• Autumnus

    Problem att tömma tarmen - framfall? Hemorrojder?

    Jag steriliserade mig våren 2015, titthålskirurgi.
    Efter det upplever jag att jag fått svårt att tömma tarmen ordentligt. Något som smugit sig på allt eftersom. Jag känner mig nödig, men väl på toaletten händer ingenting - eller så känner jag att jag inte blir riktigt färdig.. Kan få sitta långa stunder innan något kommer med lite tur. Jag är inte hård i magen och har heller inte lös avföring - vill säga det är ganska normalt när det väl kommer något. Men såklart varierar det.


    Emellanåt får jag även riktigt obehagliga "nyp"/kramper lågt ner i buken, antingen lågt till vänster eller höger. Det kan även kännas så om jag t.ex. står med ena foten på en stol och böjer mig framåt över benet (som att klippa tånaglar t.ex.) - det gör riktigt ont och jag måste sträcka ut mig och sedan göra ett nytt försök.


    Nu har jag haft en episod om en vecka ungefär där jag vid varje tillfälle haft färskt blod i samband med avföring - vilket gör att jag funderar på hemorrojder? Jag har varken klåda eller irritation, kan det då röra sig om inre hemorrojder?


    Funderation på framfall får jag då jag vid en del menstruationer då man lix är där nere och petar runt, kännt en liten "knöl". Kan det vara innehåll från tarmen som buktar in?


    Vart vänder jag mig? Ser en gynekolog ett ev. framfall - eller är det någon speciell undersökning som krävs för det. Varit till gyn för att kontrollera flytningar för ett drygt halvår sedan och nämnde det i förbifarten, att jag tror jag har någon form av framfall. Men jag fick aldrig någon återkoppling om det efter själva undersökningen? Glömdes det bort eller syns inte sådant? Nyligen tagit cellprov - inte heller då nämndes något.


    Vårdcentralen? Eller kan jag vända mig någon annanstans för att se om det rör sig om inre hemorrojder?

  • Svar på tråden Problem att tömma tarmen - framfall? Hemorrojder?
  • cosinus

    Det där skulle jag boka tid för att kolla upp snarast.

    Jag har ett diskbråck, det ger mig sämre tarmrörelser och när jag då har mens och byter tampong så kan jag vissa gånger känna som knölar genom väggen slida/ändtarm från avföringen. Mer ju sämre min mage jobbat och ju mer förstoppad jag är.

    Men om du känner en knöl mer eller mindre hela tiden, på samma ställe. Då skulle jag vara otroligt skyndsam med att kolla vad den knölen är. Speciellt som det eskalerat över tid och numer ger dig blodiga avföringar. Det finns ju tyvärr värre saker som kan bete sig så än hemorojder.

  • Autumnus

    Tog ett tag, men till slut bokade jag tid hos läkaren för rektoskopi.
    Den var väl inte så hemsk som jag föreställt mig ? och jag hade inga hemorrojder.


    Däremot har jag i.a.f. 2 polyper, där den största var 2-3 mm stor, och lite blödande (vilket förklarar varför jag ibland upptäcker blod vid toalettbesök). Så nu har jag remiss skickad till kirurgmottagningen för koloskopi och borttagning av dessa. 


    Man ska inte googla ... och det har jag ju gjort såklart. Jag tror inte det kommer visa något negativt, så jag känner mig inte orolig, mer fundersam i dagsläget. Mest brydd på varför jag har dom då det hörs vara ovanligt på "yngre" personer, jag fyller snart 38. 


    Någon fler med polyper i ändtarmen - har det visat sig godartat eller som något värre?

  • Autumnus

    Nu har jag gjort en koloskopi, sett tjocktarmen innifrån. Coolt. Värst var förberedelserna att dricka Laxabon, fy, det gör jag ogärna om.

    Jag hade 3 små polyper de första 15 cm, alltså i själva rektum. Den minsta satt längst upp och den antod operatören vara hyperplastisk, d.v.s. "ofarlig".

    De andra två hade ett litet annat utseende och satt längre ner och hen misstänkte de kunde visa sig ha någon form av cellförändringar. I min journalanteckning har hen skrivit att de hade ett "villiliknande utseende" och skulle kunna röra sig om adenom.

    Någon annan som haft samma? Vad sade ert PAD-svar på polyperna?

Svar på tråden Problem att tömma tarmen - framfall? Hemorrojder?