• Anonym (A)

    Måste medicinera mot högt blodtryck, någon mer?

    Min läkare noterade att mitt blodtryck låg för högt vid ett besök och ville att jag skulle göra en dygnsmätning, När jag lämnade tillbaka mätaren ringde läkaren upp dagen därpå och sa att jag måste börja medicinera direkt. Jag minns inte siffrorna nu men tydligen låg trycket för högt även när jag sov. 

    Jag är 40+, röker inte, dricker ytterst sällan, motionerar och är inte överviktig. Läkaren kunde bara se två förklaringar - en viss ärftlighet men framför allt stress. Jag befinner mig i en extremt pressad situation privat och de senaste åren har varit en enda lång kamp.

    Jag vill inte gå in på detaljer med risk för att outa mig men det är sådant som jag tyvärr inte kan påverka.Om det hade berott på arbetet hade jag ju kunnat göra något åt det - förändra arbetssituationen, gå ner tid etc -, men det handlar om sådant som jag måste hantera. 

    Jag är typen som biter ihop och strävar på men nu fick jag mig en tankeställare. Det finns trots allt vissa risker med högt blodtryck. Man påminns onekligen om livets bräcklighet  Jag är ensamstående på heltid och vill finnas där för mitt barn under lång tid framöver. Jag vet att det verkar dramatiskt att tänka så men när det dessutom finns hjärt- och kärlsjukdomar i släkten går tankarna i den riktningen.   

    De senaste dagarna har jag haft ont i bröstet och ikväll slog hjärtat oregelbundet. Jag vill inte framstå som en hypokondriker men tänker att jag kanske borde nämna det för läkaren.  

    Har du, som måste medicinera mot högt blodtryck, haft liknande tankar? Jag vill mest ventilera lite här eftersom jag vill inte oroa min omgivning.   

  • Svar på tråden Måste medicinera mot högt blodtryck, någon mer?
  • bison

    Jag arbetar inom vården och fullt medveten om riskerna med högt blodtryck. Med respekt för att jag inte vet vad som utlöser det hos dig vill jag komma med några små tips...

    1) Midfullness/meditation. Appar inom området är en välsignelse, ta tillfället i akt att prova ge själen ett träningspass - vi är mer än skelett, muskler och fett. Om appar inte är din grej - sök en lokal initiativtagare i sfären. 

    2) Gå till naturen. Besök en skog, en kustlinje, ett friluftsområde, en park, eller vad helst det finns att tillgå i ditt sammanhang. Mycket och tydlig forskning visar att grönska och naturliga element minskar stressnivåer pga olika (teoretiska mekanismer) och därmed även ditt blodtryck. 20 min om dagen i en naturlig  omgivning som ger "restoration" kan hjälpa.. 

  • mamaleona

    Högt blodtryck är väldigt vanligt. Det finns medicin. Kanske det räcker ett år el så, om livssituationen lugnat sig då. Bättre medicin än att gå med höga tryck i månader o år. Är 40+ och ätit blodtrycksmedicin i 18år snart. Inget som påverkar mig o mitt tänk dagligen. Motionerar, röker inte, dock lite övervikt. Det är väl bra det upptäcktes o kan behandlas.

  • Anonym (A)
    bison skrev 2018-03-16 01:24:19 följande:

    Jag arbetar inom vården och fullt medveten om riskerna med högt blodtryck. Med respekt för att jag inte vet vad som utlöser det hos dig vill jag komma med några små tips...

    1) Midfullness/meditation. Appar inom området är en välsignelse, ta tillfället i akt att prova ge själen ett träningspass - vi är mer än skelett, muskler och fett. Om appar inte är din grej - sök en lokal initiativtagare i sfären. 

    2) Gå till naturen. Besök en skog, en kustlinje, ett friluftsområde, en park, eller vad helst det finns att tillgå i ditt sammanhang. Mycket och tydlig forskning visar att grönska och naturliga element minskar stressnivåer pga olika (teoretiska mekanismer) och därmed även ditt blodtryck. 20 min om dagen i en naturlig  omgivning som ger "restoration" kan hjälpa.. 


