• Vincentt

    Alt. lösning: Bilbarnstol skymmer sidospegel

    Har som alla andra här problem med att bilbarnstolen skymmer sidospegel. Antingen har man inte har provat stolen "ordentligt" eller har man inte har provat alls (För oss, inte ordentligt). Har under 6 månader funderat på hur vi skulle lösa detta då ena stolen skymde sidospegeln rejält. Lika bra att dela med mig lösningen då andra kan få nytta av den istället för att byta bil eller köra ändå.


    Vi har Toyota Auris Touring '14 med två BeSafe, En IZI plus och en IZI kid i- Size (isofix). IZI plus ligger på passagerarsidan och den är stor...


    Provade med att montera en extraspegel ovanpå, provade med husvagnsspegel på sidospegeln och på motorhuven. Inget av dem gick (Köpte dem beg.). Efter en tids letande på nätet och en kall vinter natt, kom man på "eftermontering av backkamera" Gick upp 5 och började surfa. Efter 2-3 månaders (någon kväll i veckan) letande hittade man en backkamera med den specs jag behövde.


    - Kompakt kamera
    - Vidvinkel
    - Minst IP54 (klara sommar och vinter temperaturer)
    - Vettig upplösning
    - Kompakt kamera fäste
    - Pålitligt elektronik (många backkameror från ebay/amazon är rent av sk*t)
    - Kan användas i V70 när kameran har tjänat sitt syfte.
    - Måste finnas recensioner om den.


    Kameran och skärmen är trådlös och drivs av cigg-uttaget. Så fort bilen startas, startas allt på 1 sekund. Fungerar ypperligt och man ser 110° i vidvinkel, lite ovant att titta snett ner istället för höger. Inga problem i ljus eller mörker och bilden på skärmen är bättre än förväntat. Tror det är kameran som ger bra bild snarare än skärmen.


    Man får vara försiktigt vid trånga parkeringar/garaget då man inte ser sidospegeln (har löst det i efterhand med en liten konvex spegel i hörnen på rutan så man ser hur pass nära man parkerar).


    Har tejpat på sidorna på kameran eftersom denhar LED lysen som sätts på när det är mörkt.


    Fördelen med vår kärra är att speglarna viks in när den låses och då döljs kameran. Slipper klåfingriga människor som ev. vill rycka eller peta på den.


    Installation var lite bökigt pga. alla sladdar, men det går om man bara vill. Gömde alla kablarna under instrumentbrädan och dolde sladden från dörren in till karossen snyggt. En mindre modifiering krävdes, förlänga sladden till strömförsörjningen till det andra cigguttaget som sitter i baksätet (en för kameran och en för skärmen) Samt borra dräneringshålet i sidospeglen liiite större för att få ner sladden (gömd bakom spegeln).


    Kostade mig totalt 750:- inkl. frakt från Amazon.de (Auto VOX M1). Finns kampanjer för 45? ibland.


    www.amazon.de/gp/product/B07425TPBT/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00&psc=1


     


    Minispegel med sugkopp:


    http://www.sumex.se/shop/backhjalp/spegel-2-i-1-med-sugkopp/


    Går säkert att hitta på ebay för halva priset.


     


    //V



    Före
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Efter
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Kitet. Tog en plåtbit från gammalt datorchassi, böjde och borrade den. Allt fästs med självhäftande tejp för "utomhusbruk". Detta är fjärde fästvarianten. De andra höll inte pga. kylan - dvs epoxy och fet plast är en dålig kombination, samt att jag inte kunde maximera vinkelt utåt.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Skärmen sitterpå en sugkopp - Jag har justerat kameran mer än vad den visar.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Hur den är monterat och när kameran viks in när bilen är låst - Sladden är gömd bakom spegeln och går ner i en dropphål på undersidan- runt dörren i skårar och sen in i bilen. Man ser inte kabeln (glömde bild -sorry)

    Happy Macgyving!

  • Svar på tråden Alt. lösning: Bilbarnstol skymmer sidospegel
  • LFF
    Starlights skrev 2018-03-22 10:54:42 följande:

    Eller så sätter man stolen i baksätet??


    Vi kunde inte ens ha två bakåtvända stolar i baksätet på vår Passat som är större än en Auris, så nej, det är nog inte ett alternativ eftersom det inte kommer att gå att sitta vettigt när man kör.
  • Vincentt
    Starlights skrev 2018-03-22 10:54:42 följande:

    Eller så sätter man stolen i baksätet??


    Jag glömde bort att detta är "familjeliv", jag brukar inte hänga här. Men tror du inte att vi har provat att ha två där bak? Precis som LFF säger, det går inte att ha den där bak hos oss heller, utan att sitta vettigt, då pratar vi om på ett säkert sätt.

    Jag lägger det här som en alt. lösning om inget annat går och det fungerar bättre än en extra spegel. En skymd sidospegel kan man fixa med "rätt" utrustning. men inte en konstruktion av hur stolarna är byggda i baksätet.

