• Randig20

    Sluta amma hjälp

    Som rubriken lyder så vill jag sluta amma inom snar framtid och behöver lite tips.

    Min son är snart 6 månader och tar inte flaska, han har även fått jätte mycket smakprover sedan han var 4 månader men mat är inget han diggar heller.. kan sitta 1 timme med 1/4 portion gröt med lite fruktpure och får i honom max 2 teskedar kanske, då han leker med maten istället och gurglar ut den.. han ser även ut som han ska spy vad han än smakar på...

    Någon som varit med om liknande som har några bra tips? På hur jag ska kunna sluta amma och på hur jag kan få honom att äta/ eller tips på mat?

    Vill tillägga att jag testat många olika nappflaskor men han biter bara på alla.. ibland kan han suga till lite men äter då max 10 ml kanske (även de mesta där rinner ut)

  • Svar på tråden Sluta amma hjälp
  • Anonym (Lugn)

    Varför inte bara ta det i barnets takt? Varför stressa? Om barnet inte är redo för flaska/mat så får man väl vänta någon månad till och prova igen!

  • Anonym (Lola)

    Varför vill du sluta amma? Jag ammade min son tills han var 13 månader, sen så slutade jag en dag huxflux och han gick med på det. Jag kände också stress att sluta för jag kände mig så bunden men han ville ha mitt bröst och då fick han det tills han inte efterfrågade deg längre.

  • Randig20

    Jag ber om tips, inte varför jag ska sluta amma. Det är väl ändå inte så frågan lyder?

    Jag har bestämt mig för detta. nu vill jag ha råd, inte argument till att fortsätta amma är ni snälla! Tack

  • Randig20

    Behöver inte sluta amma idag eller inom 1 v, delammar gärna ett tag men vill ha råd hur man successivt slutar för vill inte amma 13 mån eller längre...

  • Anonym (Jk)

    Börja inte amma om du nu ändå ska vara elak och ta det ifrån barnet tidigare än vad han är redo.

  • Anonym (Lugn)

    Det är betydligt svårare att sluta successivt. Speciellt När barnet inte äter nåt annat. Hade barnet ätit ersättning så hade det varit lätt. Men så länge barnet vet att det finns bröst att tillgå så kommer hen inte äta något hen inte gillar bara för att du vill sluta.

    Man får barnet att äta annat genom att sakta vänja hen (har inte funkat hittills för er), eller att sluta tvärt. Då kommer barnet vara gnällig men till sist äta det som erbjuds, vilket då är mat och ersättning.

  • Randig20
    Anonym (Jk) skrev 2018-03-11 14:19:41 följande:

    Börja inte amma om du nu ändå ska vara elak och ta det ifrån barnet tidigare än vad han är redo.


    Jag anser att det är bättre att barnet får ammas i 8-9 månader än att barnet inte ammas alls, tyckte dom på BB och BVC med. jag ber om hjälp i detta inlägg som du kanske ser? Om någon har tips på hur jag kan avvänja barnet vid amning och börja vänja vid mat så nej jag skulle aldrig vara elak mot mitt barn och ta det ifrån honom om han inte accepterade något annat. Så va bara tyst snälla
  • Anonym (Skit)

    Mycket skit i den här tråden. Jag tycker synd om dig TS. Folk har så jävla mycket åsikter.

    En av mina bästa vänner var tvungen att börja jobba när dottern var 6 mån. Hennes unge vägrade oxå mat o gmflaska o det var en tuff period när bebisen ammade hela nätterna typ. :/

    Hon var tvungen att sluta amma helt för att det skulle funka. Barn är helt enkelt olika o hennes dotter vägrade äta annat om hon fick bröstet någong gång per dygn.

    Bvc kanske har tips?

    Kram

  • liljekonvalj87

    Hade samma med min son, vid 8 mån var han fortf väldigt ointresserad av mat, så ammade dygnet runt för att han skulle hålla sig mätt. Han tog inte heller flaska med annat än bröstmjölk.

