• Anonym (hejåhå)

    FK nekar sjukpenning på 50%, måste arbetsgivaren veta? Jag klarar mig på 50%, rädd för att bli aretslös!!

    Jättetacksam om någon vet!

    Varit sjukskriven ett tag för utmattning. Klarar jobba 50% enl både mig själv, läkare och psykolog, men sen är det som en vägg, det GÅR inte mer som det är nu!

    Fick plötsligt nekad fortsatt sjukpenning av FK. Trots alla intyg och utredningar! Jag bedöms ha 100% arbetsförmåga i nåt totalt orealistiskt jobb som är lätt psykiskt och fysiskt, samt där jag kan ta paus och vila när jag behöver. Sådana arbeten är enl FK "normalt förekommande"??!
    Helt overkligt, vilket också AF bekräftade när jag kollade upp.

    Sambon och jag diskuterade. Tänkte att jag vill stanna på mitt jobb med 50% inkomst, tills jag kan arbeta mer, hellre än arbetslöshet. FÅR man det? Alltså får man jobba 50% om man har läkarintyg på 50% sjukskrivning? Och skita i FK så länge?
    Vad händer om jag inget nämner till arbetsgivaren om att FK nekat sjukpenning?

  • Svar på tråden FK nekar sjukpenning på 50%, måste arbetsgivaren veta? Jag klarar mig på 50%, rädd för att bli aretslös!!
  • Anonym (hejåhå)

    Ingen som har en aning? År så orolig! :(

  • Don3

    Prata med din arbetsgivare. Beroende på arbete så kan halvtidsarbetare vara bra att ha.

    Så länge du inte begär någon ersättning från FK eller a-kassa så är det fritt att arbeta halvtid bara man kommer överens med arbetsgivare.

  • Kjell2
    Anonym (hejåhå) skrev 2018-03-07 15:10:23 följande:

    Ingen som har en aning? År så orolig! :(


    Kolla med ditt fack.
  • MeandHim

    Var likadant för mig, utmattning och sjukskriven på 100% i 1 1/2 år.

    25% gick bra att jobba men när jag skulle trappa upp till 50% så sa dom stopp, då kunde jag tydligen jobba 100% jag fick ett nytt jobb och kunde ta pauser precis som jag ville, om jag behövde sovmorgon var det inga problem och inte fysiskt för det klarar inte mina leder av (har reumatism dessutom) bättre jobb gick alltså inte att hitta, kunde även få gå upp och jobba heltid och få fast anställning. Men då tycker fsk att jag ska jobba heltid direkt för nåt jobb finns det tydligen jag kan klara av på 100% ??? Så trots överklagan och plus att min läkare ringde och skällde ut min handläggare så gick det inte. Är själv varannan vecka med två barn så en 50% inkomst gick inte, så fick ställa mig som arbetssökande.

    Såååå mkt krångel och skit med fsk!!!!!! Hatar myndigheten, för hade jag fått jobba mig uppåt så hade jag Förnodligen mått bättre än vad jag gör idag.... för givetvis kunde jag inte stämpla upp till 100% så fick börja jobba efter ca 2 månader varav en utan inkomst. Så under tiden har det klivit några turer till sjukhuset, MEN jag har inte råd att vara sjuk.

  • sextiotalist
    Anonym (hejåhå) skrev 2018-03-07 14:40:18 följande:

    Jättetacksam om någon vet!

    Varit sjukskriven ett tag för utmattning. Klarar jobba 50% enl både mig själv, läkare och psykolog, men sen är det som en vägg, det GÅR inte mer som det är nu!

    Fick plötsligt nekad fortsatt sjukpenning av FK. Trots alla intyg och utredningar! Jag bedöms ha 100% arbetsförmåga i nåt totalt orealistiskt jobb som är lätt psykiskt och fysiskt, samt där jag kan ta paus och vila när jag behöver. Sådana arbeten är enl FK "normalt förekommande"??!
    Helt overkligt, vilket också AF bekräftade när jag kollade upp.

    Sambon och jag diskuterade. Tänkte att jag vill stanna på mitt jobb med 50% inkomst, tills jag kan arbeta mer, hellre än arbetslöshet. FÅR man det? Alltså får man jobba 50% om man har läkarintyg på 50% sjukskrivning? Och skita i FK så länge?
    Vad händer om jag inget nämner till arbetsgivaren om att FK nekat sjukpenning?


    Eftersom du har intyg från läkare att du har en arbetskapacietet på 50% så bör det inte vara några problem. En bra arbetsgivare har med all sannolikhet full förståelse för situationen.

    Lite OT, men nu börjar det bli läge för FK att hitta dessa arbeten, AF kan det inte, de arbetssökande som hamnat i den situationen kan det inte.
  • Anonym (hejåhå)

    Tack alla för bra svar! :)

    Ska ringa facket imorgon.

    MeandHim: <3  Det låter jättetufft, blir så arg!! Jag har fibromyalgi också, men det har FK aldrig brytt sig om...

  • Anonym (hejåhå)
    Don3 skrev 2018-03-07 15:15:10 följande:
    Prata med din arbetsgivare. Beroende på arbete så kan halvtidsarbetare vara bra att ha.
    Så länge du inte begär någon ersättning från FK eller a-kassa så är det fritt att arbeta halvtid bara man kommer överens med arbetsgivare.
    De är tyvärr mera *jobba 100%*. Låter inte nån ha nån mindre grad än 100% om man inte har barn under 8.

    Vad skulle kunna hända om arbetsgivaren "kom på en" tro? :( Om man är noga med att ha sjukskrivning från läkare?

  • Anonym (hejåhå)

    Vad händer med ens SGI om man fortsätter jobbar 50% i ett halvår? Om man behöver hel  sjukpenning från FK nån v för tex lunginflammation eller nåt, får man då bara 50% av sin SGI-grundade aktuella inkomst, alltså hälften av hälften, dvs 25% av heltid om ni förstår?

  • sextiotalist
    Anonym (hejåhå) skrev 2018-03-07 16:00:58 följande:

    Vad händer med ens SGI om man fortsätter jobbar 50% i ett halvår? Om man behöver hel  sjukpenning från FK nån v för tex lunginflammation eller nåt, får man då bara 50% av sin SGI-grundade aktuella inkomst, alltså hälften av hälften, dvs 25% av heltid om ni förstår?


    Din SGI  påverkas, eftersom du endast har en 50% inkomst och ingen ersättning från FK som kompenserar upp den.

  • Anonym (60%)
    Anonym (hejåhå) skrev 2018-03-07 15:38:31 följande:

    De är tyvärr mera *jobba 100%*. Låter inte nån ha nån mindre grad än 100% om man inte har barn under 8.

    Vad skulle kunna hända om arbetsgivaren "kom på en" tro? :( Om man är noga med att ha sjukskrivning från läkare?


    Är du frisk nog att söka annat jobb? Deltidstjänster är vanligare än man tror. Jag klarar precis som du inte av att jobba heltid, lösningen blev en 60% tjänst hos samma arbetsgivare där jag täcker upp för andras sjukfrånvaro. Alla tjänar på att jag är en mer kontinuerlig resurs och att företaget inte längre behöver betala ett konsultbolag för att ha folk redo. Detta påverkar såklart både SGI och framtida pension men funkar för mig. Jag har motsvarande lönen för en ica-anställd trots låg tjänstgöringsgrad så jag klarar mig bra och har prioriterat ett lite högre pensionssparande.
Svar på tråden FK nekar sjukpenning på 50%, måste arbetsgivaren veta? Jag klarar mig på 50%, rädd för att bli aretslös!!