• Linnericsson88

    Byta linje?

    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet, har alltså gått en och en halv termin. Det har varit mycket strul med att jag inte trivs i min klass, men nu är det helt okej bra, jag skulle klara av att gå kvar. Men under några månaders tid har jag ändå tänkt mycket på att jag vill gå en musiklinje med tanke på mitt stora intresse. 
    När jag valde gymnasium var musiklinjen inte ens en tanke eftersom mitt ''kompisgäng'' var väldigt emot det.. dumt av mig.
    Iallafall, musik har jag älskat hela mitt liv och det brinner jag för. Min kompis bytte till en musiklinje i början av gymnasiet, och då har det blivit så att jag vill gå musik ännu mer. Jag känner att de människorna som väljer en musiklinje är som jag, att vi har saker gemensamt.
    Men det som är så svårt är att jag har redan fått en början nu i gymnasiet, jag har fått helt okej vänner, dock en linje som inte alls är speciell för mig. 
    Vad ska jag göra? Ska jag gå om gymnasiet och börja med en yngre årskurs, eller gå kvar? Det börjar bli snålt med tid eftersom jag måste ansöka snart i sådana fall, jag är jättekluven, tänk om det inte alls blir bra?

  • Svar på tråden Byta linje?
  • Tow2Mater

    Har du nästan spenderat halva tiden redan och kan få hyfsat bra betyg skulle jag säga gå kvar. Musik kan du utova på annat sätt, och studera musik kan du gora efter gymnasiet. Bra gymnasieslutbetyg är ju prio ett.

  • Carambolan

    Du kan inte lägga till valbara musikkurser i det program du går nu? Vet inte hur upplägget är på din skola och nuförtiden men när jag gick gymnasiet träffade man sin egen klass mindre och mindre för varje år eftersom det var mycket kärnämnen i början men sen fler och fler valbara kurser.

  • Anonym (Student)
    Linnericsson88 skrev 2018-03-16 19:42:43 följande:

    Hej!

    Jag går första året på gymnasiet, har alltså gått en och en halv termin. Det har varit mycket strul med att jag inte trivs i min klass, men nu är det helt okej bra, jag skulle klara av att gå kvar. Men under några månaders tid har jag ändå tänkt mycket på att jag vill gå en musiklinje med tanke på mitt stora intresse. 

    När jag valde gymnasium var musiklinjen inte ens en tanke eftersom mitt ''kompisgäng'' var väldigt emot det.. dumt av mig.

    Iallafall, musik har jag älskat hela mitt liv och det brinner jag för. Min kompis bytte till en musiklinje i början av gymnasiet, och då har det blivit så att jag vill gå musik ännu mer. Jag känner att de människorna som väljer en musiklinje är som jag, att vi har saker gemensamt.

    Men det som är så svårt är att jag har redan fått en början nu i gymnasiet, jag har fått helt okej vänner, dock en linje som inte alls är speciell för mig. 

    Vad ska jag göra? Ska jag gå om gymnasiet och börja med en yngre årskurs, eller gå kvar? Det börjar bli snålt med tid eftersom jag måste ansöka snart i sådana fall, jag är jättekluven, tänk om det inte alls blir bra?


    Du har bara gått mindre än ett år.

    Jag läste först fel som de andra att du gått över ett år.

    När jag gick i gymnasiet var det jättemånga som bytade program och/eller skola efter första året.

    Så byt du. Ett år mer eller mindre gör ingen skillnad men din lycka kommer däremot göra stor skillnad!

    Hade du däremot gått i tvåan nu med bara ett år kvar hade jag sagt gå kvar för då hade det blivit totalt 5 år.

    Många kurser på gymnasiet kan man inte läsa i efterhand på komvux.

    Musik, estetisk, frisör m.fl. kan du inte läsa gratis efteråt.

    Samhälle/Natur/Ekonomi går alla att läsa på komvux.
Svar på tråden Byta linje?