• Anonym (BS-kollare)

    Köpa egen Blodsockermätare?

    Köpa egen Blodsockermätare kan vara bra, då jag hamnade i en ond cirkel med fel kolhydrater och för lite motion. Så jag börjat läsa på och kommunicerat med mer insatta som har mätare och allt gratis.

    Mätare kan man tydligen få billigt eller gratis men stickorna är det som kostar, tills man tagit tid på sig och ev. kvalat in på Vårdcentralen.

    Några tips, ta det billigaste nu och ila till vårdcentralen snarast, köpa samma som de som får gratis och kan dela med sig lite?

  • Svar på tråden Köpa egen Blodsockermätare?
  • Glinda från Oz

    Det är helt onödigt att mäta blodsocker om du inte behöver det. Eftersom du har en fungerande insulinproduktion som kroppen kan ta upp kommer kroppen kompensera för saker som godis också. Du kommer få ett högre insulinvärde precis då du ätit men inte i närheten av vad en diabetiker som slarvar får. Du måste dessutom ta blodsockret direkt eftersom det går ner till normal nivå så snabbt.

  • Anonym (Prediabetiker)

    Diabetiker kan ha blodsocker på 40.

    Jag som har dåligt har fått som sämst 11.

    Experimentera inte själv.

    Boka en tid på vårdcentralen så kommer de förklara aå du förstår.

    Gambla inte med din hälsa.

  • Anonym (BS-kollare)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-19 00:37:28 följande:
    Det är helt onödigt att mäta blodsocker om du inte behöver det. Eftersom du har en fungerande insulinproduktion som kroppen kan ta upp kommer kroppen kompensera för saker som godis också. Du kommer få ett högre insulinvärde precis då du ätit men inte i närheten av vad en diabetiker som slarvar får. Du måste dessutom ta blodsockret direkt eftersom det går ner till normal nivå så snabbt.
    Pulsen går upp ibland med kallsvett, förmodat fel kolhydratbalans
  • Anonym (BS-kollare)
    Anonym (Prediabetiker) skrev 2018-03-19 00:42:15 följande:
    Diabetiker kan ha blodsocker på 40.
    Jag som har dåligt har fått som sämst 11.

    Experimentera inte själv.

    Boka en tid på vårdcentralen så kommer de förklara aå du förstår.

    Gambla inte med din hälsa.
    Ska till VC men det knepiga är deras regler om fasta innan från 20:00, sedan köra dit så jag blev lovad skjuts som jag väntar på.
  • Anonym (Prediabetiker)
    Anonym (BS-kollare) skrev 2018-03-19 15:25:19 följande:

    Ska till VC men det knepiga är deras regler om fasta innan från 20:00, sedan köra dit så jag blev lovad skjuts som jag väntar på.


    Det är inte knepigt. Jag har fastat så många gånger. Jag brukar ha med mig Belvita Breakfastkex så att jag kan äta direkt efter.
  • Trollkungen
    Anonym (BS-kollare) skrev 2018-03-19 15:20:36 följande:
    Pulsen går upp ibland med kallsvett, förmodat fel kolhydratbalans
    Hur kommer du fram till detta resonemang? Vad menar du med fel kolhydrater?

    Kolhydrater som kolhydrater. Alla omvandlas till glukos innan dessa når blodet och ökar blodsockret. Det finns inte bra eller dåliga kolhydrater - det finns bara kolhydrater.

    Visst, överdriver du din konsumtion av kolhydrater ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar och andra åkommor. Ingen blodsockermätare i världen kommer hjälpa dig att hålla det balanserat - eftersom det går upp och ner dygnet runt när man har kolhydrater i sin kost.

    Prova ta bort kolhydrater ur kosten innan du börjar oroa dig för ditt hjärta. Det är svårt men när du varit utan en till två veckor så har din kropp anpassat sig relativt bra till fettförbränning. Efter en månad bör du inte ha några problem med trötthet överhuvudtaget.

    Höjd puls och kallsvettning kan bero på fler saker än svajningar i blodsocker.
  • SysterY
    Anonym (BS-kollare) skrev 2018-03-19 15:20:36 följande:

    Pulsen går upp ibland med kallsvett, förmodat fel kolhydratbalans


    Kan också vara lågt blodtryck eller tillfälligt lågt blodsocker.

    Men det är inte någon bra idé att laborera med att ta blodsockret utan att man behöver det.
  • Anonym (L)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-19 00:37:28 följande:

    Det är helt onödigt att mäta blodsocker om du inte behöver det. Eftersom du har en fungerande insulinproduktion som kroppen kan ta upp kommer kroppen kompensera för saker som godis också. Du kommer få ett högre insulinvärde precis då du ätit men inte i närheten av vad en diabetiker som slarvar får. Du måste dessutom ta blodsockret direkt eftersom det går ner till normal nivå så snabbt.


    Du kan ha extrema toppar och dalar med blodsockret och ha en nedsatt insulin-funktion utan att ha diabetes jag har inte diabetes men jag svimmar om jag inte äter var 3e timme ungefär. Varit så sen jag var 3-4 år gammal.
  • Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2018-03-19 15:44:17 följande:

    Du kan ha extrema toppar och dalar med blodsockret och ha en nedsatt insulin-funktion utan att ha diabetes jag har inte diabetes men jag svimmar om jag inte äter var 3e timme ungefär. Varit så sen jag var 3-4 år gammal.


    Äger ingen mätare jag bara slänger i mig saker lite så och då frukt mat fibrer protein etc.
  • Trollkungen
    Anonym (L) skrev 2018-03-19 15:45:40 följande:
    Äger ingen mätare jag bara slänger i mig saker lite så och då frukt mat fibrer protein etc.
    Du menar kolhydrater. Det är det enda som höjer blodsockret snabbt. Så frukt stämmer ju bra. Inte fibrer eller protein.
Svar på tråden Köpa egen Blodsockermätare?