• Femhenist

    Alla kvinnor är potentiella horor...

    Aen87 skrev 2018-03-14 15:59:28 följande:
    Jag läste inte ordentligt, såg att du syftade på att kvinnor som önskar gratis-drinkar och betalar för ett ligg. Absolut, ser man det som prostitution att man ligger som "betalning" för gratis drinkar så förstår jag ditt resonemang bättre. 1 - Dock tror jag att du har lättare att välja bort att köpa en drink än jag har att parera en våldtäktsman samt att efterdyningarna av att ha legat med en kvinna (som du ju ändå haft lust att ligga med) och betalat hennes drinkar inte riktigt är jämförbara med efterdyningarna av en våldtäkt, i de flesta fall. Av dessa två anledningar så man kan ju tänka sig att mäns "behov" (i brist på annat ord just nu) att betrakta alla kvinnor som potentiella horor inte är lika stort som kvinnors "behov" av att betrakta män som våldtäktsmän. Med detta sagt så är jag fortfarande inne på att om du anser att du behöver betrakta alla kvinnor som horor innan bättre vetande för din egen skull så tycker jag att du ska göra det. 2 - Dock anser jag inte att det är okej att bemöta någon människa utifrån sina egna fantasifoster.
    1 - Helt självklart är det så! ....men det är ju inte den jämförelsen jag gör, utan jag ställer den principiella grunden för mitt påstående om "alla kvinnor som potentiella horor" mot det snarlika uttalandet om alla män som potentiella våldtäktsmän.
    2 - Och där håller jag med dig, det är både vidrigt och IQ-befriat att se alla män som potentiella våldtäktsmän. Liksom mitt uttalande om att alla kvinnor skulle vara potentiella horor. Och det är ju själva syftet med denna tråd att få alla den, som utan att tänka själva, köper den typen av IQ-befriad feministpropaganda som dagligen sprids i Svensk media.
  • Femhenist
    Anonym (kvittar) skrev 2018-03-14 19:22:14 följande:
    Här måste jag förtydliga, känner jag.
    Jag skrev:
    Komma här med gammal skåpmat! Du vill bara ha uppmärksamhet! Om kvinnor bara kunde sluta gå sängvägen skulle inte Metoo behövas! 
    Och det är alltså inte min personliga åsikt, utan exempel på uttalanden som gör att jag anser att kvinnor ofta inte alls ses som oskyldiga offer, utan snarare som vållande till sin egen situation. 
    Och åter igen... Var kan du finna uttalanden som det där från det politiskt korrekta offentliga Sverige?

    ...förutom i "Svenska Nyheter" från i fredags, vilket då var helt unikt, och behövde rubriceras "satir" för att platsa. 
  • Femhenist
    Anonym (th) skrev 2018-03-14 17:17:39 följande:
    Problemet är ju att du i ditt resonemang utgår från din egna hemsnickrade definition av hora.
    OK... 
    ...men hur är det definitionen av våldtäktsman då? I dagens läge hävdar ju många att en klapp i rumpan, en blick eller ett frivilligt knull som ångras dagen efter är våldtäkt. I ljuset av det så är ju definitionen av horan som erbjuder sex för en drink långt mer korrekt tycker jag.
  • Femhenist
    Anonym (Lovelace) skrev 2018-03-14 21:29:13 följande:
    Förstår inte alls hur du menar. Att alla män är potentiella våldtäksman kommer från att vi tjejer lär oss det via råd som att inte åka hem med okända män, inte vara ute själva när det är sent, tänka på hur mycket vi dricker och hur vi klär oss tex. När en tjej blir våldtagen så ifrågasätts hon för att inte ha följt alla dessa råd. Hon borde ha vetat bättre än att åka i en svarttaxi tex. Det enda sättet för en tjej att klara sig säkert hem är alltså att ta alla män för potentiella våldtäksmän. Det betyder inte att alla män är potentiella våldtäksmän men vår riskbedömning måste utgå ifrån det. Samma sak som att alltid ha bältet på sig när man kör bil, för att överleva måste man anta att varje bildfärd leder till krock. Att anta att kvinnor är potentiella horor har ingenting att göra med riskbedömning, utan i ditt fall potentiella val. Det händer dig ingenting om du struntar i att tänka på kvinnor som horor. Du är fortfarande den potentiella våldtäksmannen då kvinnan som horar riskeras att våldtas av dig.
    Du skriver att du inte förstår hur jag menar, men läs det du själv skrev och som jag har fetstilat och ta dig några timmar i ensamhet och låt det sjunka in att det ur en mans perspektiv kan vara precis samma sak. Man vet inte om en kvinna har ärliga avsikter och är intresserad av dig, eller om hon bara vill sälja sin kropp billigt (eller lura dig på pengar bara). Även om föremålet för själva rädslan är olika så är principen den samma i de två uttalanden om alla x som potentiella...
  • Femhenist
    Anonym (Och) skrev 2018-03-14 22:03:41 följande:
    Hör du någon nånsin säga att "alla bilar är potentiella mördarmaskiner".

