• Lanza2017

    Gravid och influensa!!!

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 30 och har åkt på influensa, med allt man kan tänka sig, rethosta, rejäll förkylning, feber frossa, ont i kroppen ingen ork....

    är det något jag bör tänka på? vad får man ta och inte när det gäller läkemdel, är det skadligt för barnet i magen?

    Tog ej vaccin eftersom jag var sjuk när jag skulle ta den och efter att jag blev frisk så rann det lite ut i sanden vilket jag nu ångrar!

    Snälla kom med råd!!

  • Svar på tråden Gravid och influensa!!!
  • Pentra

    Se till att hålla febern under 39 grader, inta frukter och drycker med mycket C-vitamin och ta extra C-vitamin i depå-tablettform för att hjälpa och stärka immunförsvaret. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • annabellelee

    Febern bör hållas nere. Paracetamol är ok att ta, dvs panodil, men inte tex Ipren. Annars samma som vid vanlig influensa. Behöver du medicin mot tex hosta, läs på Fass vad som står om graviditet.

  • Bubbel85

    Är gravid i v.27 och har i över en vecka legat i influensa och nu lunginflammation. Fruktansvärt :( nu äter jag antibiotika och mollipect mot inflammationen men förra veckan när influensan var

    Som värst levde jag på alvedon, otrivin vanlig, vicks halstabletter, omeprazol, te och apelsiner. Har inte haft någon ork att äta men verkligen försökt pressa i mig men gått ner 1,5kg på en vecka nu.. så nu nojar jag för det :( enligt läkaren är det ingen fara för bebisen med influensa, men som gravid blir du ofta sjukare än vanligt.

    Du får ta panodil/alvedon som smärtstillande (inte Ipren och liknande utan bara paracetamol). Otrivin är ok men du ska inte ta mer än nödvändigt (ta ej otrivin mentol) Krya på dig!

  • Lanza2017

    Tack snälla för alla svar, är helt slut redan, äter frukt o dricker, har tagit alvedon, det värsta är väl hostan och febern....och så har min dotter åkt på något liknande så det blir dubbelt upp :((

  • Lanza2017
    Bubbel85 skrev 2018-03-09 07:00:10 följande:

    Är gravid i v.27 och har i över en vecka legat i influensa och nu lunginflammation. Fruktansvärt :( nu äter jag antibiotika och mollipect mot inflammationen men förra veckan när influensan var

    Som värst levde jag på alvedon, otrivin vanlig, vicks halstabletter, omeprazol, te och apelsiner. Har inte haft någon ork att äta men verkligen försökt pressa i mig men gått ner 1,5kg på en vecka nu.. så nu nojar jag för det :( enligt läkaren är det ingen fara för bebisen med influensa, men som gravid blir du ofta sjukare än vanligt.

    Du får ta panodil/alvedon som smärtstillande (inte Ipren och liknande utan bara paracetamol). Otrivin är ok men du ska inte ta mer än nödvändigt (ta ej otrivin mentol) Krya på dig!


    usch stackarn hoppas du blir bättre snart och krya på dig!!

    Hoppas inte det håller i sig så länge är redan helt slut, och även dottern är nu sjuk :((

    Tog du någon medicin för hostan? den tar död på mig!!
  • Bubbel85
    Lanza2017 skrev 2018-03-09 10:18:01 följande:

    usch stackarn hoppas du blir bättre snart och krya på dig!!

    Hoppas inte det håller i sig så länge är redan helt slut, och även dottern är nu sjuk :((

    Tog du någon medicin för hostan? den tar död på mig!!


    Min dotter blev sjuk först och smittade mig, men hon var bara sjuk några dagar med feber på kvällen, hosta och sa att hon hade ont i armar, ben och nacke men superpigg i övrigt... så hon hade nog bättre försvar än mig och blev inte så sjuk. När jag blev som mest sjuk kunde hon vara på förskolan som tur var annars hade min sambo nog fått va hemma. Stackars er, hoppas ni båda blir friska snart.

    Jag har fått mollipect utskriven av läkare mot hostan, den är A-klassad så ingen fara att ta när du är gravid. Blir mycket bättre för stunden när jag tar den, liksom känner hur luftrören vidgas. Be din läkare skriva ut det. Får du sammandragningar av hostan? Som tur är får jag det inte men vet att många får väldigt ont i magen av allt hostande och då är det väl desto viktigare att få en bra hostmedicin.

    Krya!!
  • Lanza2017
    Bubbel85 skrev 2018-03-09 12:12:53 följande:

    Min dotter blev sjuk först och smittade mig, men hon var bara sjuk några dagar med feber på kvällen, hosta och sa att hon hade ont i armar, ben och nacke men superpigg i övrigt... så hon hade nog bättre försvar än mig och blev inte så sjuk. När jag blev som mest sjuk kunde hon vara på förskolan som tur var annars hade min sambo nog fått va hemma. Stackars er, hoppas ni båda blir friska snart.