    Räddningen blev klämmisar, både köpta och sådana man fyller på själv. Tryckte ner allt som gick i dem, både mat, gröt o frukt, samtidigt som jag fasade ut amningen nån vecka. Har även bekanta som kört välling i dem, så borde gå med ersättning också om han tar det. (inbeout.se har silikonsugnappar som gör att det inte läcker) Dock dröjde det till att jag slutade amma helt som intresset för mat kom, och nu tre veckor senare äter han med stor aptit, matad med sked istället (han behöver inget på natten ens längre).

  • Anonym (Ghvcb)

    Jag har tyvärr inga tips, jag vill bara säga att jag känner med dig, för jag var i samma situation. Min plan var att sluta amma efter 6 mån, men sonen vägrade flaska och mat. Vi provade med gröt, välling, ersättning, vanlig mat, barnmat... Försökte med olika nappflaskor, göra flaskhålet större, muggar med pipkork... Men det var bara att snällt fortsätta amma, om han skulle få i sig näring.

    Jag var stressad, för vid 9 mån började jag jobba och mannen tog över, och det var bestämt sedan länge. Men på de tre månaderna hann lillen börja få i sig litegrann vid varje måltid, så det funkade.

    Jag nattammade fortfarande vid 9 månader dock, och fortsatte med det några månader.

    Lillen gillade samma mat som vi åt, dvs barnmatsburkar var ingen hit. Vi mosade till barnvänlig konsistens, men det var alltså ganska kryddstark mat. Vi tillsatte lite extra olja, eftersom han fick i sig ganska små mängder mat. Men d t var ett himla joxande att få honom att äta. Mat har aldrig varit något stort intresse hos honom.

    Prova blanda bröstmjölk i maten. Eftersom smaken är bekant går det kanske lättare? Viick det som tips från BVC. Funkade sådär för oss, men kanske för er.

  • Randig20
    liljekonvalj87 skrev 2018-03-12 21:22:59 följande:

    Hade samma med min son, vid 8 mån var han fortf väldigt ointresserad av mat, så ammade dygnet runt för att han skulle hålla sig mätt. Han tog inte heller flaska med annat än bröstmjölk.

    Räddningen blev klämmisar, både köpta och sådana man fyller på själv. Tryckte ner allt som gick i dem, både mat, gröt o frukt, samtidigt som jag fasade ut amningen nån vecka. Har även bekanta som kört välling i dem, så borde gå med ersättning också om han tar det. (inbeout.se har silikonsugnappar som gör att det inte läcker) Dock dröjde det till att jag slutade amma helt som intresset för mat kom, och nu tre veckor senare äter han med stor aptit, matad med sked istället (han behöver inget på natten ens längre).


    Tack ska spana in dom!! :)
  • Randig20

    [quote=78545668][quote-nick]Anonym (Ghvcb) skrev 2018-03-12 21:41:29 följande:[/quote-nick]Jag har tyvärr inga tips, jag vill bara säga att jag känner med dig, för jag var i samma situation. Min plan var att sluta amma efter 6 mån, men sonen vägrade flaska och mat. Vi provade med gröt, välling, ersättning, vanlig mat, barnmat... Försökte med olika nappflaskor, göra flaskhålet större, muggar med pipkork... Men det var bara att snällt fortsätta amma, om han skulle få i sig näring.

    Jag var stressad, för vid 9 mån började jag jobba och mannen tog över, och det var bestämt sedan länge. Men på de tre månaderna hann lillen börja få i sig litegrann vid varje måltid, så det funkade.

    Jag nattammade fortfarande vid 9 månader dock, och fortsatte med det några månader.

    Lillen gillade samma mat som vi åt, dvs barnmatsburkar var ingen hit. Vi mosade till barnvänlig konsistens, men det var alltså ganska kryddstark mat. Vi tillsatte lite extra olja, eftersom han fick i sig ganska små mängder mat. Men d t var ett himla joxande att få honom att äta. Mat har aldrig varit något stort intresse hos honom.

    Prova blanda bröstmjölk i maten. Eftersom smaken är bekant går det kanske lättare? Viick det som tips från BVC. Funkade sådär för oss, men kanske för er.[/quote

    Tack för tipsen! :)

Svar på tråden Sluta amma hjälp