    Tack för ditt svar!
    Jag ska kolla upp apparna, jag kan verkligen behöva påminnelser om att slappna av just nu. Idag har jag lyssnat på meditativ musik medan jag gör annat och känner faktiskt att det gör mig lite lugnare.
    Jag håller med dig om naturen som läkning och känner till lite om forskningen på området..Jag försöker vara i naturen så mycket jag kan men jag måste bli bättre på att säga nej. Nu går jag ofta med på aktiviteter i stan som bara stressar mig ännu mer med alla intryck och ljud. Imorgon tänkte jag föreslå min partner en promenad i naturen i stället. 
    mamaleona skrev 2018-03-16 07:44:44 följande:

    Högt blodtryck är väldigt vanligt. Det finns medicin. Kanske det räcker ett år el så, om livssituationen lugnat sig då. Bättre medicin än att gå med höga tryck i månader o år. Är 40+ och ätit blodtrycksmedicin i 18år snart. Inget som påverkar mig o mitt tänk dagligen. Motionerar, röker inte, dock lite övervikt. Det är väl bra det upptäcktes o kan behandlas.


    Visst är det så. Jag är förstås tacksam över att min läkare engagerade sig och skrev ut medicin, annars hade jag gått med ett högt blodtryck utan att veta om det med de risker det innebär. Ved du varför du har högt blodtryck, är det ärftligt i ditt fall?
    Läkaren sa också att mitt blodtryck kanske går ner när min tillvaro blir lugnare. Jag kommer säkert att vänja mig vid tanken snart. Det är bara ärftligheten och bröstsmärtorna som gör mig lite orolig,  

  • Mrs Moneybags

    Om du har ärftligt högt blodtryck och dessutom bröstsmärtor, tycker jag att du ska äta din medicin och vara glad att du kan förebygga framtida sjukdom på det viset. Mitt höga bltr upptäcktes i samband med graviditet vid 40 års ålder och jag har ätit medicin sedan dess. Dessvärre fick jag en hjärtinfarkt förra året vid 46, så jag hade önskat att man hade upptäckt mitt ärftligt höga kolesterol också! Hade jag ätit medicin för det också kanske jag hade sluppit min infarkt.

    Så kolla upp allt som oroar dig.

  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2018-03-16 19:49:35 följande:

    Om du har ärftligt högt blodtryck och dessutom bröstsmärtor, tycker jag att du ska äta din medicin och vara glad att du kan förebygga framtida sjukdom på det viset. Mitt höga bltr upptäcktes i samband med graviditet vid 40 års ålder och jag har ätit medicin sedan dess. Dessvärre fick jag en hjärtinfarkt förra året vid 46, så jag hade önskat att man hade upptäckt mitt ärftligt höga kolesterol också! Hade jag ätit medicin för det också kanske jag hade sluppit min infarkt.

    Så kolla upp allt som oroar dig.


    Ja absolut, det var självklart för mig att ta medicinen efter läkarens råd. Jag är förstås tacksam att läkaren engagerade sig så pass mycket. Senaste gången jag var hos läkaren på en annan VC hade han inte tid att ta mitt blodtryck så det hade kunnat upptäckas redan då.

    Har du hjärt och kärlsjukdom i släkten? Det är verkligen sorgligt att det skulle behöva gå så långt i ditt fall.

    Jag ska försöka få tag på min läkare nästa vecka för det känns som om något är fel. Det sticker liksom till i höjd med hjärtat. Jag har visserligen en del ångest av stressen men nu har jag haft ont i bröstet i flera dagar.
  • Alessia

    Du ska omedelbart be att få ta ett EKG så att förmaksflimmer eller förmaksfladder kan uteslutas. Detta med tanke på att du upplevt att hjärtat slår snabbt och oregelbundet.

Svar på tråden Måste medicinera mot högt blodtryck, någon mer?