    Jag har fått mollipect utskriven av läkare mot hostan, den är A-klassad så ingen fara att ta när du är gravid. Blir mycket bättre för stunden när jag tar den, liksom känner hur luftrören vidgas. Be din läkare skriva ut det. Får du sammandragningar av hostan? Som tur är får jag det inte men vet att många får väldigt ont i magen av allt hostande och då är det väl desto viktigare att få en bra hostmedicin.

    Krya!!


    oh så typiskt när man smittar varandra så men så är det nu, vi gravida har lite sämre immunförsvar just under graviditet, hoppas ni också blir bättre snart!

    Var själv och träffade läkaren idag, fick mollipect utskrivet samt lergigan inte för att jag riktigt uppfattade vad jag skulle ha det till :/ men mollipecten har jag tatt samt nässpray och alvedon och nu gäller det att stå ut o hålla tummarna på att detta blir bättre snart :)

    jag är sjukskriven pga. sammandragningar sedan innan så hostan underlättar inte detta tyvärr, hoppas den blir bättre snart!

    Krya på er också! snart är vi ju i mål ändå, när har du bf förresten? :))
  • annabellelee

    Jag har också varit riktigt illa däran, låg sängliggande i en vecka. Nu är jag bättre, bara " vanligt" förkyld. Plus hostan dock, den är inte att leka med. Jag har hostat i över två veckor nu. Jag tycker så synd om den lille i magen, för jag hostar dygnet runt, riktigt rejält.

    Jag har en liten här hemma som också drabbats av hosta, men annars bara varit lite snorig, så jag vet inte om det är influensan eller bara en riktig elak förkylning.

  • Candyjunkie
    Bubbel85 skrev 2018-03-09 07:00:10 följande:

    Är gravid i v.27 och har i över en vecka legat i influensa och nu lunginflammation. Fruktansvärt :( nu äter jag antibiotika och mollipect mot inflammationen men förra veckan när influensan var

    Som värst levde jag på alvedon, otrivin vanlig, vicks halstabletter, omeprazol, te och apelsiner. Har inte haft någon ork att äta men verkligen försökt pressa i mig men gått ner 1,5kg på en vecka nu.. så nu nojar jag för det :( enligt läkaren är det ingen fara för bebisen med influensa, men som gravid blir du ofta sjukare än vanligt.

    Du får ta panodil/alvedon som smärtstillande (inte Ipren och liknande utan bara paracetamol). Otrivin är ok men du ska inte ta mer än nödvändigt (ta ej otrivin mentol) Krya på dig!


    Även jag ligger med lunginflammation efter influensa, har dessutom bihåleinflammation som grädde på moset. Gravid i v. 15. Har mig veterligen aldrig känt mig så sjuk som jag känner mig nu... Är aldrig sjuk. Antibiotikan har börjat hjälpa nu. Här i Schweiz är det dessutom absolut no go att ta Otrivin/vanlig nässpräy, jag har fått kortisonspray utskriven men det hjälper inte alls i avsvällande syfte.
  • Lanza2017
    3hjärtan skrev 2018-03-10 00:43:52 följande:

    Fick du intw tamiflu utskrivet ? Virushämmande som

    Gravida ska ta inom 2 dygn


    nej, läkaren nämnde det men tycket inte att jag behövde det eftersom mitt crp låg på 33 vilket är typiskt för en virusinfektion, sa att jag skulle återkomma om jag inte blev bättre, jag själv ville gärna ha den men han var lite osäker o sa att vi avvaktar hoppas det blir bättre snart bara
  • EhxJ

    Hej. Vill bara klargöra riktlinjerna i Sverige för influensa.

    Om du är gravid i andra eller tredje trimestern rekommenderas att man äter virushämmande läkemedel (tamiflu) för att minska risk för allvarlig sjukdomsutveckling och komplikationer. Behandling ska påbörjas inom 2 dagar från symptomdebut (ex feber). Man bör även (vid 2a och 3e trimester) ta läkemedel i förebyggande syfte om hög risk för smitta (som ex familjemedlem som insjuknat) även om man inte själv ännu visar symptom.

    Som en person sade tidigare att en läkare rekommenderat att vänta och ej ge läkemedel pga CRP är lågt är rent felaktigt.

    /Arbetar själv som läkare (tidigare på infektionsklinik)

  • 3hjärtan
    EhxJ skrev 2018-04-08 22:35:41 följande:

    Hej. Vill bara klargöra riktlinjerna i Sverige för influensa.

    Om du är gravid i andra eller tredje trimestern rekommenderas att man äter virushämmande läkemedel (tamiflu) för att minska risk för allvarlig sjukdomsutveckling och komplikationer. Behandling ska påbörjas inom 2 dagar från symptomdebut (ex feber). Man bör även (vid 2a och 3e trimester) ta läkemedel i förebyggande syfte om hög risk för smitta (som ex familjemedlem som insjuknat) även om man inte själv ännu visar symptom.

    Som en person sade tidigare att en läkare rekommenderat att vänta och ej ge läkemedel pga CRP är lågt är rent felaktigt.

