• Anonym (TS)

    Överanalyserar exakt ALLT

    Jag har en förmåga att överanalysera exakt allting. Detta har blivit värre och värre med tiden och det påverkar mig mycket mer än jag trott, det är så extremt psykiskt påfrestande och det påverkar mina relationer. Jag vill inte övertänka så mycket som jag gör men det bara blir så ändå. Mitt överanalyserande går ut över mina relationer och leder till att jag har så svårt att tro/lita på folks ord och handlande.

    I en relation med en kille blir jag misstänksam direkt när han säger/gör saker och överanalyserar varenda move han gör, kommer på egna teorier i huvudet som bildar egna tankar om honom och hans beteende. Det kan vara så att han sagt något bra till mig, men mitt överanalyserande gör att jag i mitt huvud inte vågar lita på det utan istället kommer fram till andra slutsatser angående det han sagt.

    Samma sak med vänner (förutom mina närmsta vänner), där överanalyserar jag också allt. Detta kanske blev ett rörigt inlägg men förstår ni mig? Kan liksom gå med ett tryck över bröstet vissa dagar pga mina egna dumma tankar.

    Har aldrig haft tillitsproblem eller liknande innan, har inte heller varit med om dåliga relationer tidigare som kan ha lett till varför jag är sån här. Jag har ingen aning men detta gör mig galen!

  • Svar på tråden Överanalyserar exakt ALLT
  • Avenia

    Jag är likadan men jag accepterar det numera. Det är sån jag är och det för med sig fördelar. Jag tar in detaljer och analyserar situationer som ingen annan. Jag ser risker och hot som andra missar. Sedan oroar man sig mer än andra, men jag tar det onda med det goda. Försök tänka på vad för positivt detta innebär för dig.

  • Anonym (BE)

    En till här!

    Tack vare mitt överanalyserande kom jag på min ex-sambos otrohet. Vem vet hur länge jag hade gått i det annars...

    Det utgör ett hinder för mig ibland men jag är glad att jag är det.

  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag är också så och tycker det är okej men det är tråkigt att inte känna någon annan som är så... önskar jag hade en vän som var likadan så hade vi kunnat hjälpas åt att analysera våra relationer :)

  • Anonym (Anna)

    Jag har lärt mig att stoppa de tankarna så fort de dyker upp. Nu mår jag så mycket bättre. Men det krävdes några gånger. Max en vecka

  • Anonym (TS)
    Avenia skrev 2018-03-16 19:56:27 följande:

    Jag är likadan men jag accepterar det numera. Det är sån jag är och det för med sig fördelar. Jag tar in detaljer och analyserar situationer som ingen annan. Jag ser risker och hot som andra missar. Sedan oroar man sig mer än andra, men jag tar det onda med det goda. Försök tänka på vad för positivt detta innebär för dig.


    Jo precis, håller med dig att det för med sig fördelar också då precis som du säger så ser man risker och hot som andra kanske missar, men dessa tankar fram och tillbaka gör mig helt knäpp, speciellt just nu i en dejtingrelation med en kille sedan 3-4 månader tillbaka. Jag kan liksom inte ens ta hans ord och handlingar för vad dem är utan överanalyserar allt vilket bara väcker en massa negativa tankar om honom..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-03-16 20:26:07 följande:

    Jag är också så och tycker det är okej men det är tråkigt att inte känna någon annan som är så... önskar jag hade en vän som var likadan så hade vi kunnat hjälpas åt att analysera våra relationer :)


    Det är både positivt och negativ med en vän som också är sån. En av mina närmsta är likadan och vårt överanalyserande tillsammans leder till väldigt överdrivna tankar och känslor och man liksom konstaterar något som inte ens behöver vara sant..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-16 22:59:17 följande:

    Jag har lärt mig att stoppa de tankarna så fort de dyker upp. Nu mår jag så mycket bättre. Men det krävdes några gånger. Max en vecka


    Har försökt tänka bort tankarna många gånger. Och istället försöka tänka typ "okej, nu säger han/hon såhär, så nu får jag tro på det och inte analysera detta" men lyckas ändå göra det.. Hur gjorde du? :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (BE) skrev 2018-03-16 20:00:34 följande:

    En till här!

