• Anonym (Öv)

    Övningsköra med dotter, men...

    hon är endast 150 cm lång. Funderar på vad man behöver ev skaffa ifall hon inte riktigt når ner till pedalerna osv?

  • Svar på tråden Övningsköra med dotter, men...
  • Anonym (S)

    En ny bil ;)

    Är själv 155, brukar räcka med att köra fram sätet så långt det går.

    Är tyvärr enklare med automat (kopplingen behöver man ju trycka in mer), då kan jag sitta längre bak och inte uppe i ratten :)

  • Anonym (Öv)
    Anonym (S) skrev 2018-03-17 11:50:46 följande:

    En ny bil ;)

    Är själv 155, brukar räcka med att köra fram sätet så långt det går.

    Är tyvärr enklare med automat (kopplingen behöver man ju trycka in mer), då kan jag sitta längre bak och inte uppe i ratten :)


    Fast man ska ju inte behöva köpa ny bil. Delar dessutom bil med en annan då jag inte behöver bil själv.

    Man ska ju kunna köra de flesta bilar även om man är lite kortare. Om man tex ska köra företagsbilar, låna en väns bil mm.
  • Inisario
    Anonym (Öv) skrev 2018-03-17 11:38:45 följande:

    hon är endast 150 cm lång. Funderar på vad man behöver ev skaffa ifall hon inte riktigt når ner till pedalerna osv?


    Bara att prova, eller hur? Är hon din dotter behöver hon nog enbart hoppar in i bilen och du får svaret på din fråga.
  • Anonym (Ingen fara)

    Min farmor är 152, en kompis på 153 och ingen av dessa har problem att köra vanliga bilar. Själv är jag 160. Kör stolen så långt fram det går och luta sätet lite bakåt så inte man inte styr med tänderna. Farmor har en liten kudde, men hon kör en V70 så det är väl inte så konstigt :)

  • Anonym (Skumt)

    I min jeep har jag höj- och sänkbara pedaler. Finns inget liknande i din bil? Ser hon ens över ratten?

  • Anonym

    Rekommenderar att se filmen "Indiana Jones och de fördömdas tempel".
    I början på den filmen visas ett litet tips på hur man kan lösa problemet.

  • cosinus

    Är ju väldigt bilberoende.

    Svärmor har en kudde att sitta på i sin pytte-jetta och då går det bra.

    Mammas syster fick köra i högklackat för att nå när hennes man en gång köpte bil utan att kolla med henne först.

    Kolla hur säte och ratt går justera och anpassa sen med ev kuddar. Men det är inte givet att en 150 cm person kan köra alla bilar, lika lite som en 210 cm person inte lirkar in sig överallt.

  • flygrl

    Jag övningskör också för tillfället och har inga problem nå ner till pedalerna eller se ut trots jag endast e 155 cm. Förutom köra fram sätet ordentligt har jag höjt det maximalt så jag får en bra runtomsikt. Men det e klart det kan variera mellan bilar och jag e dessutom 5 cm längre än TS dotter.

  • Anonym (Ingen fara)
    cosinus skrev 2018-03-17 18:28:50 följande:

    Är ju väldigt bilberoende.

    Svärmor har en kudde att sitta på i sin pytte-jetta och då går det bra.

    Mammas syster fick köra i högklackat för att nå när hennes man en gång köpte bil utan att kolla med henne först.

    Kolla hur säte och ratt går justera och anpassa sen med ev kuddar. Men det är inte givet att en 150 cm person kan köra alla bilar, lika lite som en 210 cm person inte lirkar in sig överallt.


    Fast vad gör klackarna? Böjer man på foten i ett par vanliga skor så når ju tån lika lång. Eller var det platå fram vid tån som vissa klackar har, typ 8 cm förstår jag.
  • cosinus
    Anonym (Ingen fara) skrev 2018-03-18 14:04:26 följande:

    Fast vad gör klackarna? Böjer man på foten i ett par vanliga skor så når ju tån lika lång. Eller var det platå fram vid tån som vissa klackar har, typ 8 cm förstår jag.


    Jag gissar att hon var tvungen sträcka ut foten så mycket att hon inte kunde ha hälen i golvet.

    En sak att nå, en annan sak att orka hålla den utan stöd.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Öv) skrev 2018-03-17 11:38:45 följande:

    hon är endast 150 cm lång. Funderar på vad man behöver ev skaffa ifall hon inte riktigt når ner till pedalerna osv?


    Min mamma är 150 cm och når. Bara dra fram sätet.
  • Anonym (Ingen fara)
    cosinus skrev 2018-03-18 21:58:39 följande:

    Jag gissar att hon var tvungen sträcka ut foten så mycket att hon inte kunde ha hälen i golvet.

    En sak att nå, en annan sak att orka hålla den utan stöd.


    Ja det är ju sant :) Kör aldrig med klackar själv, jätteläskig känsla.
Svar på tråden Övningsköra med dotter, men...