• vankelmodig

    Kan inte bestämma mig för namn

    Min dotter är två månader och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad hon ska heta, det finns så många fina namn, hur kan man endast välja ett?

    Jag har 23 potentiella namn

    Populära:
    Agnes, Astrid, Ebba, Elin, Greta, Hedvig, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, Sofia, Stina

    Inte så populära:
    Elna, Frida, Helena, Kajsa, Karin, Lena, Lucia, Tora, Vendela

    Vad tycker ni om dessa namn? Undrar vilka associationer ni har till dessa namn och hur ni föreställer er att någon med namnet är. Berätta också vilka ni gillar och ogillar, jag tänker nämligen göra en lista där jag ger namnen poäng.

  • Svar på tråden Kan inte bestämma mig för namn
  • vankelmodig

    Jag ville inte att hon skulle få ett allt för opopulärt namn, några andra namn som jag valde bort var:

    Agneta, Alfhild, Alida, Augusta, Beata, Berta, Edla, Gunhild, Gunilla, Helga, Hildegard, Inga, Ingeborg, Ingegerd, Justina, Ragnhild, Regina, Sabina, Valborg

  • Fjäril kär

    Om du slutar lista namn du ändå inte ska välja kommer du ha lättare att hitta rätt.

    Kom ihåg att du har rätt att välja ganska många namn. Vet många barn som får fyra-fem namn.

    Mina barn har tre namn.

  • Hermioney
    vankelmodig skrev 2018-03-07 16:55:00 följande:

    Min dotter är två månader och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad hon ska heta, det finns så många fina namn, hur kan man endast välja ett?

    Jag har 23 potentiella namn

    Populära:

    Agnes, Astrid, Ebba, Elin, Greta, Hedvig, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, Sofia, Stina

    Inte så populära:

    Elna, Frida, Helena, Kajsa, Karin, Lena, Lucia, Tora, Vendela

    Vad tycker ni om dessa namn? Undrar vilka associationer ni har till dessa namn och hur ni föreställer er att någon med namnet är. Berätta också vilka ni gillar och ogillar, jag tänker nämligen göra en lista där jag ger namnen poäng.


    Men stunta i om de är populära eller inte. Välj ett namn du gillar. Ta en penna och skriv varje namn på en egen lapp. Sen lägg du de i tre höga. Mycket-Mittemellan-Lite. Sen har du ett eller flera namn. I Sverige brukar ju folk ge sina barn tre förnamn.
  • Hermioney
    vankelmodig skrev 2018-03-07 16:55:00 följande:

    Min dotter är två månader och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad hon ska heta, det finns så många fina namn, hur kan man endast välja ett?

    Jag har 23 potentiella namn

    Populära:

    Agnes, Astrid, Ebba, Elin, Greta, Hedvig, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, Sofia, Stina

    Inte så populära:

    Elna, Frida, Helena, Kajsa, Karin, Lena, Lucia, Tora, Vendela

    Vad tycker ni om dessa namn? Undrar vilka associationer ni har till dessa namn och hur ni föreställer er att någon med namnet är. Berätta också vilka ni gillar och ogillar, jag tänker nämligen göra en lista där jag ger namnen poäng.


    Mina associationer:

    Agnes - pensionär

    Astrid - pensionär

    Ebba - vackert

    Elin - det duger

    Greta - Fult

    Hedvig - tjock pensionär

    Ida - det duger

    Ingrid - 50årig kvinna

    Klara - det duger

    Märta - tjock pensionär

    Signe - pensionär

    Sigrid - pensionär

    Sofia - för vanligt

    Stina - det duger

    Elna - pensionär

    Frida - vackert

    Helena - för vanligt

    Kajsa - kommer kallas Kajsa Bajsa på dagis och i skola-flera egna erfarenheter

    Karin - det duger

    Lena - det duger

    Lucia - neeej

    Tora - fult

    Vendela - elegant vackert
  • Elderberry
    Jag kan förstå att det är svårt, har du provat att kalla henne ett namn under några dagar för att se hur det känns? Det är ju ett sätt att försöka hitta rätt.

    Av dina namn så tycker jag att alla är fina, jag gillar dock vissa mer än andra och somliga skulle jag inte överväga själv, så här kommer mina tankar om alla namnen, i den ordning du sa dem (jag tenderar att koppla vissa namn till färger, så det är därför jag nämner sånt):

    Agnes - vackert och rejält, kanske lite grått, men det behöver inte vara negativt.
    Astrid - vackrare än Agnes (tycker jag), känns drömmande och pastell
    Ebba - ett fint namn, lite trubbigt men det får mig att tänka på havet, troligen pga ordet ebb
    Elin - fint, lite vekt, lite tråkigt
    Greta - känns som ett robust namn, envist och färgen röd
    Hedvig - ett av namnen jag gillar mindre, Hedda älskar jag men Hedvig känns krångligt, en del av mig tycker inte att det låter som ett namn.
    Ida - fint och vekt, likt Elin
    Ingrid - vackert, som Astrid fast ännu vackrare, känns ljust, vitt och gult
    Klara - känns lite som Greta, fast inte lika robust. En envis, färgglad tjej
    Märta - ett namn som jag är lite förvånad över att jag tycker om, det rimmar på smärta, vilket är lite olyckligt, men annars är det vackert och lite drömmande, som Astrid och Ingrid
    Signe - uttjatat vid det här laget, men det är fint.
    Sigrid - gillar, men föredrar Siri, vilket kanske är lite trist iom apple.
    Sofia - vackert och klassiskt, jag föredrar Sofie, men Sofia passar vem som helst, låter "smart" och vältaligt
    Stina - ingen favorit hos mig. Envis, bråkig

