• Anonym (Ts)

    Åldrats 20 år på ett år :/

    Jag har alltid sett ung ut. När jag var 30 såg jag ut som 20, när jag var 37 såg jag ut som 27. Men nu är jag 38 och ser plötsligt ut som 45! :(

    Det har varit mkt senaste året. Nära anhörigs död, otrohet och svåra relationsproblem, svår sömnbrist pga ensamstående med bebis med kolik. Har snittat på 3-4h/natt länge och inte ens i följd utan upphackat. Och en massa annat.

    Nu har jag mörkt och urholkat under ögonen, mycker rynkor i ansiktet och kinderna och hakan hänger.

    Är det så här jag kommer se ut nu eller kan det gå tillbaka åtminstone en del om jag börjar sova bra och blir glad och harmonisk? :/

  • Svar på tråden Åldrats 20 år på ett år :/
  • Anonym (Maria)

    Sömn, sluta med socker och gluten samt rör på dig så kommer du se fin ut igen. Jag. Lovar. Mår du dåligt kan det ta tid men det är sant.

  • hon mot strömmen
    Anonym (Maria) skrev 2018-03-16 19:20:52 följande:

    Sömn, sluta med socker och gluten samt rör på dig så kommer du se fin ut igen. Jag. Lovar. Mår du dåligt kan det ta tid men det är sant.


    Varför ska man slita med gluten????
  • Anonym (Ts)

    Jag är inte glutenintolerant. Äter dock varken mycket gluten eller socker. Har ätit massor av socker tidigare men senaste året mestadels typ sallader, kyckling, kaffe etc för att gå ner i vikt efter bebisen och det har funkat rätt bra. Jag hinner inte träna men går 10000 steg varje vardag. Tycker ändå kroppen är i okej skick, det är ansiktet som ser så åldrat ut...

  • Anonym (Blev bättre)

    Nu är jag förvisso yngre, men åldrades också enormt i ansiktet under graviditet och spädbarnstid med andra barnet! Mörka gropar under ögonen, märklig plufsighet och gråhet... Ingen viktuppgång att tala om, den var borta efter förlossningen. Min partner tyckte också att jag såg sliten ut.

    Men detta har till stor del gått tillbaka, kan se stor skillnad på foto från den tiden jämfört med nu!

  • Anonym (123)
    Anonym (Ts) skrev 2018-03-16 20:17:39 följande:
    Jag är inte glutenintolerant. Äter dock varken mycket gluten eller socker. Har ätit massor av socker tidigare men senaste året mestadels typ sallader, kyckling, kaffe etc för att gå ner i vikt efter bebisen och det har funkat rätt bra. Jag hinner inte träna men går 10000 steg varje vardag. Tycker ändå kroppen är i okej skick, det är ansiktet som ser så åldrat ut...
    Du kanske ska äta mer då! Om du får lite hull i ansiktet kanske rynkorna fylls igen Solig
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ts) skrev 2018-03-16 18:54:07 följande:

    Jag har alltid sett ung ut. När jag var 30 såg jag ut som 20, när jag var 37 såg jag ut som 27. Men nu är jag 38 och ser plötsligt ut som 45! :(

    Det har varit mkt senaste året. Nära anhörigs död, otrohet och svåra relationsproblem, svår sömnbrist pga ensamstående med bebis med kolik. Har snittat på 3-4h/natt länge och inte ens i följd utan upphackat. Och en massa annat.

    Nu har jag mörkt och urholkat under ögonen, mycker rynkor i ansiktet och kinderna och hakan hänger.

    Är det så här jag kommer se ut nu eller kan det gå tillbaka åtminstone en del om jag börjar sova bra och blir glad och harmonisk? :/


    Det där "mörka och urholkade" under ögonen kommer du kunna få bort med god sömn och gott leverne MEN rynkorna är där för att stanna och om hakan "hänger" så är det för att du har för mkt fett på den antagligen?
  • Inga bekymmer

    Jag tycker också att jag alltid sett ung ut men det senaste året har ögonlocken börjat hänga och en massa rynkor har börjat dyka upp. Jag fyller 38 snart. Känns jättetråkigt och ger mig nästan ångest vid tanken att det ska fortsätta i den här takten. Sen jag blev gravid med 3:dje barnet blev det mycket värre (är i v 31 nu). Hela jag har blivit extremt torr. Håret som tidigare började se fett ut efter 2 dygn håller sig nu fräsch även om jag inte tvättar det på 5-6 dygn. Jättekonstigt!

    Men jag har en vän som blev gravid vid 39 års ålder och jag vet att när jag träffade henne då så tyckte jag att hon såg väldigt rynkig ut på samma sätt som jag, men nu när hon är 43 så ser hon mkt mindre rynkig ut och väldigt fräsch. Så i det avseendet har jag lite hopp att det ska gå tillbaka lite efter graviditeten.

    Mitt tips till dig är att köpa bra hudkrämer. Se till att den innehåller Hyaluronsyra, finns tex i Eucerins ansiktskrämer på apoteket. Läs på om specifika bra näringsämnen för huden och försök regelbundet äta av sådan kost, helst varje dag! Prioritera sömn i den mån det går. En grym ögonkräm är Maria Åkersbergs eye cream more. Den är dyr men dryg och jag såg skillnad efter en natt med den på. Motverkar också mörka ringar under ögonen.

    Om du kan tänka dig lite mer drastiska åtgärder och har ekonomi för det så kanske behandling på salong med ansiktsroller/edermastamp.

  • Anonym (var snäll mot dig själv)

    Jag känner igen mig. Jag är 38 och tycker jag ser rätt sliten ut- Vi har inte haft tur i livet med kronsikt svårt sjukt barn, min man har haft cancer, jag har varit svårt sjuk. Jag har ständig sömnbrist. Tar inte hand om mig. 


    Men.....jag försöker vara snäll mot mig själv. Inte se yta. Ta vara på det som är vackert i tillvaron. 

  • Inga bekymmer
    Anonym (123) skrev 2018-03-16 21:19:31 följande:

    Du kanske ska äta mer då! Om du får lite hull i ansiktet kanske rynkorna fylls igen


    Haha! Det där är som att välja mellan pest eller kolera. Antingen får man bli tjock och mindre rynkig eller så förblir man slank men måste stå ut med rynkorna:) Jag väljer att stå ut med rynkorna i så fall för jag gillar att leva och vill leva länge!!:)
  • Inga bekymmer
    Anonym (var snäll mot dig själv) skrev 2018-03-17 06:22:16 följande:

    Jag känner igen mig. Jag är 38 och tycker jag ser rätt sliten ut- Vi har inte haft tur i livet med kronsikt svårt sjukt barn, min man har haft cancer, jag har varit svårt sjuk. Jag har ständig sömnbrist. Tar inte hand om mig. 

    Men.....jag försöker vara snäll mot mig själv. Inte se yta. Ta vara på det som är vackert i tillvaron. 


    Usch, vad tungt det låter:( Men har du och din man blivit friska? Hoppas livet vänder till det bättre för er. Jag tycker att i perioder när jag varit riktigt sliten så har jag sett ut därefter men att det har gått tillbaka lite varje gång.
Svar på tråden Åldrats 20 år på ett år :/