• Elfwinter84

    Tankar och känslor efter KUB.

    Hej!
    Vi är två studenter på Barnmorskeprogrammet vid Högskolan i Skövde som skriver vår D-uppsats om kvinnors känslor och tankar efter att ha gjort KUB, oavsett vilken siffra de fått.

    Vi vill gärna höra hur ni kvinnor här på Familjeliv tänker och känner efter att ni gjort KUB.

    Ni kan svara här i tråden. Självklart är era svar helt anonyma!

    Mvh/
    Ida och Angelica

  • Svar på tråden Tankar och känslor efter KUB.
  • Anonym (lättnad)

    Lättnad över att vi fick se levande bebisar den gången.
    Lättnad över att båda mådde bra och var friska.

  • Elfwinter84

    KUB är en fosterdiagnostisk metod med ultraljud och blodprov som tas mellan v 11-13. Alla får/vill inte göra detta.

  • Anonym (Kub)

    Lättad över att se levande foster. Fick bra resultat, 1:530 på T21, skulle varit ca 1:460 el nåt r/t min ålder enbart, de andra 2 trisomierna över 20000 resp 40000. Kan dock ändå inte släppa oron om T21 helt, hade jag bara varit fyllda 33 hade jag blivit erbjuden NIPT då det ändå va under 1:1000. Såååå, i efterhand hade jag inte gjort om KUB då det känns som ett lotteri. Hade istället tagit kostnaden för ett NIPT tillsammans med UL.

  • Anonym (Fjgjg)

    Vi har två barn, och på båda fick jag 1:20 000 på alla avvikelser, trots att jag var 36 resp 39 år. Jag var sååå lättad för jag var orolig eftersom jag var över 35. För mig gjorde det stor skillnad.

    Min mardröm var att få typ 1:250, alltså tillräckligt lågt för att man ska bli rejält orolig, men tillräckligt högt för att missfallsrisken vid moderkakan riv inte känns värd att utsätta sig för.

  • Anonym (Emma)

    Jag kände som innan, ångest över att något ska vara fel.

    Jag fick bra siffror men det lugnade mig inte. Det är sannolikhet, inte fakta.

    Backspalten var inte för bred och bebisen levde precis då. Det var skönt men inte lugnande. Bebisen kanske är död nu, jag är mellan kub och rul.

    Jag ville gärna ha nipt men det erbjuder inte mitt landsting och jag hade inte pengar till det.

  • InaLo

    Fick bra resultat 1/20000 trots mina 40år. Men valde ändå att göra NIPT. Med tanke på att ändats 90% av de avvikande kromosomer upptäckts via KUB så kändes det bra att göra NIPT också. Det fick vi bekosta själva.

    Det kändes ju underbart att se bebisen och verkligen gå igenom hela fostret och att allt värkande normalt.

    Har i tidigare graviditet gjort ett trippeltest eftersom KUB inte erbjöds då och fick. 1/200 då var jag 32år. Det var väldigt tungt! Väldigt oroande även om det inte är så stor sannolikhet ändå. Gjorde då ett fostervattensprov 1,dygn senare som läkaren som ringde till mig med resultatet redan hade fixat. Svar kom efter 5dagar. Jag uppskattade verkligen omhändertagandet och att allting gick snabbt. Fick en frisk flicka.

    Vid. Dålig/mindre bra resultat så är bra omhändertagande efteråt jätteviktigt.

  • Johannana

    Såklart nervös innan, men alla spänningar släppte så fort jag fick se bebis på tv-skärmen. Det var en helt fantastisk upplevelse, då det gick upp för mig att det är ett liv som växer i mig, en liten människa som sög på tummen, kliade sig på magen och studsade runt. Barnmorskan var helt underbar.

    Fick bästa tänkbara resultat, 1:20 000. Lyckotårarna sprutade ut i bilen :)

    Blev tillfrågad att delta i en studie kring NIPT och tackade ja, prover togs igår så nu väntar vi med spänning på resultatet.

Svar på tråden Tankar och känslor efter KUB.