• Undrarsaflundran

    Dietist eller sjuksköterska

    Hej! Jag tänkte börja plugga "på äldre dar". Jag är 32 och är trött på mitt nuvarande arbete som undersköterska inom äldreomsorgen. Jag är väldigt intresserad av hälsa/träning/kost och lutar intressemässigt mer åt dietist-hållet men tror att jag kommer söka mig in på sjuksköterskeprogrammet i vår. Egentligen hade jag tänkt att "kasta in handduken" när det gäller studier men jag har blivit mer och mer less på mitt nuvarande arbete och samtidigt har jag följt löneutvecklingen för sjuksköterskor.

    Lönen är inte allt men ändå viktig för mig. Kring sjuksköterskeyrket tänker jag så här: 
    * Bra lön, att hamna på runt 30000 verkar inte orimligt.
    * Bristyrke.
    * Stark yrkesgrupp som kan förhandla och som inte tar skit (till skillnad från min nuvarande yrkesgrupp jag tillhör).
    * Varierande yrke med flera vägar att gå. När jag läser i andra trådar så verkar de flesta trivas med sitt yrke.

    Kost och träning brinner jag mer för. Jag har strukit fysioterapeut helt från min lista då det är ett yrke jag säkert skulle uppskatta starkt men där lönen är väldigt låg i jämförelse. Jag skulle knappt gå upp i lön, som sjuksköterska skulle jag lätt gå upp 5000. 

    Sjuksköterskeprogrammet kan jag börja plugga till direkt efter min föräldraledighet till VT, för dietsistprogrammet behöver jag höja mig till 1.5-1.6 på högskoleprovet (inte omöjligt då jag för flera år sedan fick 1,3 men gör bättre ifrån mig på delar som gick dåligt vid det tillfället idag). Programmet börjar dessutom HT nästa år så där förlorar jag ett halvår till.

    Min drömbild är att fördjupa min kunskap om kost och hälsa och ha ett arbete där jag kan hjälpa människor till en god hälsa samt ha en lön som räcker till att komplettera min frus lön så vi kan köpa ett hus med liten tomt. Säg att gränsen för mig går vid 30000 om jag anser att en utbildning ska löna sig i min ålder och livssituation. Hur intressant ett ämne eller yrke än är så är smärtgränsen någonstans kring den nivån. 

    Även om näringslära och hälsa intresserar mig så är jag inte så intresserad av att dela ut näringsdrycker på sjukhus. Jag skulle vilja bidra till att människor upptäcker hur vi kan leva i samklang med hur evolutionen skapat oss, med bättre hälsa som följd. Min oro är att jag besitter massa kunskap efter utbildningen men inte kan sprida min kunskap på ett sätt som känns givande för mig.

    Hade jag kunnat gå bakåt i tiden kanske jag hade tagit en master inom något naturvetenskapligt ämne där jag kunde forska inom intressanta områden kring hälsa/kost. Den dörren är inte helt stängd men jag kan helt klart tänka mig att arbetet som sjuksköterska kan vara givande på flera sätt. En av de största fördelarna är att jag kan hoppa på redan till VT samt lönen som jag nämnt. 

    Så som en kompromiss lutar det åt att plugga till sjusköterska så jag kan få tillhöra en stolt och kompetent yrkesgrupp, hjälpa människor samt kunna köpa hus med lite tomt min son och framtida barn kan springa runt på. Men jag har som ni märker svårt att bestämma mig, därför skriver jag här och hoppas att någon dietist eller sjuksköterska eller liknande kan ge lite input på mina tankegångar. 

    Är otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Dietist eller sjuksköterska
  • SysterY

    Bra lön är det inte alltid man kan få som ssk...

    Är du intresserad av kost och hälsa så är nog fysioterapeut bättre än ssk. Dietist är mera kost.

    Dessutom tror jag du kan få högre lön som fysioterapeut än som ssk.

  • SysterY

    Är själv ssk men i Norge så här är lönerna högre (och även boende/mat högre).

Svar på tråden Dietist eller sjuksköterska