mrsLina skrev 2018-03-10 19:34:02 följande:
Min man kommer vara den som kör mest. Ca 1.2 mil om dagen de flesta dagar. Några gånger om året kommer vi köra hem till hemstaden som är 85 mil bort.
Min man känner sig lugn med diesel och säger att om vi köper en bil som är några år gamla så behåller vi den till den går i graven, och de kan jag tänka mig också men de jag är orolig över är att det kommer införas skyhöga skatter på dieselbilar om ngt år och har då inte möjligheten att sälja bort skiten. Eller att typ sthlm får man inte köra igenom då pågrund av miljökraven.
Jag tror som sagt inte att du ska vara orolig för nya extraskatter, däremot kan nog andrahandsvärdet sjunka om marknaden inte längre vill köpa begagnade dieselbilar. Ska ni köpa en begagnad diesel idag skulle jag absolut köpa en av miljöklass Euro6, vilket oftast innebär att den är årsmodell 2015 och nyare (egentligen att den är typgodkänd from sep 2013 eller såld efter sep 2014).
Min gissning är att några av de städer som idag har problem med kväveoxider kommer att införa miljözoner, där äldre dieselbilar än Euro6 inte är tillåtna. Framförallt bör det röra sig om Stockholm, men kanske också de kommuner som idag har miljözoner för tunga lastbilar vilket är Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå. Andra städer som har problem med kväveoxider är Luleå, Skellefteå och Sundsvall.
Stockholm som nog är längst fram kommer antagligen inte införa miljözoner tidigare än 2020, så de andra kommunerna lär ligga längre fram i tiden.