• Anonym (Hej)

    För gammal för att utbilda sig till jurist

    Fyller snart 29 och känner verkligen att jag vill studera till jurist. Har jobbat heltid sedan gymnasiet och tjänar rätt bra med jobbet är så fruktansvärt outvecklande.

    Har under en längre tid velat plugga till jurist men livet har tyvärr kommit mellan på flera sätt.

    Nu är jag snart 29 och börjar känna att det kanske snart är försent. Men är väldigt nervös att jag är för gammal. Kommer ju vara nästan 35 när jag är klar.

    Är man attraktiv som en 35 årig nyexad jurist på arbetsmarknaden? Har läst på så många ställen att man är mer attraktiv som ung nyexad jurist. Blir ju inte kul om man pluggar och sedan inte får något jobb.

    Är det ens någon idé att jag pluggar detta eller ska jag välja något annat?

    Någon som har pluggat och varit äldre som har lite insyn i detta?

    Sen hur gjorde ni som jobbat heltid med full lön och sedan gått ner till endast csn? Hur klarar man sig? Några tips?

  • Svar på tråden För gammal för att utbilda sig till jurist
  • Anonym (Kör bara)

    Nu hjälper inte detta dig nånting och besvarar inte någon fråga. Men det kanske är något.

    En bekant har alltid haft som dröm att läsa till jurist. Hon har pga olika anledningar(många barn bl.a) inte kunnat göra det innan. Men tillslut passade det in i livet. Så nu är hon klar jurist. 53 år gammal.

    Klart åldern inte ska stoppa dig. Lycka till.

  • Anonym (V)

    Jag började läsa till jurister jag var 27 och visst var man bland de äldre på utbildningen. Har dock inte upplevt att vi äldre (30-40 år vid examen) på något sätt skulle haft svårare att få jobb. Alla har fått jobb direkt efter examen, inga problem.

    Vad vill du jobba med?

  • SilverEmma

    Jag sökte för första gången in på högskolor/universitet när jag var 35, jurist var mitt förstahandsval. Jag hade varit färdig när jag var 40 och såg inga som helst problem med det! Jag har mycket arbetslivserfarenhet i bagaget och det tror jag är en stor fördel. Nu kom jag inte in på linjen, vilket jag misstänkte att jag inte skulle göra, och började istället läsa till folkhälsopedagog vilket passar mig perfekt. Jag tar min kandidatexamen när jag är 38 och är i dagsläget inne på att ta en master, alltså ytterligare 2 år till. Jag ser det som en fördel att vara lite äldre, ha livserfarenhet, arbetslivserfarenhet och jag är även klar med barn-biten och mina ungar kommer att vara ganska självgående när jag ska ut i arbetslivet. Sen är det otroligt roligt att plugga nu när jag är lite äldre, jag önskar att jag haft samma vilja och motivation när jag var yngre men jag var inte redo för 15 år sedan.

    Jag drömmer fortfarande om juridiken även om jag är 100% nöjd med mitt program, och funderar på att läsa ett par fristående kurser senare.

  • Anonym (Tjej)

    Jag sökte till psykologutbildningen i din ålder. Har fått alla jobb jag sökt som examinerad. Kanske är annorlunda men jurist men för mig var det nog en fördel.

  • Anonym (Pluggapå)

    Jag tycker inte att du är för gammal för att plugga juridik. Nu går jag ett helt annat program (läkare), men har typ ett 12st i min klass som är 28-38.

  • Anonym (komiken)

    Klart du inte är för gammal!! Finns ju 50-åringar på utbildningen. Vad tänkte du annars göra i 30 år till pension?

  • Anonym (A)
    Anonym (komiken) skrev 2018-03-18 12:04:59 följande:
    Klart du inte är för gammal!! Finns ju 50-åringar på utbildningen. Vad tänkte du annars göra i 30 år till pension?
    Håller med
  • Anonym (Student)

    Jag fyller snart 36 och vill läsa miljövetenskap i tre år. Jag oroade mig också för åldern för man läser om några fåtal som inte fått jobb och tror att det gäller alla. Jag kollade upp och det verkar som att åldern bara stör om man läst ekonomi.

    Jag ska satsa på min dröm och om jag inte får jobb så har jag en högskoleexamen och kan få något annat mer välbetalt jobb än vad jag får idag med bara gymnasieutbildning. Jag ska också läsa några extra kurser vid sidan om mitt program för att vara på den säkra sidan.

  • Anonym (just do it)

    Jag vet flera som har bytt karriär, en var klar läkare vid 45 och det var inget problem. Vet två som har bytt till att bli gymnasielärare i 40-årsåldern och en som ska bygga till det nu när han är 46.

    Så om du är för gammal- vad är då de?

    Sätt igång, gör det du vill nu!

  • Anonym (just do it)
    Anonym (Student) skrev 2018-03-18 12:49:57 följande:

    Jag fyller snart 36 och vill läsa miljövetenskap i tre år. Jag oroade mig också för åldern för man läser om några fåtal som inte fått jobb och tror att det gäller alla. Jag kollade upp och det verkar som att åldern bara stör om man läst ekonomi.

    Jag ska satsa på min dröm och om jag inte får jobb så har jag en högskoleexamen och kan få något annat mer välbetalt jobb än vad jag får idag med bara gymnasieutbildning. Jag ska också läsa några extra kurser vid sidan om mitt program för att vara på den säkra sidan.


    Jag tror mer att det faktum att det finns hundratals för många ekonomer i Sverige är det som stör, samt att man då är helt utlämnad till att ha kontakter för att få sitt första vettiga jobb.
  • Anonym (Student)
    Anonym (just do it) skrev 2018-03-18 17:23:02 följande:

    Jag tror mer att det faktum att det finns hundratals för många ekonomer i Sverige är det som stör, samt att man då är helt utlämnad till att ha kontakter för att få sitt första vettiga jobb.


    Det är ju det jag menar med att åldern stör. Det spottas ut hundratals unga ekonomer varje dag som går att utnyttja-varför då anställa en erfaren som kan sätta ner foten.
Svar på tråden För gammal för att utbilda sig till jurist