• Anonym (?)

    Hur vet jag om jag kommer att få sjukpenning?

    Jag blev sjukskriven och ansökte om sjukpenning. Idag såg jag att jag hade fått ett beslut men det går inte att läsa om jag fått sjukpenning beviljat eller om de nekat. Det står att man kan se kommande preliminära utbetalningar men där står det inget. Betyder det alltså att de nekat? Det är första gången jag ansöker om sjukpenning så jag har ingen aning om hur det fungerar. 

  • Svar på tråden Hur vet jag om jag kommer att få sjukpenning?
  • Anonym (Sp)

    Hej!

    Om du fått beslut då ör det godkänt och då står det:

    "Vi har beslutat om din ersättning t.o.m. Xxx 2018.

    Du kan se kommande preliminära utbetalningar under "Utbetalningar".

    Tänk på att...

    Bedömningen är preliminär och kan påverkas om dina förutsättningar förändras, t.ex. om - du återgår i arbete tidigare

    - du får andra ersättningar

    - du åker utomlands

    Om du har fått en lägre ersättning än den du ansökt om kommer vi att skicka ett brev som förklarar varför."

    Du kan sedan se preliminära utbetalningar på FK Mina sidor under utbetalningar

  • Anonym (?)
    Anonym (Sp) skrev 2018-03-08 20:12:59 följande:

    Hej!

    Om du fått beslut då ör det godkänt och då står det:

    "Vi har beslutat om din ersättning t.o.m. Xxx 2018.

    Du kan se kommande preliminära utbetalningar under "Utbetalningar".

    Tänk på att...

    Bedömningen är preliminär och kan påverkas om dina förutsättningar förändras, t.ex. om - du återgår i arbete tidigare

    - du får andra ersättningar

    - du åker utomlands

    Om du har fått en lägre ersättning än den du ansökt om kommer vi att skicka ett brev som förklarar varför."

    Du kan sedan se preliminära utbetalningar på FK Mina sidor under utbetalningar


    Ok, det står så som du skriver men inga utbetalningar syns. 
  • border1
    Anonym (?) skrev 2018-03-08 20:20:39 följande:
    Ok, det står så som du skriver men inga utbetalningar syns. 
    Står det: "Vi har beslutat om din ersättning t.o.m. Xxx 2018"?
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (?)
    border1 skrev 2018-03-08 20:31:34 följande:
    Står det: "Vi har beslutat om din ersättning t.o.m. Xxx 2018"?
    Ja, det står men sedan när jag tittar under "utbetalningar" står det inget alls där. 
  • Alexi

    Om de fattat ett negativt beslut hade du först fått hem ett "övervägande om avslag". Dvs en motivering till varför de överväger att säga nej och sen tid för dig att invända mot förslaget till beslut.

    Så har de bara meddelat ett beslut så har du fått sjukpenningen beviljad.

  • Anonym (Också sjuk)

    Det står inget om utbetalning förrän dagen innan utbetalningen sker så det är inget konstigt. Av någon anledning står aldrig beslutet Men då jag har blivit nekad har jag fått ett fysiskt brev om det.

  • Alexi
    Anonym (Också sjuk) skrev 2018-03-08 21:14:50 följande:
    Det står inget om utbetalning förrän dagen innan utbetalningen sker så det är inget konstigt. Av någon anledning står aldrig beslutet smile4.gif Men då jag har blivit nekad har jag fått ett fysiskt brev om det.
    Man ser själva utbetalningen som det positiva beslutet. Så nekas man helt eller delvis måste det alltid till ett skriftligt beslut.
  • Anonym (Också sjuk)
    Alexi skrev 2018-03-08 21:44:42 följande:

    Man ser själva utbetalningen som det positiva beslutet. Så nekas man helt eller delvis måste det alltid till ett skriftligt beslut.


    Utbetalningen syns inte förrän dagen innan, det är först då man får veta. Jag tycker man ska få veta så snart beslutet är taget.
  • Anonym (Sp)
    Anonym (?) skrev 2018-03-08 20:20:39 följande:

    Ok, det står så som du skriver men inga utbetalningar syns. 


    Avvakta och se. På min syntes inte utbetalningarna direkt. Ring FK imorn och dubbelkolla.
Svar på tråden Hur vet jag om jag kommer att få sjukpenning?