• Rednit

    Bundet eller fritt?

    Hej,
    Har möte med banken ikväll och undrar om ni har tips på hur jag ska kunna förhandla ned min bolåneränta?

    Hur stor andel fritt och bundet har ni?

    Mötet är med Nordea.
    Lånebelopp: 1,9 mkr

  • Svar på tråden Bundet eller fritt?
  • Studentpappa

    Allt rörligt ca 1,9 i lån. Vi har 0,5% i rabatt, rent krasst kan du säga att du vill ha rabatt på ditt lån. Vill dom ha en eftergift till exempel att du börjar med ett visst sparande eller liknande får du väl väga det mot rabatten du får om det är bra eller inte. Eller så går du till en konkurrent och ber om en offert på ditt lån sen kan du visa den för Nordea och be dem matcha eller så byter du.

    Det är sällan särskilt svårt att få rabatt tycker jag så länge den inte är extrem. Jag har aldrig behövt hota med bankbyte.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Don3

    Vi har rörligt 1,39% / 0,64% rabatt. Men det är ett litet lån på precis över 700k.

    Mitt råd är alltid rörligt. Men betala som du har bundet och spara undan skillnaden på ett eget konto så har du reserv till om räntan går upp hör den inte det kan du amortera när det börjar bli lite pengar.

  • LFF

    Vi har SBAB. 1,35% ränta. Strax över 3,2 miljoner. Tror allt är bundet då vi fick en så bra ränta. Ingen avtalad ränterabatt utan de sätter räntan utefter belåningsgraden och vår belåningsgrad när vi tog lånet var 75% ungefär.

Svar på tråden Bundet eller fritt?