• EllisO

    Skatteavdrag som du fått igenom

    Jag har förstått att man inte kan göra avdrag för restiden till dagis, men har någon lyckats komma runt den biten i deklarationen? Jag har mitt barn VV och enkel väg från min bostad till kommunen där hon är skriven hos sin pappaoch har förskola är 27 km. Detta ska enligt google maps ta 26 min men tar egentligen 40 min pga rusningstrafik morgon och eftermiddag. Sedan ska jag ta mig från förskolan till min arbetsplats, 11km.. På en dag kör jag alltså ca 7 mil.. skulle jag bara köra fram och tillbaka till jobbet (som jag ju gör varje vecka) blir detta bara 40,2 km per dag.

    Jag åker förbi mitt jobb när jag ska till förskolan, kan jag då räkna ut omvägen jag skulle tagit via förskolan till arbetsplatsen? På nåt sätt ska man väl inte förlora på att ha förskoleplatsen i en annan kommun? Tro mig, jag skulle gärna ha haft henne där jag bor men som en del vet så kommeman inte alltid överens med exet om barnets bästa..

    Några deklarationstips som någon vill dela med sig av?

  • Svar på tråden Skatteavdrag som du fått igenom
  • EllisO

    Det ta 50 min att åka kollektivt, detta inkluderar att ta sig till tåg och buss. Men det måste vara MINST 2 timmar man sparar per dag så 100 min ToR är tydligen inte ok..

  • snedtak

    Du har nog svarat på din egen fråga. Du kommer inte kunna göra avdrag för du missat på flera kriterier. Du sparar inte minst 2 timmar om dagen (dvs skillnaden mellan kollektiv och bil enkel väg bör vara minst 1 timme) och du åker förbi förskolan på vägen och den tiden får inte räknas.

Svar på tråden Skatteavdrag som du fått igenom