    Tack vare mitt överanalyserande kom jag på min ex-sambos otrohet. Vem vet hur länge jag hade gått i det annars...

    Det utgör ett hinder för mig ibland men jag är glad att jag är det.


    Det gjorde min vän också för något år sedan. Så det finns ju lite positivt i det hela. Men jag tycker själv att det är riktigt jobbigt. Till exempel idag när jag och en gammal vän pratade om en sak, försökte hon verkligen försäkra mig om en situation, men ändå ska jag sen gå och grubbla och överanalysera detta och istället tro att hon inte alls menade det hon sa..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-17 00:17:50 följande:

    Har försökt tänka bort tankarna många gånger. Och istället försöka tänka typ "okej, nu säger han/hon såhär, så nu får jag tro på det och inte analysera detta" men lyckas ändå göra det.. Hur gjorde du? :)


    Så gjorde inte jag. Jag tänkte hon är en idiot.Jag kommer bara reta upp mig och vad vinner jag på det.Jag mår dåligt men hon mår fortfarande bra.Börja inte bråka.Hon är en korkad idiot.Jag är intelligentare.Jag vet vad som är rätt. Sluta tänka på det.det bara tar massa energi.du blir gladare om du slutar älta.

    Så gick mina tankar och nu när det är inarbetat funkar det väldigt bra.
  • Anonym (1)

    Har exakt samma problem som dig. Som tur är har jag en bra pojkvän som jag kan prata om hur jag överanalyserar exakt allt. Mitt problem har också gått ut över mina relationer. Men som tur är så blir min pojkvän idag inte arg eller så utan bara lugnar mig och försöker få mig och sluta. För de är det jag tror att man måste göra att sluta, alltså att bara sluta helt enkelt haha! Bestäm dig bara för att du inte kan hålla på så här. Vet att det är enklare sagt än gjort men man får bara försöka. Sen tror jag att det sitter i ens egna självkänsla, så ett alternativ är ju att börja jobba med den. Finns många bra böcker och sidor på internet om hur man jobbar med den. Bestäm ditt egna värde och tro det bästa om dig själv. Fan det är så svårt det här, men det är det här jag försöker med som också övertänker allt. T.ex. kan jag få för mig att min pojkvän är med någon tjej eller att mina bästisar med avsikt inte frågat med mig osv. Det här är inte hälsosamt någonstans... Vi får helt enkelt ta tag i våra liv och välja att såhär vill vi inte leva.

  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2018-03-17 14:56:01 följande:

    Har exakt samma problem som dig. Som tur är har jag en bra pojkvän som jag kan prata om hur jag överanalyserar exakt allt. Mitt problem har också gått ut över mina relationer. Men som tur är så blir min pojkvän idag inte arg eller så utan bara lugnar mig och försöker få mig och sluta. För de är det jag tror att man måste göra att sluta, alltså att bara sluta helt enkelt haha! Bestäm dig bara för att du inte kan hålla på så här. Vet att det är enklare sagt än gjort men man får bara försöka. Sen tror jag att det sitter i ens egna självkänsla, så ett alternativ är ju att börja jobba med den. Finns många bra böcker och sidor på internet om hur man jobbar med den. Bestäm ditt egna värde och tro det bästa om dig själv. Fan det är så svårt det här, men det är det här jag försöker med som också övertänker allt. T.ex. kan jag få för mig att min pojkvän är med någon tjej eller att mina bästisar med avsikt inte frågat med mig osv. Det här är inte hälsosamt någonstans... Vi får helt enkelt ta tag i våra liv och välja att såhär vill vi inte leva.


    Känns skönt på ett sätt att veta att det verkar vara många som är som mig, att man inte är helt galen liksom haha.

    Ja det är väl bara att sluta som du säger, frågan är bara hur. För mig känns det som att det går lite i perioder också, ibland går min hjärna på högvarv i en veckas tid och ibland flera dagar där jag inte alls håller på så. Får kanske helt enkelt anstränga mig ännu mer för att tränga bort dessa tankar :)
Svar på tråden Överanalyserar exakt ALLT