    Elna - fint, men låter lite gammalt
    Frida - fint, men Sofia som är likt vinner med hästlängder för mig.
    Helena - vackert, klassiskt, kanske inte "rätt generation" men det bryr jag mig inte om här. Låter som en drottning
    Kajsa - inget namn för mig, låter fånigt, troligen pga kalle anka-associationerna
    Karin - vackert, enkelt, lite blygt
    Lena - vackert, som Helena, låter inte lika kungligt, men fortfarande ett bra namn
    Lucia - nja, uppenbar association är inget för mig.
    Tora - fint, men du har finare namn på listan.
    Vendela - vackert, lite krångligt, lär bli smeknamn. Annars känns det blått och fantasifullt.

    De namn som jag skulle ha valt mellan är:
    Astrid, Ingrid, Sofia, Helena och Märta. Ingrid, Sofia och Märta ligger nog i topp för mig, men mycket beror ju på hur barnet är, vad som passar :)

    Lycka till!
  • vankelmodig
    Fjäril kär skrev 2018-03-07 17:04:29 följande:

    Om du slutar lista namn du ändå inte ska välja kommer du ha lättare att hitta rätt.

    Kom ihåg att du har rätt att välja ganska många namn. Vet många barn som får fyra-fem namn.

    Mina barn har tre namn.


    Hermioney skrev 2018-03-07 17:07:00 följande:
    Men stunta i om de är populära eller inte. Välj ett namn du gillar. Ta en penna och skriv varje namn på en egen lapp. Sen lägg du de i tre höga. Mycket-Mittemellan-Lite. Sen har du ett eller flera namn. I Sverige brukar ju folk ge sina barn tre förnamn.
    Jag menade tilltalsnamn, jag vet att man kan ha massor av andranamn. Jag vill att hon ska få ett någorlunda vanligt namn bland barn, jag har nämligen aldrig träffat någon i min ålder som har mitt namn. Enligt statistiska centralbyrån var det färre än 10 i min årskull som fick mitt namn.
  • Hermioney
    vankelmodig skrev 2018-03-07 17:43:54 följande:

    Jag menade tilltalsnamn, jag vet att man kan ha massor av andranamn. Jag vill att hon ska få ett någorlunda vanligt namn bland barn, jag har nämligen aldrig träffat någon i min ålder som har mitt namn. Enligt statistiska centralbyrån var det färre än 10 i min årskull som fick mitt namn.


    Jag är tvärtom. Jag vill ha något som få andra har.

    Varför vill du att namnet ska vara vanligt?
  • Elderberry
    vankelmodig skrev 2018-03-07 17:43:54 följande:
    Jag menade tilltalsnamn, jag vet att man kan ha massor av andranamn. Jag vill att hon ska få ett någorlunda vanligt namn bland barn, jag har nämligen aldrig träffat någon i min ålder som har mitt namn. Enligt statistiska centralbyrån var det färre än 10 i min årskull som fick mitt namn.
    Jag hade ett jättevanligt namn och det var inte kul att kallas mitt namn + första bokstaven på mitt efternamn, att inte veta vem en person ropade på osv. Det blev aldrig till "mitt" namn, det kändes opersonligt, minns att jag hittade på andra namn till mig själv redan när jag var 8. Jag bytte till ett hyfsat ovanligt namn i vuxen ålder.
    Nu hade jag ett av de absolut populäraste namnen i min årskull, topp 10 tror jag, och det är ju inte alla som känner som jag gjorde, på samma sätt som det inte är alla som mår dåligt av att ha ett ovanligt namn.

    Ta ett namn som du först och främst gillar, gå inte endast efter vad som är populärt! 
  • vankelmodig
    Hermioney skrev 2018-03-07 17:53:14 följande:
    Jag är tvärtom. Jag vill ha något som få andra har.

    Varför vill du att namnet ska vara vanligt?
    Är bara inte tillräckligt modig, jag ser definitivt upp till föräldrar som ger sina barn opopulära namn (typ som Ebba von Sydow) men själv är jag ganska blyg och jag har aldrig tyckt om att sticka ut, har varit så sen barnsben. Då jag var yngre brukade jag fråga mina föräldrar varför de gav mig ett så konstigt namn, jag var 100% säker att det inte fanns någon annan i min ålder som hette som jag. Men om min dotter i framtiden frågar mig varför jag gav henne ett så konstigt namn kan jag alltid bara säga att 56 andra tjejer i din ålder också heter så och att det inte är så konstigt.
Svar på tråden Kan inte bestämma mig för namn