• Anonym (D)

    Csn gör löneutmätning men kräver ändå återbetalningar samtidigt?

    Vad kan man göra i min situation. Jag fick ett återkrav från csn 2014 pga att jag blev sjuk när jag studerade och inte hade koll på att man måste anmäla detta till försäkringskassan, trodde att det räckte med csn och skolan.

    Har betalat på skulden regelbundet sedan dess på väldigt låg inkomst. Varje år måste man göra ny avbetalningsplan, och på csn sa de att jag får vänta en tid innan den kommer. Den kom inte, efter två månader kom brev från kronofogden där csn kräver hela skulden då jag inte betalat enligt avbetalningsplan.

    Eftersom jag tjänar ganska dåligt, är ensamstående och har barn kunde jag inte betala summan och csn vill inte dela upp den. De vill hellre göra utmätning på lönen.

    Dock vill de också att jag ska betala de vanliga studielånen, som inte är återkrav också. Något som skulle bli nästan 3000 kr per månad till, helt enkelt inte möjligt för mig att överleva på det som blir kvar då jag har andra räkningar också. Jag hade klarat avbetalningarna om det inte vore för utmätning.

    Måste jag låta hela studieskulden gå till kronofogden eller finns det någon alternativ lösning alls?

  • Svar på tråden Csn gör löneutmätning men kräver ändå återbetalningar samtidigt?
  • Anonym (D)
    Jemp skrev 2018-03-17 19:32:24 följande:

    Kan inte stämma att de "normala" avbetalningarna är 3000/mån?


    Jo nästan. På två olika sorters lån.
  • Jemp

    V


    Anonym (D) skrev 2018-03-17 21:37:18 följande:

    Jo nästan. På två olika sorters lån.


    Med olika sorters lån vet jag inte hur det är, men med (enbart) högskolestudier kan man ju söka nedsättning så man betalar max 5% av inkomsten per år.
  • Iowhannah

    Men hur kan det vara korrekt utfört om du inte ens fått en avbetalningsplan, men däremot ett kronofogdekrav pga att du inte betalat enligt avbetalningsplanen? Det låter helskumt.

    Har du inte fått en avbetalningsplan så är det väl ändå självklart att du inte kunnat betala enligt avbetalningsplanen?

  • EmberEyes
    Iowhannah skrev 2018-03-17 21:53:52 följande:

    Men hur kan det vara korrekt utfört om du inte ens fått en avbetalningsplan, men däremot ett kronofogdekrav pga att du inte betalat enligt avbetalningsplanen? Det låter helskumt.

    Har du inte fått en avbetalningsplan så är det väl ändå självklart att du inte kunnat betala enligt avbetalningsplanen?


    Du vet att du har en skuld. Det är ditt ansvar att kontakta CSN (eller banken eller el-bolaget eller vem du råkar ha skulden till) och se till att du kan börja betala tillbaka.

    Kontakta CSN igen och prata med  dem. Du kan söka sänkt återbetalning om din faktiska inkomst är tillräckligt låg.
  • Iowhannah
    EmberEyes skrev 2018-03-17 22:25:54 följande:

    Du vet att du har en skuld. Det är ditt ansvar att kontakta CSN (eller banken eller el-bolaget eller vem du råkar ha skulden till) och se till att du kan börja betala tillbaka.

    Kontakta CSN igen och prata med  dem. Du kan söka sänkt återbetalning om din faktiska inkomst är tillräckligt låg.


    Hm. Jag tolkade TS som att hen hade kontaktat CSN och då fått veta att det skulle dröja med avbetalningsplanen, därav min undran.
  • EmberEyes
    Iowhannah skrev 2018-03-17 22:48:32 följande:
    Hm. Jag tolkade TS som att hen hade kontaktat CSN och då fått veta att det skulle dröja med avbetalningsplanen, därav min undran.
    Jag uppfattar TS som att hon har väntat "för länge" på en avbetalningsplan utan att reagera på att den inte dyker upp. Även om den inte dyker upp per brev så borde den bli uppdaterad på "mina sidor".

    TS, kontakta CSN igen. Förklara situationen.
  • Anonym (D)
    Jemp skrev 2018-03-17 21:43:05 följande:

    V

    Med olika sorters lån vet jag inte hur det är, men med (enbart) högskolestudier kan man ju söka nedsättning så man betalar max 5% av inkomsten per år.


    Tyvärr har de en regel då om man tjänat mer senaste året än förra året om man fått nedsatt då kan man inte få det detta året då ens inkomst höjts.

