• Fröken lillasyster

    Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?

    Någon som varit i Polen och gjort ÄD som vill dela med sin av sina erfarenheter?Funderar främst på klinik i Gdansk/Gdynia (Invimed/Invicta) då det ligger geografiskt bra till för oss.

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?
  • smurfen 11

    Hej där,

    Ingen erfarenhet än, men ska dit i april för första äd. Valt donator så inväntar nu mens i april för start.

  • Fröken lillasyster

    Tack för ditt svar! Du får gärna berätta mer! Vilken av klinikerna har du valt och hur kom det sig att ni valde just den? Har kontakten fungerat bra? Hur många besök osv behövs?

  • smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-03-17 17:25:26 följande:

    Tack för ditt svar! Du får gärna berätta mer! Vilken av klinikerna har du valt och hur kom det sig att ni valde just den? Har kontakten fungerat bra? Hur många besök osv behövs?


    Vi valde Invimed, eller rättare sagt kollade inte så mycket på den andra, då vi redan lagt mycket tid på att kolla kliniker, så kände det fick räcka. Vår koordinator är rätt snabb på att svara, men däremot har jag klagat en del på dom. Vi ville kunna se foto på donatorn, det kan man ju inte överallt. Och det är hyfsat lätt att åka dit för oss. Tittade på Ryssland också men jag kände visumansökan blev lite för mycket, man har redan gjort så mycket grejer inför detta. 
    Vi var där i oktober 2017, ett väldigt stressat besök hos läkaren, hade svensk tolk med, men kände inte riktigt jag fick gehör för mina frågor ändå.

    Så när det är dags för själva äd, så blir det andra besöket, men det blir till skillnad från första gången, 4-5 dagar långt. Man kan ju åka dit dag 12, sen hem, och tillbaka dag 15 typ, men det känner vi blir för mycket resande.
  • Evadesiree

    Jag har just gjort äd på den kliniken. Fick insatt 2.

    I dag är det rd6.

    Det var verkligen en hel del embryo som dog på laboratoriet.

    1 av 9st överlevde.

    Det var 12 st från början. 2 sattes in och en i frysen.

    Eftersom jag bara är på ruvdag 6 med de två nu så är det väl för tidigt med ett gravtest ?

    När kan man börja göra första gravtest ?

    Det trevliga bemötandet från koordinatorn Agnezka försvann ganska omgående efter full betalning. De snabba svaren har förvandlats till inga svar alls hur i hel...e alla embryona på labbet kunde dö i 6 dagars odling. Eller varför de ens odlade så länge. Får inte ens svar på vilken dag på labbet de olika dog. Total tystnad från direktören som var så trevlig och jag uppfattade som någon som blivit en del i vårt liv med kramar och dyl.

    Något är skumt och min man tycker det är väldigt olustigt angående vart hans gener tagit vägen.

  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-03-26 10:56:31 följande:

    Jag har just gjort äd på den kliniken. Fick insatt 2.

    I dag är det rd6.

    Det var verkligen en hel del embryo som dog på laboratoriet.

    1 av 9st överlevde.

    Det var 12 st från början. 2 sattes in och en i frysen.

    Eftersom jag bara är på ruvdag 6 med de två nu så är det väl för tidigt med ett gravtest ?

    När kan man börja göra första gravtest ?

    Det trevliga bemötandet från koordinatorn Agnezka försvann ganska omgående efter full betalning. De snabba svaren har förvandlats till inga svar alls hur i hel...e alla embryona på labbet kunde dö i 6 dagars odling. Eller varför de ens odlade så länge. Får inte ens svar på vilken dag på labbet de olika dog. Total tystnad från direktören som var så trevlig och jag uppfattade som någon som blivit en del i vårt liv med kramar och dyl.

    Något är skumt och min man tycker det är väldigt olustigt angående vart hans gener tagit vägen.


    Jo det är jag lite rädd för också, att bara få blir kvar dag tre eller fem. Vi har ju också A som koordinator och jag är inte helnöjd med henne heller. Men det viktigaste är ju slutresultatet, att det förhoppningsvis leder till barn. 

    Har du inte fått testdag?

