt. jag räknar inte antal gånger.


    Fick de också torka din bak ?
  • Klaralokghdy

    Jag brukar försöka diska lite, både efter oss och gammal disk om det finns, och plocka iordning, särskilt om jag vet att föräldrarna har det stressigt och så, men tycker absolut inte att man kan räkna med det om man inte avtalat om det. Laga mat om barnen blir hungriga ingår, men helst bör man ju ha pratat om det innan också, så att man som barnvakt vet vilken mat man kan ta osv. Och självklart plockar man undan tallrikar, men diska tycker jag inte är nödvändigt. I så fall får man säga till innan.

  • BurningDiamond

    Oj, jag har alltid antagit att det ingår i barnvaktandet.

    Fixa mat, plocka undan efter maten, ta upp smutskläderna från golvet och lägga i tvättkorgen när pjamasen är på, hänga handdukar på tork efter duschen/badet, samla ihop leksakerna (tillsammans med barnet beroende på ålder) osv.

    Däremot tycker jag inte att det ingår att handla, tvätta, (hand)diska, dammsuga osv. om det inte är specifikt avtalat.

  • Anonym (Sandra)

    Så länge man kommer överens innan om vad som ska ingå, fungerar det mesta, förutsatt att man inte vill att barnvakten ska städa hela huset.

  • Glinda från Oz

    Det där är ju självklara saker, då jag var yngre och satt barnvakt fick jag alltid göra sådana saker. Hos vissa fick jag stryka mm då barnet somnat också (det är däremot något man måste göra upp om innan och det ska synas på lönen)

Svar på tråden Är det rimligt att inkludera hushållsarbete i barnvaktens uppgifter?