    De tar inte hänsyn till att jag har dubbelt så höga avgifter nu.
  • Anonym (D)
    Iowhannah skrev 2018-03-17 21:53:52 följande:

    Men hur kan det vara korrekt utfört om du inte ens fått en avbetalningsplan, men däremot ett kronofogdekrav pga att du inte betalat enligt avbetalningsplanen? Det låter helskumt.

    Har du inte fått en avbetalningsplan så är det väl ändå självklart att du inte kunnat betala enligt avbetalningsplanen?


    De säger att de skickat avbetalningsplan, men det har jag inte fått. De behöver inte skicka påminnelse eller till inkasso när det gäller återkrav.

    Det är upp till mig att bevisa att jag inte fått deras brev enligt dem, och detta gick väldigt fort, hade ingen anledning heller att tro att något var fel då jag i övrigt får all kommunikation från csn genom kivra, inte i brevform. Det har alltid tagit en till två månader att få betalningsplanen tidigare.
  • Anonym (D)
    Iowhannah skrev 2018-03-17 22:48:32 följande:

    Hm. Jag tolkade TS som att hen hade kontaktat CSN och då fått veta att det skulle dröja med avbetalningsplanen, därav min undran.


    Exakt så är det.

    Vad jag undrar är om det inte finns någon lösning om man får löneutmätning, känns jättehemskt om man måste få alla räkningar hos kronofogden, men särskilt csn-skulden som är väldigt hög.
  • Anonym (Fia)

    Har aldrig fått några återbetalningskrav så kan inte hjälpa där. Och de två saker jag har att tillägga kanske inte hjälper så mycket just nu, men många som missar.

    1. Sitt aldrig kvar med två olika sorters CSN lån om du inte har väldigt stabil ekonomi då "säkerhetsgränserna" är för sig, det blir helt enkelt jättedyrt om inte något av dem är väldigt små. Tyvärr tror jag det är senast sista november året innan man måste ansöka att få lägga ihop dem. Har man däremot gamla lån och stabil ekonomi som klarar inbetalningarna är de äldre generellt mer fördelaktiga. 

    2. Den nya sortens lån sätts inte ner automatiskt som de gjorde förr utan man måste ansöka om att få betala mindre varje år. Vet inte riktigt vad du menar med "Tyvärr har de en regel då om man tjänat mer senaste året än förra året om man fått nedsatt då kan man inte få det detta året då ens inkomst höjts." - låter väldigt konstigt, kan du tänkas ha missuppfattat något? Eller något som gäller om man inte betalat som man ska eller sökt för stor nedsättning året innan? Det är ju väldigt viktigt att man gör extra inbetalningar om det visar sig att man tjänar mer än man sa man skulle. 
    Det är ju riktig att CSN inte tar någon hänsyn alls till ens utgifter och som sagt i 1 inte tar någon hänsyn till om du behållt som två olika lån, och om inkomsten har ökats kan man man inte få lika stor nedsättning då det är inkomsten som räknas, men det sker som sagt inte någon automatisk nedsättning med hänsyn till vad man tjänat innan som med den gamla sorten. De är ju fördelade som en återbetalning på en fast tid i grunden så även fast de t ex vet att jag aldrig har varit i närheten av inkomst att betala fullt det beräknade beloppet börjar de varje år med att skicka ut på det, sedan får jag söka nedsättning med hänsyn till inkomst (väldigt viktigt man söker rätt sorts nedsättning, om man får försörjningsstöd måste man ansöka om en annan sort på annat sätt). 

  • Iowhannah
    Anonym (D) skrev 2018-03-18 01:22:07 följande:

    De säger att de skickat avbetalningsplan, men det har jag inte fått. De behöver inte skicka påminnelse eller till inkasso när det gäller återkrav.

    Det är upp till mig att bevisa att jag inte fått deras brev enligt dem, och detta gick väldigt fort, hade ingen anledning heller att tro att något var fel då jag i övrigt får all kommunikation från csn genom kivra, inte i brevform. Det har alltid tagit en till två månader att få betalningsplanen tidigare.


    Såklart. Och hur ska du kunna bevisa det?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-18 03:57:45 följande:
    Har aldrig fått några återbetalningskrav så kan inte hjälpa där. Och de två saker jag har att tillägga kanske inte hjälper så mycket just nu, men många som missar.

    1. Sitt aldrig kvar med två olika sorters CSN lån om du inte har väldigt stabil ekonomi då "säkerhetsgränserna" är för sig, det blir helt enkelt jättedyrt om inte något av dem är väldigt små. Tyvärr tror jag det är senast sista november året innan man måste ansöka att få lägga ihop dem. Har man däremot gamla lån och stabil ekonomi som klarar inbetalningarna är de äldre generellt mer fördelaktiga. 

