• Mammaa88

    Huvudlöss hjälp

    Hej! Behöver lite info, eller kanske tips får er som har barn som haft/fått huvudlöss.

    (Vet inte om kategorin stämmer(?)

    Jag är en 3 barns mamma på 28 år, har två pojkar och en flicka.

    Upptäckt löss i en av mina pojkars hår och blev nojig.

    Har han haft det hela helgen??? Har vi också

    Blivit smittade.(?) alltså jag hatar Insekter, kryp osv.

    Har min dotter som har långt och vääääldigt tjockt hår, jag har försökt kamma men det är omöjligt nästan.

    En Anna sak är att JAG har svårt för att hitta ägg då jag inte vet om det är ägg eller mjäll. Har själv aldrig haft löss

    Och vet ingenting. Har läst och läst på Google men alla säger/skriver samma skit!

    Vet någon om lössen dör om man bastar?

    Hur lönge har min ena som haft detta? Hittade ca 10 st levande i hans hår.

    Allt på mig började genast klia!! usch

    Snälla tips?

    Vad har funkat och inte funkat?

  • Svar på tråden Huvudlöss hjälp
  • Duckan

    Du kan inte basta bort lössen. Gå till apoteket och köp lusmedel och kör en omgång (tips för dottern med långa håret, luta henne över badkaret och borsta, ev lusar kan tappa fäste trilla ner då). Kamma, kamma (för den med mycket hår kan det underlätta att luskamma med balsam i) och om en 8 dagar kör du en omgång till för att få bort ev överlevande ägg.

  • Themis

    Vi köpte Hedrinprodukter, det är en mineralolja som kväver lössen istället för att förgifta dem. Löss kan bli resistenta mot gifterna men de kan än så länge inte utveckla bättre andningssystem.

    En kamning och behandling med Hedrin räckte för far och son, och jag maskinklippte dem riktigt korta först också.

    Sen kollar man igen efter 6-7 dagar ca för så lång tid tar det för nya ägg att kläckas om man missat nåt vid behandling/kamning.

    Jag hade då ett par löss igen (svårt att kamma sig själv ju) och då köpte jag en Hedrin över-natten -produkt (mousse) och sov med den en natt.

    Sen var våra löss historia.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Huvudlöss hjälp