    Problemet som jag ser det är hur uttrycket används uteslutande om män som grupp, är en grov negativ generalisering, och används aldrig om något annat. Många män tar åt sig och några blir kanske mer fientligt inställda till kvinnor för att de tror att kvinnorna ser dem som våldtäktsmän när de inte är det, eller så blir de som aldrig skulle göra en fluga förnär ännu mer rädda för att ta kontakt med kvinnor. 
    Så sant så, men man skall inte heller förringa effekten på de unga kvinnor som växer upp med den negativa bilden av män, och bilden av sig själva som ohjälpliga eviga offer för ondskan (män och patriarkatet). ...eller den effekten det kanske har på Svenska lärare när de skall sätta betyg i skolan (googla pojkar missgynnas i betygsättningen). Jag tycker mig se ett utbrett manshat från det officiella samhällets sida som jag befarar kommer att leda till allvarliga konsekvenser.
  • Femhenist
    Anonym (Lovelace) skrev 2018-03-14 22:17:29 följande:
    Tycker du då inte att det är mer rimligt att ge män rådet att inte dricka för mycket, inte åka på ons efter en festkväll och inte åka hem till en kvinna om man tror att man inte kan kontrollera sig? Det är inte särskilt kul för kvinnor att behöva begränsa sig eller att misstänka alla män, det är utmattande. Varför ska vi kvinnor ta ansvaret? Om män är trötta på att bli misstänkligjorda så prata med varandra, prata om hur ni ser på kvinnor, alkoholkonsumtion och visa tjejer tydligt att ni respekterar dem. Det är kvinnor som är utsatta och riskerar att bli våldtagna och det är män som kan och ska göra något åt det. Du klandrar kvinnor för att följa råd du själv ger. Följ inte med okända män. Men tro inte att han potentiellt kan våldta dig. Fast det är precis därför du inte ska följa med.
    NEJ! Visst skall de individer som vet med sig att de inte kan hantera sprit eller vissa situationer (och som går över gränsen och blir kriminella) ta eget ansvar för det, men män som grupp skall inte få några förhållningsorder eller ta ansvar för att enstaka veliga fruntimmer inte riktigt kan bestämma sig för om de vill ha sex eller inte när de går med en främmande människa hem efter en fest. Dessa fruntimmer måste också ta sitt eget ansvar för vad de vill, ville igår eller ångrar i morgon. Känner de på sig att de kanske kommer att försätta sig i en knepig situation så avstyr det hela i god tid. Precis som jag gör med fruntimmer som smilar upp sig och visar pattarna för att få en gratisdrink. Det är ett ömsesidigt spel där båda parter själva måste bedöma vilka risker och vilket ansvar man skall ta. Att göra som Cissi Wallin gjorde är inte OK (även om Virtanen är ett svin).
  • Femhenist
    Anonym (Iddi) skrev 2018-03-14 23:25:19 följande:
    En hora skadar inte någon annan än sig själv och tar betalt för sex. Hur kan du jämföra det med en våltäktsman som VÅLDTAR kvinnor med tvång?
    Kvinnor som ligger med män för sin njutnings skull och inte tar betalt är inte en hora. Är du 12 år och kallar alla tjejer hora eller? Väx upp.
    Ha ha ha! Vem av oss två beter sig som en 12-åring?

