• EllenJ

    Inte gravid, söka hjälp ?

    Jag och min partner har haft oskyddat sex i strax över 1 år! Och vi har aktivt time?at in ägglossning i cirka 8 månader.

    Vi har trotts det inte blivit gravida och jag börjar såklart fundera om det är något som inte stämmer i mig.

    När är det lämpligt att söka hjälp? Jag har två äldre systrar varav en har pcos och den andra också länge försökt få barn utan resultat.

    Jag och min partner är i våra early 20s.

  • Svar på tråden Inte gravid, söka hjälp ?
  • Madicken Madicken
    EllenJ skrev 2018-03-19 15:49:42 följande:

    Jag och min partner har haft oskyddat sex i strax över 1 år! Och vi har aktivt time?at in ägglossning i cirka 8 månader.

    Vi har trotts det inte blivit gravida och jag börjar såklart fundera om det är något som inte stämmer i mig.

    När är det lämpligt att söka hjälp? Jag har två äldre systrar varav en har pcos och den andra också länge försökt få barn utan resultat.

    Jag och min partner är i våra early 20s.


    Ett år är normalt att det tar. Ni får inte hjälp förrän ni försökt själva minst ett år just för att det tar ett år.

    Ni är dessutom väldigt unga. Om du dessutom har PCO-S kommer du få lättare att bli gravid när du närmar dig 30 och svårare när du är närmare 20.
  • Tildurrr

    Jag skulle nog ändå börja kontakta barnmorskan snart, dels för tips kanske men också en plan för utredning ifall det inte kommer sig!

  • Madicken Madicken

    Nej de ska vänta.

    Om alla ska söka hjälp i tid och otid får de som faktiskt behöver hjälp inte komma fram. Det är redan jättelånga köer för barnlöshet.

    8 månader är ingenting. Det finns en anledning till att ettårsgränsen finns.

  • Tildurrr
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 18:08:26 följande:

    Nej de ska vänta.

    Om alla ska söka hjälp i tid och otid får de som faktiskt behöver hjälp inte komma fram. Det är redan jättelånga köer för barnlöshet.

    8 månader är ingenting. Det finns en anledning till att ettårsgränsen finns.


    Men man kanske kan ringa barnmorskan och tex komma överens om att om det inte hänt nått inom 4-6 månader så hör av dig igen typ. Så att man vet när/hur man ska söka hjälp när det väl gäller. Jag menar inte att hon ska kräva utredning direkt. Men vill man ha barn har hon lika rätt till utredning efter ett år som alla andra.
  • EpicNurse

    Det är ett års aktivt försökande som gäller.

    Sen finns fler olika regler för utredning, vissa varierar på olika orter. Men ofta ska man också ha fyllt 25 år innan man får en utredning


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Inte gravid, söka hjälp ?