• Less is more

    Msk bör lämna jorden inom 100 år !

    Den kända fysikern Stephen Hawking (som nu är död) förutspår att människorna bör lämna jorden inom 100 år. Msk behöver alltså hitta ett nytt hem på annan planet eller andra planeter för att säkerhetsställa artens överlevnad.

    Det finns olika hot mot jorden inom den närmaste framtiden som klimatförändringar, asteroider och människan själv. Snart har vi uppfunnit A1 robotar - artificiellt intelligenta som kommer kunna slå ut människan och bli ett hot mot oss.

    Han varnade även astronomer som vill skicka ut signaler till yttre rymden " gör inte det - man vet ej vad vi skulle kunna locka hit " ! Det kommer en BBC-dokumentär kring Hawkings teorier ...

    - Frågor på det ?

  • Svar på tråden Msk bör lämna jorden inom 100 år !
  • Anonym (msk)

    Varför i hela friden bör en matsked lämna jorden? Räcker inte en tsk eller ett krm?

  • Pentra
    Anonym (msk) skrev 2018-03-20 23:59:09 följande:
    Varför i hela friden bör en matsked lämna jorden? Räcker inte en tsk eller ett krm?

    Ingen aning. Jag tycker iofs att det räcker och blir över med det skrot som finns i omloppsbana redan... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Tow2Mater

    Du menar klimatförändringar, asteroider, robotar och människans destruktiva sidor kommer inte att följa med den klick som skulle omlokaliseras till en annan planet?

    Och varför skulle artens överlevnad i sig vara nåt att sträva efter? Och trodde inte Hawking på parallella världar? Då finns ju än mindre orsak att vilja försöka "rädda arten", eller? Det låter ju motsägelsefullt?

  • Less is more

    Nu har jag sovit, vaknat, duschat, gnuggat ögonen, druckit en kopp kaffe - och läst om artikeln.....och måste erkänna en sak....., göra en pudel:

    - Jag drogs med i kvällstidningsdramatiken ( AF såklart, lömska tidning) i går kväll. Det står att msk bör leta sig ut i rymden för att hitta nya planeter att bo på inom 100 år - MEN - i slutet av artikeln förklarar man att msk kommer behöva flytta från jorden inom 1000-10 000 år ! Vi behöver alltså inte flytta inom 100 år. Om vi tycker att det är viktigt att msk som art överlever.....

    Jag känner mig lite lugnare....ja, jag tänkte framför allt på våra barn och kommande barnbarn ..puuuuhhhh !

    En ny dag kan börja :)

  • FallenAngelNr1000

    Står det något om varför vi skulle behöva flytta inom 100 år, enligt Hawking ?

    Är det inte en väldigt stor skillnad på 1000 och 10.000 år? Känns väldigt oseriöst.

  • Less is more
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-03-21 07:05:24 följande:

    Står det något om varför vi skulle behöva flytta inom 100 år, enligt Hawking ?

    Är det inte en väldigt stor skillnad på 1000 och 10.000 år? Känns väldigt oseriöst.


    Det kommer en BBC-dokumentär "Expedition new earth" vet ej om/när den kommer att visas - men åtminstone på kanalen BBC.

    När det gäller tidsperspektiven så tror jag att det beror på att i universum är tid något annat än det vi tänker oss på jorden. Vi lever enligt sek, minuter, timmar, dagar och år. I rymden / universum är det ingenting. Där måste perspektiven vara mycket större och därför kanske 1000- 10 000 år är som " mellan tummen och pekfingret" . Det tidspannet är som en millesekund här eller nåt.

    Antar jag.

    Vi kan tyvärr inte fråga Hawking. Han släppte sin forskning, vinkade, sa bye bye - good luck och for iväg som en raket vidare i universum.! Hallå vänta .... ????
  • Less is more
    Decx skrev 2018-03-21 07:32:03 följande:

    100 år är väl lite väl optimistiskt..


    - Haha, ja, vem vet ? ....???? !
  • Anonym (leticiiia)

    Jag skulle personligen nästan säga att vi bör ge oss iväg INNAN 2118... Förstår inte att vi fortsätter utveckla AI när alla tekniker vet om vad som väntar. Det är ju klart som fan att AI går om oss snabbare än vi hinner knäppa fingrarna och där kan vi absolut inte stoppa AI's egna utveckling för den kommer kunna förutspå exakt vad vi gör. Det är som en vuxen ska överlista ett barn. Värre också. 

    Sedan ska man inte ens nämna hur vi behandlar djur och annat lägre i näringskedjan. Säger bara grattis när AI står över oss i denna kedja och det är också himla fint att vi skickat ut signaler i rymden för att locka till oss "aliens". Grymt för man kan ju se hur vi människor behandlade "nya världar" när vi upptäckte Amerika.... 

    Hehe, nu lät jag riktigt pessimistisk här men ibland blir jag less på människan. Varför inte ibland tänka steget före och sluta vara så penga och kändiskåta att vi tillverkar vår egen förstörelse.... :( 

  • Less is more
    Anonym (leticiiia) skrev 2018-03-21 09:42:14 följande:

    Jag skulle personligen nästan säga att vi bör ge oss iväg INNAN 2118... Förstår inte att vi fortsätter utveckla AI när alla tekniker vet om vad som väntar. Det är ju klart som fan att AI går om oss snabbare än vi hinner knäppa fingrarna och där kan vi absolut inte stoppa AI's egna utveckling för den kommer kunna förutspå exakt vad vi gör. Det är som en vuxen ska överlista ett barn. Värre också. 

    Sedan ska man inte ens nämna hur vi behandlar djur och annat lägre i näringskedjan. Säger bara grattis när AI står över oss i denna kedja och det är också himla fint att vi skickat ut signaler i rymden för att locka till oss "aliens". Grymt för man kan ju se hur vi människor behandlade "nya världar" när vi upptäckte Amerika.... 

    Hehe, nu lät jag riktigt pessimistisk här men ibland blir jag less på människan. Varför inte ibland tänka steget före och sluta vara så penga och kändiskåta att vi tillverkar vår egen förstörelse.... :( 


    Jag blir faktiskt rädd och ledsen. Det är den här dataspelande science fiction generationen som inte fattar att det finns något som är verkligheten...på riktigt ! :(

    Skrota och förbjud A1 nu. Msk tillhör jorden och inte rymden.

    Bläää - ta fast och döda alla diktatoriska ledare världen har nu och börja om från början. Ta hand om oss och jordklotet i stället.
Svar på tråden Msk bör lämna jorden inom 100 år !