• Mr Von Gräsö

    Ny huvudstad? Alternativt flera huvudstäder som Sydafrika?

    Den här frågan ställer jag alltså till alla som kan tänka sej en ny huvudstad alternativt flera huvudstäder (så som är fallet i Sydafrika, Bolivia, Nederländerna tillexempel). Frågan är inte till er som vill ha det oförändrat. Jag vill heller inte på något sätt nedvärdera någon region eller stad. Så håll diskussionen schysst och ren från förolämpningar snälla.

    Själv bor jag i nordligaste Uppland och har nära till vår vackra, kungliga huvudstad Sthlm, men som geografinörd kan jag inte låta bli att tänka att en huvudstad borde ligga mer tillgänglig för alla. Åtminstone halvt på allvar/halvt på skoj. Det borde väl ändå vara mest rättvist och praktiskt för alla i längden tänker jag.

    Den demografiska mittpunkten i Sverige ligger nånstans i landskapet Närke (nånstans i Hallsbergs kommun vill jag minnas). Med andra ord bor det lika många svenska medborgare norr om som söder om denna punkt, och lika många öster om som väster om den. Så därför tänker jag mej att förslagsvis Örebro skulle vara en perfekt huvudstad.

    Sveriges riksdag skulle ganska lätt kunna placeras där men Sthlm skulle förstås fortfarande vara det ekonomiska centrumet (jämför New York och Washington DC t ex). Eventuellt en dubbelhuvudstads-lösning där monarkin finns kvar i Sthlm (om vi nu ska ha en monarki det vill säga, men det är en helt annan diskussion), men att själva riksdagen är placerad i exempelvis Sveriges demografiska centrum, dvs i Närke.

    En annan tanke skulle vara att ha en huvudstad runtomkring Sveriges Geografiska mittpunkt (som ligger i inre Medelpad). I så fall skulle Sundsvall passa bra som huvudstad. Eller förslagsvis Östersund kanske.

    Ett sånt alternativ skulle nog ge många fler jobbmöjligheter i Norrland och hindra eventuell utflyttning därifrån (tänker bl a på idén bakom Brasilia). Det skulle kanske hela landet tjäna på!

    Hur tänker ni? Om Sverige skulle ha en ny huvudstad, alternativt flera huvudstäder: vilken eller vilka skulle det vara? Och i så fall varför? Vad hade varit bäst för hela landet?

  • Svar på tråden Ny huvudstad? Alternativt flera huvudstäder som Sydafrika?
  • TotteE

    Låt Kungen få bok kvar i Stockholmsområdet men flytta riksdagen samt följande departement: finans, försvar och inrikes till en nybyggd liten "stad" mellan Örebro och Arboga.

  • Mr Von Gräsö
    TotteE skrev 2018-03-19 22:26:57 följande:

    Låt Kungen få bok kvar i Stockholmsområdet men flytta riksdagen samt följande departement: finans, försvar och inrikes till en nybyggd liten "stad" mellan Örebro och Arboga.


    Intressant tanke.. (tittar på Google Maps här) ...så typ i trakten Glanshammar, Götlunda eller Frövi däromkring någonstans.

    Föreställer mig nyhetsuppläsaren på TV:

    "Sveriges Riksdag i Glanshammar" ...hmm låter ju ståtligt till och med!!
  • TotteE
    Mr Von Gräsö skrev 2018-03-22 11:16:56 följande:

    Intressant tanke.. (tittar på Google Maps här) ...så typ i trakten Glanshammar, Götlunda eller Frövi däromkring någonstans.

    Föreställer mig nyhetsuppläsaren på TV:

    "Sveriges Riksdag i Glanshammar" ...hmm låter ju ståtligt till och med!!


    Som stockholmare så ser jag gärna att riksdagen och regeringen flyttar till någon annan stad.

    Vore kul om plötsligt Örebro eller karlstadsborna blev dryga och snobbiga och heelt dumma i huvudet.
Svar på tråden Ny huvudstad? Alternativt flera huvudstäder som Sydafrika?