    Tror ändå att ett till frysen inte är jättevanligt på Invimed, så ur den synvinkeln är det bra för er. Men håller nog med att av 9 så borde nån mer klarat sig.
  • Evadesiree

    Har fått några standard papper bara om att testdag normalt är mellan 12-14.

    Inget annat.

    Läkaren sa inte hejdå eller att allt gick bra efter införandet.

    Någon sköterska sa du kan vila här och sen gå och kissa.

    Jag låg kvar med benen i luften i en timme och väntade på att någon personal skulle komma men icke. Så vi gick själv sen. Hoppade ner från gungstolen. Och klädde på oss och gick. Sa hejdå i expeditionen. Mer personligt än så var det inte så det var väl inte de 9 försvunna embryona heller då förmodligen - förstår jag nu i efterhand.

    För mig var det guldägg och min mans fina fina dna. De såldes kanske eftersom A inte kan berätta för mig vad som hänt dem eller hur de ens utvecklades eller inte under perioden i lab.

    Inget foto eller journal som visar heller vad som hänt dem.

  • Evadesiree

    När ska du dit smurfen ?

    Vänta bara om du redan tycker att A är märklig så är det bara början.

    Du kommer nog inte att få se henne igen vid själva äd.

    Hennes uppdrag slutar liksom innan.... tyvärr. Själv blev jag lurad och upplevde henne som engagerad och vänlig och kanske en person som kommer att ha betydelse för mig resten av livet men det visar hon tydligt att jag fått om bakfoten.

    När ska ni dit ?

  • Fröken lillasyster

    Tack för era svar! Har läst en del här om Invimed och många skriver om just att många ägg/embryo dör samt att bemötandet förändras under resans gång... Hur tänkte ni i valet av klinik? Hade gärna velat ha erfarenheter från fler och även från någon som varit på Invicta!

  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-03-28 19:49:55 följande:

    Har fått några standard papper bara om att testdag normalt är mellan 12-14.

    Inget annat.

    Läkaren sa inte hejdå eller att allt gick bra efter införandet.

    Någon sköterska sa du kan vila här och sen gå och kissa.

    Jag låg kvar med benen i luften i en timme och väntade på att någon personal skulle komma men icke. Så vi gick själv sen. Hoppade ner från gungstolen. Och klädde på oss och gick. Sa hejdå i expeditionen. Mer personligt än så var det inte så det var väl inte de 9 försvunna embryona heller då förmodligen - förstår jag nu i efterhand.

    För mig var det guldägg och min mans fina fina dna. De såldes kanske eftersom A inte kan berätta för mig vad som hänt dem eller hur de ens utvecklades eller inte under perioden i lab.

    Inget foto eller journal som visar heller vad som hänt dem.


    Ok, är det dag 12-14 nu, så du har testat?

    Men vad märkligt att inte ens säga hejdå, jag kommer bli arg om de beter sig så när vi är där. Man har verkligen rätt att veta vad som hänt, - det är ju dina embryon.
    Evadesiree skrev 2018-03-28 19:55:52 följande:

    När ska du dit smurfen ?

    Vänta bara om du redan tycker att A är märklig så är det bara början.

    Du kommer nog inte att få se henne igen vid själva äd.

    Hennes uppdrag slutar liksom innan.... tyvärr. Själv blev jag lurad och upplevde henne som engagerad och vänlig och kanske en person som kommer att ha betydelse för mig resten av livet men det visar hon tydligt att jag fått om bakfoten.

    När ska ni dit ?


    Vi ska dit kring 20 april.

    Jag räknar nog inte med att se henne då...men bara bemötandet från övriga är bra så är jag nöjd. Vet du om man kan frysa sperma där? Tänkte ifall nåt går åt skogen och bara jag åker ner eller vi båda bara åker ner en kort sväng, om det blir en nästa gång.

    Hur gammal var er donator?

  • smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-01 14:59:51 följande:

    Tack för era svar! Har läst en del här om Invimed och många skriver om just att många ägg/embryo dör samt att bemötandet förändras under resans gång... Hur tänkte ni i valet av klinik? Hade gärna velat ha erfarenheter från fler och även från någon som varit på Invicta!


    De flesta som åker till Polen åker nog till Invimed, läser sällan om Invicta. JAg har också läst om par som lyckats där så det är väl ett lotteri som det är med ivf/äd.

    När planerar ni åka i så fall?
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?