• waliiz

    Tyda mail

    Tjaba, tjena, hallå!


    Jag har svårt att förstå svaret jag fick av skatteverket. Om någon vill så får den jättegärna hjälpa mig!


    Det här är min fråga:


    Hej
    Påverkas skatten beroende på om man använder rot och rut? T.ex. om jag använder 2000 i avdrag, kommer 2000 dras från min skatt då? Om jag skulle få tillbaka 4000, kommer jag bara få 2000 tillbaka då?

    Jag fick det här svaret:


    Hej,


    Rot- eller rutavdraget räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.

    Du kan aldrig få skattereduktion för rot- eller rutarbete med större belopp än vad du ska betala i slutlig skatt efter det att den slutliga skatten minskats med skattereduktionerna för allmän pensionsavgift, arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) och underskott av kapital.

    Skattereduktion för rot- eller rutarbete medges inte för den del av den slutliga skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och eventuell påförd kyrkoavgift.

    Om du inte har tillräckligt utrymme för ditt rot-eller rutavdrag, det vill säga om du inte har tillräckligt mycket skatt att räkna av reduktionen mot, blir du återbetalningsskyldig för den del av den preliminära skattereduktionen som du inte har fått slutlig skattereduktion för.



    Vad betyder det?!

     

  • Svar på tråden Tyda mail
  • Tveksamt
    Undrar om du har förstått hur avdraget fungerar.
    Så som jag förstått det i alla fall (garanterar inte att det är det rätta dock, jag är varken ekonom eller skattmas):

    När du köper en tjänst, ex. en målare så kan du göra ROT-avdrag på den faktura som han ger dig. Dvs där arbetskostnaden är 4000 kr skriver han till ett avdrag på 2000 kr. Istället för att betala honom 4000 betalar du alltså endast 2000 kr direkt till målaren.
    Målaren i sin tur skickar sedan in papper till skatteverket och begär en utbetalning från dem på 2000 kr, dvs det du fick dra av.

    När du sedan deklarerar så står det på din deklaration att du gjort avdrag på 2000 kr för ROT. Den skatt du betalar på din inkomst eller liknande påverkas alltså inte på annat sätt än att den totala skatt du betalar måste vara större än den summa du gör ROT-avdrag för.
    Du kan alltså inte ha en total skatt på 20 000 kr och göra ROT-avdrag på 23 000 kr.

    Som svar på ditt mail borde de alltså ha svarat (förutsatt att jag har rätt):

    T.ex. om jag använder 2000 i avdrag, kommer 2000 dras från min skatt då?


     


    Nej, om du använder 2000 i avdrag görs detta direkt på fakturan från din leverantör. Det påverkar inte hur stor inbetalning du skall göra till skatteverket öht.

    Om jag skulle få tillbaka 4000, kommer jag bara få 2000 tillbaka då?


     


    Nej, om du ska få 4000 kr tillbaka kommer du att få 4000 kr tillbaka.

    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Tyda mail