• Fridiii

    Magsjuka i familjen, hur länge?

    Hej!

    Min tvååring fick magsjuka förra tisdag natt med mängder av kräkningar. Min sambo, barnets pappa blev smittad exakt ett dygn senare förra onsdag natt med både kräkningar och diarre. Han blev "frisk" efter 1,5 dygn. Barnets kräkningar pågick ett dygn sen verkade han frisk men hängig och ville inte äta men drack bra. Han har inte riktigt velat äta sedan dess, han får i sig lite fil, bananbit, brödbit, välling o dryck. Han är förkyld samtidigt som kom igår. Men i måndags var han väldigt "grötig" i avföringen en gång om dygnet och har vart sedan dess. Jag trodde jag klarat mig tills idag med både lös avföring och kräkningar o allmän sjukdomskänsla, fryser framförallt något förbannat! 

    Hur länge brukar magsjuka sitta i? Jag tror att jag aldrig haft magsjuka tidigare åtmistone inte som vuxen. Vad har ni för erfarenhet?

  • Svar på tråden Magsjuka i familjen, hur länge?
  • mammalovis

    Om jag förstått mina kollegor rätt har de varit både illamående och kanske spytt med efterföljande feberinfluensa. Så ditt barn kanske har liknande. Sedan kan man tillfälligt bli känslig för laktos i ca 2 veckor efter en magsjuka. Är barnet förkylt kanske det har ont i halsen. Nya tänder kan också göra att bara mjuk mat känns okej.

  • Fridiii
    mammalovis skrev 2018-03-07 18:43:34 följande:

    Om jag förstått mina kollegor rätt har de varit både illamående och kanske spytt med efterföljande feberinfluensa. Så ditt barn kanske har liknande. Sedan kan man tillfälligt bli känslig för laktos i ca 2 veckor efter en magsjuka. Är barnet förkylt kanske det har ont i halsen. Nya tänder kan också göra att bara mjuk mat känns okej.Ta


    Tack för ditt svar! Han har inte feber men näsan rinner och han är hes och hostar lite, särskilt när han ligger ner. Okej då ska jag vara väldigt försiktig med laktos nu då. Han är ändå ganska pigg nu tycker jag och leker osv värre med mig nu då. Ingen som vet hur länge det brukar sitta i? Hela hans förskola har typ vart bort så det kommer ju därifrån tyvärr. Men han har inte vart på föris sedan förra tisdagen o han blev dålig tisdag natt. 
Svar på tråden Magsjuka i familjen, hur länge?