    Läs om, läs rätt och återkom om det är några oklarheter.
    Läs även inlägg #10
  • Femhenist
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-15 08:48:34 följande:
    Nyfiken bara. Vad är din poäng? Tror du inte att folk förstår att det bygger på samma princip? Som någon skrev i tråden är ju alla människor potentiellt allting egentligen.
    Själva betydelsen av att alla män respektive kvinnor är potentiionella förövare/prostituerade/jordgubbsförsäljare har jag svårt att se att folk är oense om, oenigheten uppkommer väl snarare i hur relevant man tycker att det är att lyfta fram att alla män är potentiella våldtäktsmän till skilnad från andra saker som alla män respektive kvinnor också är potentionellt, som tex prostituerade i ditt exempel eller jordgubbsförsäljare i mitt.
    Jag har många poänger med detta, men en är att göra det du säger tydligt. En annan är att nyansera debatten och visa på att fruntimmer inte i alla lägen är oskyldiga förtryckta änglar. För det sprids från det offentliga PK Sveriges sida en väldigt skev bild av förhållandet mellan män och kvinnor, och många gånger är den osaklig och hatisk mot män. Jag befarar att många pojkar växer upp med samma känsla som många "ej favoriserade syskon" gör. En känsla av att vara den "oönskade" eller den "problematiska". Jag tror inte att det gagnar någon i vårt samhälle att vi får fler pojkar som känner så, som faller ur skolan, som hamnar i missbruk, kriminalitet, hemlöshet osv. Jag vill helt enkelt få slut på den ständigt pågående hatkampanj som drivs av det offentliga Sverige (bl.a vår feministiska regering) mot pojkar/män.
  • Femhenist
    Anonym (th) skrev 2018-03-15 09:20:48 följande:
    Ja, det där argumentet kommer ofta upp, att alla former av ofredande ses som våldtäkt, men jag har aldrig sett någon verkligen tycka det i praktiken- annat än i just den form som du gör nu. Har du något konkret exempel där någon verkligen tycker att alla former av ofredande är våldtäkt?
    (Juridiskt är det ju inte alls så, men det antar jag att du vet.)
    "I praktiken" skulle ju innebära "i domstol" när det gäller våldtäkt, och dit har det inte kommit än kanske. Men jag vill ta ett liknande fall som vi alla känner till, för ingen har väl anklagat Kronér för våldtäkt, men hans lagliga beteende har ändå straffat sig (från SVT' sida) på så vis att han blivit av med jobbet, och det är ett steg i den riktningen, att uppgradera "dåligt uppförande" (om det nu ens var det i detta fallet) till trakasserier.
  • Femhenist
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-15 10:08:07 följande:
    Ok,tycker du att du har uppnåt den diskussion du är ute efter?

    Jag kan annars tänka mig att ditt fokus på denna fras och jämförelsen med prostituerade förvirrar folk och skapar en diskussion om något helt annat än det som du nämner här.

    Att samhället utgår från att kvinnor ska förhålla sig till att alla män kan visa sig vara förövare tror jag för övrigt drabbar kvinnor betydligtmer än män. Den synen begränsar kvinnors rörelsefrihet, i synnerhet om man ser på frågan ut ett globalt perspektiv men även från ett svenskt.
    Ja, jag tror nog att vissa som har läst denna tråd har fått sin syn på saken justerad en liten bit. Förvirringen du nämner beror i så fall på att man inte ännu sett ljuset.

    Jag är beredd att hålla med dig i det att tjejer/kvinnor i slutändan faktiskt drabbas något hårdare av sitt manshat än männen. En tråkig effekt på kvinnor är den samma som rädslan för överfall har på pensionärer. De är den minst utsatta gruppen, men är ändå den mest rädda. 
Svar på tråden Alla kvinnor är potentiella horor...