• Kattpåmånen

    Man i dröm sa "Du är död"

    I natt hade jag en mycket obehaglig dröm. Jag ska försöka förklara kort, jag kommer inte ihåg så mycket detaljer.
    Om någon har varit med om en sån här dröm, eller vet vad det skulle kunna betyda, kanske den kan svara?
    Till drömmen.

    Det började som vanliga drömmar, på det sättet att man inte kommer ihåg särskilt mycket. Det kommer nog bli ganska kort för jag kommer inte ihåg vad som hände i "bakgrunden". I alla fall, så kändes drömmen så pass verklig att jag inte visste att det var en dröm (som vanligt). Efter ett tag insåg jag på nåt sätt ändå att det här var en dröm. Det var i själva verket en dröm i drömmen. Jag drömde alltså att jag drömde, och i "dröm 2" så visste "dröm 1-jag" att jag drömde. När dröm1-jag insåg det, insåg jag också att det var en man, som varit överallt där jag i drömmen varit, och kollat på mig. Så, jag hade en känsla att han var "nyckeln" till att vakna. Jag ville visa honom att jag inte gått på det här. Jag gick fram till honom. (detta minns jag väldigt tydligt, jag kommer till och med ihåg hur han såg ut, han hade snaggad skalle och skäggstubb) Jag sa tydligt "Jag är inte vaken". Jag kände mig stark och självsäker. Då säger ha antingen "Du är död" eller "Nej, du är död". Jag hade då tänkt svara något i stil med "Nej, jag är levande" eller något annat trotsigt, men jag förvånade mig själv med att få sån otrolig j**la panik. Jag blev livrädd. Paniken drog i kroppen och jag bokstavligen rycktes ut ur drömmarna. Det kändes verkligen som att ryckas ut. Jag är ganska säker på att jag halvt vaknade, sådär som händer mitt i natten ibland. Mer kommer jag inte ihåg. Jag är ganska säker på att jag somnade igen efter det. 

    Så, är det någon som har nån aning? Eller har någon upplevt något liknande? Tycker detta är väldigt obehagligt då jag kommer ihåg mannens utseende tydligare än jag vanligt gör i drömmar. Ansikten brukar aldrig fastna annars. Är väldigt tacksam för svar. jag vet inte om folk är på familjeliv längre, de flesta trådarna är väl från 2010 känns det som. Tack!

  • Svar på tråden Man i dröm sa "Du är död"
  • Ggrodan

    Hur har du behandlat dig själv på sistone? Är du ofta hård mot dig själv? Jag hade tolkat honom som mitt maskulina och att det hotar och är i obalans med mitt feminina.

  • Bjoer

    Det var en dröm. Det behöver inte betyda någonting. Tror inte du ska lägga för mycket vikt vid det.

  • äldreochklokare

    Hjärnan knyter samman allt möjligt, gammalt och nytt, det du sett på tv, hört på nyheter, läst i tidningen. Jag skulle inte lägga någon vikt vid det. 

  • MM12345

    Jag lider av liknande drömmar 3 gånger i veckan kanske, det är dom jag minns. Vad jag förstått det som av olika läkare är att det är vanligare än man tror, och jag tror det är stress och ångest som gett mig dessa hemska nätter. Ibland vågar man inte sova! Jag lider av sömnparalys sedan 8 år tillbaka också, som dyker upp minst 1 gång i veckan, kan göra konstiga ljud då jag försöker väcka mig själv, vaknar med träningsvärk, huvudvärk och känner mig trasig. Självklart har mitt psykiska mående har tagit stor stryk av det. Utseendemässigt ser jag 10 år äldre ut än min ålder. Jag önskar att det fanns något botemedel eller medicinering för dessa besvärliga problem, men jag har inte fått något utskrivet och terapi har inte gett resultat. Det är nog min största belastning i livet. Är 26 år gammal.

    Jag skulle också behöva lite tips..

Svar på tråden Man i dröm sa "Du är död"