• MFML

    Integraler matematik

    Någon vill vara snäll och förklara steg för steg hur följande kan ha svaret -1?

  • Svar på tråden Integraler matematik
  • MFML
    Kjell2 skrev 2018-03-19 10:37:39 följande:

    Rita


    Jag tror tanken är att jag ska kunna lösa detta utan att rita. Vet du hur man går till väga?
  • Kjell2
    MFML skrev 2018-03-19 10:43:41 följande:

    Hur då?


    Utgå från ett koordinatsystem. Rita en funktion f, godtycklig, från - 1 till 0, som uppfyller vilkoret att arean är 2. Säg till när du är klar.
  • MFML
    Kjell2 skrev 2018-03-19 10:48:15 följande:
    Utgå från ett koordinatsystem. Rita en funktion f, godtycklig, från - 1 till 0, som uppfyller vilkoret att arean är 2. Säg till när du är klar.
    Hmm jag hoppas jag förstår dig rätt nu :)
  • MFML

    Denna info finns i boken men jag förstår inte hur jag använder mig av detta

  • Kjell2
    MFML skrev 2018-03-19 10:45:46 följande:

    Jag tror tanken är att jag ska kunna lösa detta utan att rita. Vet du hur man går till väga?


    Ta en funderare på vad de tre uttrycken betyder.
    MFML skrev 2018-03-19 10:45:46 följande:

    Jag tror tanken är att jag ska kunna lösa detta utan att rita. Vet du hur man går till väga?


    Ta en funderare på vad de tre uttrycken betyder.
  • MFML
    Kjell2 skrev 2018-03-19 11:01:04 följande:
    Ta en funderare på vad de tre uttrycken betyder.
    MFML skrev 2018-03-19 10:45:46 följande:

    Jag tror tanken är att jag ska kunna lösa detta utan att rita. Vet du hur man går till väga?


    Ta en funderare på vad de tre uttrycken betyder.
    Jag har funderat läänge på detta :P men jag vet inte alls hur jag löser det. Jag tänker mig att svaren -3 och 2 kan ju bli -1 (som ju svaret är) men jag vet inte alls om det är så eller om det ens hänger ihop. 
  • MFML
    Kjell2 skrev 2018-03-19 11:05:36 följande:

    Ta andra uttrycket, det som slutar med =2, vad betyder det?


    Jag har verkligen ingen aning. Är inte särskilt bra på matte :( 
  • Kjell2
    MFML skrev 2018-03-19 11:09:51 följande:

    Jag har verkligen ingen aning. Är inte särskilt bra på matte :( 


    Läs på. Grundkunskap du bör ha för att kunna gå vidare.
  • MFML
    Kjell2 skrev 2018-03-19 11:12:14 följande:
    Läs på. Grundkunskap du bör ha för att kunna gå vidare.
    Jag förstår när någon förklarar för mig. Så jag har grundkunskapen egentligen men när jag fastnar på en uppgift så hjälper det inte mig ändå. Om du vill får du jättegärna förklara hur du hade löst den för jag tror att då kommer jag tänka "jaha, att jag inte fattade det själv..." så brukar det vara :P hade vart väldigt tacksam om du vill förklara :)
  • Kjell2
    MFML skrev 2018-03-19 11:20:03 följande:
    Jag förstår när någon förklarar för mig. Så jag har grundkunskapen egentligen men när jag fastnar på en uppgift så hjälper det inte mig ändå. Om du vill får du jättegärna förklara hur du hade löst den för jag tror att då kommer jag tänka "jaha, att jag inte fattade det själv..." så brukar det vara :P hade vart väldigt tacksam om du vill förklara :)
    Om intregralen för  en funktion mellam -1 och 0 är 2 och mellan 0 0ch 1 är -3 så blir intgeralen mellan -1 och 1 lika med 2-3, dvs -1
Svar på tråden Integraler matematik