    2. Den nya sortens lån sätts inte ner automatiskt som de gjorde förr utan man måste ansöka om att få betala mindre varje år. Vet inte riktigt vad du menar med "Tyvärr har de en regel då om man tjänat mer senaste året än förra året om man fått nedsatt då kan man inte få det detta året då ens inkomst höjts." - låter väldigt konstigt, kan du tänkas ha missuppfattat något? Eller något som gäller om man inte betalat som man ska eller sökt för stor nedsättning året innan? Det är ju väldigt viktigt att man gör extra inbetalningar om det visar sig att man tjänar mer än man sa man skulle. 
    Det är ju riktig att CSN inte tar någon hänsyn alls till ens utgifter och som sagt i 1 inte tar någon hänsyn till om du behållt som två olika lån, och om inkomsten har ökats kan man man inte få lika stor nedsättning då det är inkomsten som räknas, men det sker som sagt inte någon automatisk nedsättning med hänsyn till vad man tjänat innan som med den gamla sorten. De är ju fördelade som en återbetalning på en fast tid i grunden så även fast de t ex vet att jag aldrig har varit i närheten av inkomst att betala fullt det beräknade beloppet börjar de varje år med att skicka ut på det, sedan får jag söka nedsättning med hänsyn till inkomst (väldigt viktigt man söker rätt sorts nedsättning, om man får försörjningsstöd måste man ansöka om en annan sort på annat sätt). 
    Håller med
  • Anonym (D)
    Anonym (Jo) skrev 2018-03-18 12:12:33 följande:

    Håller med


    Anonym (Fia) skrev 2018-03-18 03:57:45 följande:

    Har aldrig fått några återbetalningskrav så kan inte hjälpa där. Och de två saker jag har att tillägga kanske inte hjälper så mycket just nu, men många som missar.

    1. Sitt aldrig kvar med två olika sorters CSN lån om du inte har väldigt stabil ekonomi då "säkerhetsgränserna" är för sig, det blir helt enkelt jättedyrt om inte något av dem är väldigt små. Tyvärr tror jag det är senast sista november året innan man måste ansöka att få lägga ihop dem. Har man däremot gamla lån och stabil ekonomi som klarar inbetalningarna är de äldre generellt mer fördelaktiga. 

    2. Den nya sortens lån sätts inte ner automatiskt som de gjorde förr utan man måste ansöka om att få betala mindre varje år. Vet inte riktigt vad du menar med "Tyvärr har de en regel då om man tjänat mer senaste året än förra året om man fått nedsatt då kan man inte få det detta året då ens inkomst höjts." - låter väldigt konstigt, kan du tänkas ha missuppfattat något? Eller något som gäller om man inte betalat som man ska eller sökt för stor nedsättning året innan? Det är ju väldigt viktigt att man gör extra inbetalningar om det visar sig att man tjänar mer än man sa man skulle. 

    Det är ju riktig att CSN inte tar någon hänsyn alls till ens utgifter och som sagt i 1 inte tar någon hänsyn till om du behållt som två olika lån, och om inkomsten har ökats kan man man inte få lika stor nedsättning då det är inkomsten som räknas, men det sker som sagt inte någon automatisk nedsättning med hänsyn till vad man tjänat innan som med den gamla sorten. De är ju fördelade som en återbetalning på en fast tid i grunden så även fast de t ex vet att jag aldrig har varit i närheten av inkomst att betala fullt det beräknade beloppet börjar de varje år med att skicka ut på det, sedan får jag söka nedsättning med hänsyn till inkomst (väldigt viktigt man söker rätt sorts nedsättning, om man får försörjningsstöd måste man ansöka om en annan sort på annat sätt). 


    Jag har aldrig sett att det finns mer än ett sätt att söka nedsättning. Jag fick bara besked att eftersom min inkomst var högre nu än sist jag sökte nedsättning så kan jag inte få lånet nedsatt.

    Jag arbetar heltid. jag ligger inte under 200 000 i årsinkomst, men jag har en dyr hyra i en lägenhet jag fick köa och kämpa länge för att flytta till (bostadsbrist där jag bor). Ligger ofta strax över existensminimum.

    Jag har ansökt om särskilda skäl, men det beviljas enligt min handläggare om man har sjukersättning eller försörjningsstöd.

    Visste inte att man kan slå ihop lånen.

    Förklara gärna om jag kan ansöka på ett sätt som gör att mina större lån inte går till kronofogden.
Svar på tråden Csn gör löneutmätning men kräver ändå återbetalningar samtidigt?