    /Arbetar själv som läkare (tidigare på infektionsklinik)


    Tack för bra info. Har fått tamiflu på recept men fick råder att börja inom 2 dygn när jag insjuknat. Sambo och 2 barn hade det men jag klarade mig som tur var.

    Är influensa säsongen över nu?
  • EhxJ
    3hjärtan skrev 2018-04-09 06:19:43 följande:

    Tack för bra info. Har fått tamiflu på recept men fick råder att börja inom 2 dygn när jag insjuknat. Sambo och 2 barn hade det men jag klarade mig som tur var.

    Är influensa säsongen över nu?


  • EhxJ
    3hjärtan skrev 2018-04-09 06:19:43 följande:

    Tack för bra info. Har fått tamiflu på recept men fick råder att börja inom 2 dygn när jag insjuknat. Sambo och 2 barn hade det men jag klarade mig som tur var.

    Är influensa säsongen över nu?


    Vad skönt att du klarade dig! Gissar med tanke på handläggningen att du säkert är vaccinerad? Om vaccinerad och gravid och inga andra riskfaktorer (så som ex hjärtsjuk, lungsjuk) så kan man avvakta tills eventuella symptom börjar. Alltså precis så som du fick rådet att göra 3hjärtan.

    Influensasäsongen är absolut i sjunkande trend över hela Skandinavien, men fortfarande ?medelhögt insjuknande? så inte helt över än tyvärr.

    Har just för tillfället själv barn och sambo (och hela sambos familj) som snabbt insjuknat i klart misstänkt influensa igår, sambo skickas just nu för provtagning (finns snabbtest) och därefter beslutar jag hur jag får göra med Tamiflu. Är vaccinerad.
  • 3hjärtan
    EhxJ skrev 2018-04-09 08:23:35 följande:

    Vad skönt att du klarade dig! Gissar med tanke på handläggningen att du säkert är vaccinerad? Om vaccinerad och gravid och inga andra riskfaktorer (så som ex hjärtsjuk, lungsjuk) så kan man avvakta tills eventuella symptom börjar. Alltså precis så som du fick rådet att göra 3hjärtan.

    Influensasäsongen är absolut i sjunkande trend över hela Skandinavien, men fortfarande ?medelhögt insjuknande? så inte helt över än tyvärr.

    Har just för tillfället själv barn och sambo (och hela sambos familj) som snabbt insjuknat i klart misstänkt influensa igår, sambo skickas just nu för provtagning (finns snabbtest) och därefter beslutar jag hur jag får göra med Tamiflu. Är vaccinerad.


    Ej vaccinerad.
  • Bubbel85
    EhxJ skrev 2018-04-08 22:35:41 följande:

    Hej. Vill bara klargöra riktlinjerna i Sverige för influensa.

    Om du är gravid i andra eller tredje trimestern rekommenderas att man äter virushämmande läkemedel (tamiflu) för att minska risk för allvarlig sjukdomsutveckling och komplikationer. Behandling ska påbörjas inom 2 dagar från symptomdebut (ex feber). Man bör även (vid 2a och 3e trimester) ta läkemedel i förebyggande syfte om hög risk för smitta (som ex familjemedlem som insjuknat) även om man inte själv ännu visar symptom.

    Som en person sade tidigare att en läkare rekommenderat att vänta och ej ge läkemedel pga CRP är lågt är rent felaktigt.

    /Arbetar själv som läkare (tidigare på infektionsklinik)


    Hur är det möjligt att dessa riktlinjer inte finns någonstans att hitta på nätet? Googlade ett helt dygn av oro i början men hittade ingen info om det, bara att det inte är någon fara för fostret. Hade jag vetat det hade jag ju såklart sökt vård direkt när jag blev sjuk eftersom det kom så hastigt och därmed visste att det var influensa :( på 1177 borde det isåfall stå om någonstans tänker jag :(
  • EhxJ
    Bubbel85 skrev 2018-04-09 18:34:43 följande:

    Hur är det möjligt att dessa riktlinjer inte finns någonstans att hitta på nätet? Googlade ett helt dygn av oro i början men hittade ingen info om det, bara att det inte är någon fara för fostret. Hade jag vetat det hade jag ju såklart sökt vård direkt när jag blev sjuk eftersom det kom så hastigt och därmed visste att det var influensa :( på 1177 borde det isåfall stå om någonstans tänker jag :(


    Håller verkligen med om att det borde stå tydligare, ex 1177 som är till för allmänheten! Samt kan jag uppleva tyvärr att det finna bristande kunskap inom sjukvården med i detta, ofta som rådgivare på ex hälsocentralen inte är helt uppdaterad. Det finns bra information på nätet (för den som vet var man ska söka).

    Ett bra tips är www.infpreg.se

    Där står det om alla infektionssjukdomar som har betydelse under graviditet och ger uppdaterade riktlinjer (i samråd med läkemedelsverket och folkhälsomyndigheten). Bra info för både allmänheten och vårdpersonal (man väljer vid start vad man är och vill läsa).
Svar på tråden Gravid och influensa!!!