• Anonym (Mamma)

    Bestämt mig för abort men ändå ledsen

    Jag har två härliga pojkar (6,5 och 2,5 år gamla). Idag när min mens var fyra dagar sen tog jag ett graviditetstest. Och ja det var två streck. Men jag kände ingen glädje som jag gjort de två andra gångerna utan bara sorg. Vi har inte använt perventivmedel eftersom sambon när vi försökte bli gravida för andra gången konstaterades ha få spermier och obefintliga odds att lyckas på egen hand. Därför gjorde vi ivf och blev gravida på det andra försöket.

    Mår nu så dåligt över att vi inte skyddat oss, men vi trodde inte att vi kunde bli gravida. Sambon är positiv till tre barn. Men jag känner att två är precis lagom. Jag tror inte att jag mentalt klarar tre. Har dåligt samvete för att jag inte alltid hinner vara en bra mamma till två. Jag har redan nu ett stort ansvar för barnen då min sambo sitter uppe på nätterna och vill vila på dagarna. Lite är det som att jag har tre barn redan nu. Mina graviditet brukar vara jobbiga med kräkningar flera gånger dagligen från vecka 6-24. Och mitt senaste barn var omöjlig att få att sova som liten och har idag selektiv ätstörning. Orkar inte gå igenom det igen. Jag vill som sagt ge allt jag kan till mina två pojkar. Är en person som inte har världens största tålamod så jag känner min begränsning... Vill inte bara vara en grinig mamma.

    Någon annan som gjort abort i liknande situation? Eller någon som har stöd att ge.

    Tänkte ringa abortmottagningen imorgon. Har läst en del på nätet om abort idag och jag förstår att det säkert kommer bli jobbigt.

  • Svar på tråden Bestämt mig för abort men ändå ledsen
  • Anonym (Mamma)

    Och det känns så jobbigt med livmodern som av och till värker. Det är ju en bebis där. Skulle helst göra abort innan hjärtat börjar slå är i vecka 4+2.

  • Anonym (Bi)

    Låter jobbig..

    Tror dock att du också mår extra dåligt över det pga att din sambo inte är den förälder han borde vara. Och inte tar sitt ansvar. Har ni pratat om det?

  • Anonym (Sofie)

    Låter verkligen jättejobbigt. Se till att få prata med någon, oavsett hur du gör. Det kan ju alltid vara skönt att få bolla tankar med en tredje part.

    Jag undrar också varför din sambo inte tar större ansvar för barnen? Jobbar han natt eller sitter han bara uppe länge?

  • Anonym (Bi)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-11 16:33:50 följande:

    Och det känns så jobbigt med livmodern som av och till värker. Det är ju en bebis där. Skulle helst göra abort innan hjärtat börjar slå är i vecka 4+2.


    Nja. Det är definitivt inte en bebis. Det är faktiskt inte ens ett foster.

    Och man kan inte göra abort innan graviditeten fastställts med ultraljud vilket inte kan ske innan v 5+
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bi) skrev 2018-03-11 16:34:39 följande:

    Låter jobbig..

    Tror dock att du också mår extra dåligt över det pga att din sambo inte är den förälder han borde vara. Och inte tar sitt ansvar. Har ni pratat om det?


    Jo vi har pratat om det, men han tycker mest att jag tjatar och borde lugna ner mig (och ibland tycker han att det jag säger inte stämmer) så vi kommer ingenstans i den diskussionen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-03-11 16:43:35 följande:

    Låter verkligen jättejobbigt. Se till att få prata med någon, oavsett hur du gör. Det kan ju alltid vara skönt att få bolla tankar med en tredje part.

    Jag undrar också varför din sambo inte tar större ansvar för barnen? Jobbar han natt eller sitter han bara uppe länge?


    Han jobbar vanlig kontorstid precis som jag. Han är nog nattmänniska och fastnar gärna i film eller nätdiskussioner. Som värst till kl fyra men oftast till klockan två.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bi) skrev 2018-03-11 16:48:04 följande:

    Nja. Det är definitivt inte en bebis. Det är faktiskt inte ens ett foster.

    Och man kan inte göra abort innan graviditeten fastställts med ultraljud vilket inte kan ske innan v 5+


    Tänkte inte på det. Då kommer jag få vara gravid i någon vecka till. Rent psykologiskt känns det värre. Förstår ju att det inte är en ?bebis? där, men ett frö till en bebis är det ju. Tidigare graviditeter har jag älskat molandet, men nu gör det mig bara ledsen.
  • Anonym (Varför)

    Lite off topic men ha ett allvarligt snack med din sambo. Han kan inte bara komma undan allt ansvar för att han gillar att sitta uppe.

    Jag förstår känslan och jag skulle råda dig att be om en akut samtals tid hos en barnmorska antingen själv eller kanske med din sambo så han förstår både vad du gör nu och vad en abort alternativt ett till barn faktiskt innebär.

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-11 16:51:51 följande:

    Han jobbar vanlig kontorstid precis som jag. Han är nog nattmänniska och fastnar gärna i film eller nätdiskussioner. Som värst till kl fyra men oftast till klockan två.


    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-11 16:49:09 följande:

    Jo vi har pratat om det, men han tycker mest att jag tjatar och borde lugna ner mig (och ibland tycker han att det jag säger inte stämmer) så vi kommer ingenstans i den diskussionen.


    Oavsett hur du gör nu med graviditeten, så borde du verkligen ta upp det här med honom igen. Han måste ta sitt ansvar som förälder, för du inte ska behöva ta allt själv. Varför tycker han att han har mer rätt att vila om dagarna än vad du har? Ni ska ju vara ett team!

    Har han ens varit pappaledig?
  • Anonym (Tyvärr)

    Tyvärr (eller som tur är(?) Kan man inte göra abort så tidigt. Jag bokade tid direkt efter jag testat positivt men fick tid 2 veckor senare. Efter 6 fulla veckor pga av att man måste kunna de på VUL att embryot är där det ska och att hela alltet ska komma ut vid en medicinsk abort. Det va 2 tuffa veckor. Jag vaknade på natten och kunde inte sova. Hjärnan gick på högvarv och jag va mkt nere.

    Jag avbokade tiden och är nu i v11 imorn. Jag är fortfarande inte lixom glad men jag kunde inte göra abort. Jag är säker på att jag aldrig kommer ångra ett barn men vet att jag skulle ångra en abort

Svar på tråden Bestämt mig för abort men ändå ledsen