    Förresten, inte ens en BMW 5-serie kan man ha två stolar där bak (maxi-cosi) och den är ännu större än en passat. Sen kan man fråga sig om vilken årsmodell det är.
  • Madicken Madicken
    Vincentt skrev 2018-03-22 10:10:59 följande:

    Har som alla andra här problem med att bilbarnstolen skymmer sidospegel

    Happy Macgyving!


    Varför har ni bilstolen i framsätet??

    Den är ju mycket säkrare bak och skymmer inte några speglar.
  • Madicken Madicken
    LFF skrev 2018-03-22 11:03:50 följande:

    Vi kunde inte ens ha två bakåtvända stolar i baksätet på vår Passat som är större än en Auris, så nej, det är nog inte ett alternativ eftersom det inte kommer att gå att sitta vettigt när man kör.


    Vincentt skrev 2018-03-23 07:28:44 följande:

    Jag glömde bort att detta är "familjeliv", jag brukar inte hänga här. Men tror du inte att vi har provat att ha två där bak? Precis som LFF säger, det går inte att ha den där bak hos oss heller, utan att sitta vettigt, då pratar vi om på ett säkert sätt.

    Jag lägger det här som en alt. lösning om inget annat går och det fungerar bättre än en extra spegel. En skymd sidospegel kan man fixa med "rätt" utrustning. men inte en konstruktion av hur stolarna är byggda i baksätet.

    Förresten, inte ens en BMW 5-serie kan man ha två stolar där bak (maxi-cosi) och den är ännu större än en passat. Sen kan man fråga sig om vilken årsmodell det är.


    Vad är det för märkliga bilbarnstolar ni har?

    Vi har tre stycken i baksätet.

    Innan vi köpte första mätte vi alla stolar och baksätet så att de skulle få plats.

    Man behöver inte köpa första bästa.

    Jag ville ha minst tre barn därför mätte jag redan med första stolen.
  • LFF
    Madicken Madicken skrev 2018-03-24 00:43:24 följande:

    Vad är det för märkliga bilbarnstolar ni har?

    Vi har tre stycken i baksätet.

    Innan vi köpte första mätte vi alla stolar och baksätet så att de skulle få plats.

    Man behöver inte köpa första bästa.

    Jag ville ha minst tre barn därför mätte jag redan med första stolen.


    Tvillingar, det var två Britax stolar. Det hade funkat i korta sträckor med båda bak men inte längre.
  • Vincentt
    Madicken Madicken skrev 2018-03-24 00:40:45 följande:
    Varför har ni bilstolen i framsätet??

    Den är ju mycket säkrare bak och skymmer inte några speglar.
    Gå upp ett inlägg eller två så får du den frågan med massa "??" besvarad.
  • Hanna F

    Ja klart den skymmer men jag tycker jag klarar mig bra med innerbacks spegeln har med dottern där fram tycker man har mycket bättre uppsikt då 


    Hanna fartdåren persson
  • Vincentt
    Madicken Madicken skrev 2018-03-24 00:43:24 följande:
    Vincentt skrev 2018-03-23 07:28:44 följande:

    Jag glömde bort att detta är "familjeliv", jag brukar inte hänga här. Men tror du inte att vi har provat att ha två där bak? Precis som LFF säger, det går inte att ha den där bak hos oss heller, utan att sitta vettigt, då pratar vi om på ett säkert sätt.

    Jag lägger det här som en alt. lösning om inget annat går och det fungerar bättre än en extra spegel. En skymd sidospegel kan man fixa med "rätt" utrustning. men inte en konstruktion av hur stolarna är byggda i baksätet.

    Förresten, inte ens en BMW 5-serie kan man ha två stolar där bak (maxi-cosi) och den är ännu större än en passat. Sen kan man fråga sig om vilken årsmodell det är.


    Vad är det för märkliga bilbarnstolar ni har?

    Vi har tre stycken i baksätet.

    Innan vi köpte första mätte vi alla stolar och baksätet så att de skulle få plats.

    Man behöver inte köpa första bästa.

    Jag ville ha minst tre barn därför mätte jag redan med första stolen.
    Nämen vad härligt att kunna planera för att ha tre barn och att det flyter på. Det är bara att gratulera och jag menar det verkligen.

    Man kan planera mycket men inte för alla eventualiteter. Bilar är det minsta bekymret. No offense, du kunde såväl ha fått 4 ungar och då är ert köp av bil för tre stolar bak plötsligt inte så bra planerat. 

    Ursäkta hur detta är skrivet, men jag tolkar ditt inlägg som att "ni borde ha mätt först".. eller? 

    Svar på din fråga om vilka stolar det är, läs det första inlägget.

    Härligt med familjeliv...
Svar på tråden Alt. lösning: Bilbarnstol skymmer sidospegel