• Anonym (Vuxet barn)

    Hur får man en utredning som vuxen?

    Allt hen tar sig an i livet slutar som ett misslyckande. Det har under många år pratats om att hen ska få en utredning men de ställer aldrig hen i kön. Hen står utan utbildning, med skulder till CSN, får inget arbete och alla åtgärder slutar med att hen känner sig misslyckad. Systemet gör hen deprimerad. Ingen vill hjälpa utan ansvaret ligger på det egna ansvaret. Men vad gör man när man verkligen inte kan komma i tid varje gång, inte klarar av stark press och stress, får ångest och svårt med sömnen och bara får höra att det är ens eget fel. Finns det någon som har goda råd att ge om hur man tar sig ut denna onda spiral? Det går inte länge till innan hen kvaddar för gott och det får inte hända.

  • Svar på tråden Hur får man en utredning som vuxen?
  • Anonym (damp-bruden)

    Det här har jag gjort för att få ett bra liv trots adhd.

    1) Tränar regelbundet. Så ofta jag kan. Sänker stressen och tar bort mycket av hyperaktiviteten.

    2) Mediterar. Dagligen. Började med mindfulness. Superbra sätt att resetta hjärnan när det blir ett sammelsurium. Lugnar och piggar hjärnan på samma gång. Och förbättrar arbetsminnet (som är nedsatt vid adhd).

    3) Äter nyttigt. Och tar extra tabletter omega-3. Förbättrar nervcellernas funktion i hjärnan.

    4) Sover mycket och regelbundet. Tar melatonin och sömntabletter för att alltid sova ordentligt. A och o för att orka.

    5) Organisation, struktur och planering. Kalender är ett måste. Påminnelsefunktion på mobilen skitbra. Ett tag hade jag en stor whiteboardtavla hemma på väggen där jag skrev scheman, listor, kom ihåg-grejer etc. Avlastar hjärnan.

    6) Minimalism. Leva ett liv med få (men bra) saker. Slänga, skänka bort och sälja sånt som inte är absolut nödvändigt. Ger mig sinnesro att ha få prylar.

  • Anonym (Vuxet barn)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2018-03-18 22:49:26 följande:

    Det här har jag gjort för att få ett bra liv trots adhd.

    1) Tränar regelbundet. Så ofta jag kan. Sänker stressen och tar bort mycket av hyperaktiviteten.

    2) Mediterar. Dagligen. Började med mindfulness. Superbra sätt att resetta hjärnan när det blir ett sammelsurium. Lugnar och piggar hjärnan på samma gång. Och förbättrar arbetsminnet (som är nedsatt vid adhd).

    3) Äter nyttigt. Och tar extra tabletter omega-3. Förbättrar nervcellernas funktion i hjärnan.

    4) Sover mycket och regelbundet. Tar melatonin och sömntabletter för att alltid sova ordentligt. A och o för att orka.

    5) Organisation, struktur och planering. Kalender är ett måste. Påminnelsefunktion på mobilen skitbra. Ett tag hade jag en stor whiteboardtavla hemma på väggen där jag skrev scheman, listor, kom ihåg-grejer etc. Avlastar hjärnan.

    6) Minimalism. Leva ett liv med få (men bra) saker. Slänga, skänka bort och sälja sånt som inte är absolut nödvändigt. Ger mig sinnesro att ha få prylar.


    Tack för svar. Men hur kommer man dit? Samhället stället krav som man hela tiden misslyckas med att uppnå. Var börjar man.
  • bullen1984
    Anonym (damp-bruden) skrev 2018-03-18 22:49:26 följande:

    Det här har jag gjort för att få ett bra liv trots adhd.

    1) Tränar regelbundet. Så ofta jag kan. Sänker stressen och tar bort mycket av hyperaktiviteten.

    2) Mediterar. Dagligen. Började med mindfulness. Superbra sätt att resetta hjärnan när det blir ett sammelsurium. Lugnar och piggar hjärnan på samma gång. Och förbättrar arbetsminnet (som är nedsatt vid adhd).

    3) Äter nyttigt. Och tar extra tabletter omega-3. Förbättrar nervcellernas funktion i hjärnan.

    4) Sover mycket och regelbundet. Tar melatonin och sömntabletter för att alltid sova ordentligt. A och o för att orka.

    5) Organisation, struktur och planering. Kalender är ett måste. Påminnelsefunktion på mobilen skitbra. Ett tag hade jag en stor whiteboardtavla hemma på väggen där jag skrev scheman, listor, kom ihåg-grejer etc. Avlastar hjärnan.

    6) Minimalism. Leva ett liv med få (men bra) saker. Slänga, skänka bort och sälja sånt som inte är absolut nödvändigt. Ger mig sinnesro att ha få prylar.


    Hur fick du en tråd om hur någon ska få hjälp med att få en utredning till att handla om dig? Hen kanske inte ens har ADHD ? Kanske ADD och då är det svårt att ens ta sig till gymmet.

    TS, det ända jag kan säga är att personen får ligga på. Tjata, var jobbig. Visa att hen vill ta tag i sitt liv och inte bara hitta skäl att vara sjukskriven. Då blir man nog mer tagen på allvar.
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (Vuxet barn) skrev 2018-03-19 06:51:45 följande:

    Tack för svar. Men hur kommer man dit? Samhället stället krav som man hela tiden misslyckas med att uppnå. 0Var börjar man.


    Det är den största frågan. Ska man leva ett bra liv med en funktionsnedsättning så krävs det en massa extra verktyg och copingmekanismer. Och man har varken inte tid, råd eller pengar att lösa allt på en gång.

    Mitt tips är att börja med mindfulness. Landsting, psykiatrin och företagshölsovården brukar ha kurser. Man kan gå privat också om man är villig att lägga någon tusenlapp på det.
Svar på tråden Hur får man en utredning som vuxen?