• enmamma

    Hästgård utan erfarenhet.

    Hej, ni som är allvetande.

    Min familj håller på att köpa en liten gård.

    Nära buss,15 min till storstan.

    Finns plats för 4 hästar och en massa annat som sadelkammare, toa.

    2 stora hagar, mark att rida på mm

    Tanken är att dottern 13 år ska ha en häst, jag gillar alla djur och kan ta hand om skötsel osv.

    Tänkte hyra/låna ut övriga stallplatser till hästfolk som kan hjälpa oss med gården.

    Ekonomin är god.

    Jag skulle nöja mig med några höns och får, men det skulle vara roligt med lite mer aktiviteter på gården.

    Eftersom vi känner våra begränsningar och vet att det innebär mycket jobb tror du det är en realistisk plan?

  • Svar på tråden Hästgård utan erfarenhet.
  • Dexter dot com

    Vill dottern verkligen ha en egen häst med allt vad det innebär med ridning varje dag och är hon så erfaren att hon klarar av att rida ut helt själv och hur mycket hästkunskap har du ? Om ni inte får dom andra stallplatserna utlånade/uthyrda ska ni då ha 2 hästar som dottern ska rida eftersom hästar inte får stå ensamma? Vad är det du vill att dom som har sina hästar uppstallade hos er ska hjälpa till med?

  • Mandelskorpan

    Finns det träningsmöjligheter nära? Ridhus, ridbana, tränare? Går bussen ofta på kvällarna?

    Om ni vill ha in fler ponnys / ungdomar i din dotters ålder så behöver barnen kunna ta sig dit och hem på ett bra och säkert sätt.

  • Anonym (Tänk om hyresgäster)

    Vi bor på gård. Har hästar, höns hundar, katter och några andra djur. Vi odlar, har skog, 2 heltidsjobb, barn osv.

    Alla hästar är våra egna. Vi har lösdrift och eget sommarbete. Det gör att vi slipper mocka varje dag ( hästarna vill aldrig stå inne) och vi behöver inte utfodra flera gånger om dagen. Dom har fri tillgång på vintern och bete på sommaren. Men vi hyr inte ut platser.

    Hyr ni ut så kan hyresgästerna ställa höga krav på er. Stall och hagar måste alltid vara perfekt skick och tillfälliga hemmalösningar funkar inte. Tänk på att följa reglerna på mått i stallgångat, takhöjder osv. Klarar hagarna så många hästar? Ni kan bli anmälda om det exempelvis blir för lerigt och upptrampat. Det krävs många hektar om marken ska hålla sig fin och betet ska räcka hela sommaren.

    Kommer ni orka/ vilja vara hemma varje dag året om och utfodra hästar 5gånger om dagen? Ta ut hästar, ta på täcken, möta upp veterinärer och hovslagare? Kommer ni vilja ha en massa folk springande på er hård varje dag? ( vi flyttade till landet för att få lugn och avskildhet) Vad vill ni ha hjälp med och är de förväntningarna realistiska? Era hyresgäster kommer ha jobb, familj osv och knappt tid att rida och sköta sin egna häst. Hyresgästerna kommer garanterat ge er mer jobb än hjälp.

  • enmamma

    Busstrafiken är bra över kvällar och helger.

    Gården ser välskött och ordentligt underhållen ut.

    Regler om hästhållning finns nog på jordbruksverkets hemsida,

    Ett ev bekymmer är ju dottern om hon tappar intresset.

  • enmamma

    Busstrafiken är bra över kvällar och helger.

    Gården ser välskött och ordentligt underhållen ut.

    Regler om hästhållning finns nog på jordbruksverkets hemsida,

    Ett ev bekymmer är ju dottern om hon tappar intresset.

  • Mandelskorpan
    enmamma skrev 2018-03-26 08:44:41 följande:

    Busstrafiken är bra över kvällar och helger.

    Gården ser välskött och ordentligt underhållen ut.

    Regler om hästhållning finns nog på jordbruksverkets hemsida,

    Ett ev bekymmer är ju dottern om hon tappar intresset.


    Tänk på att hästar är en social grej för tonåringar. Det kanske trots allt är bättre att ha hästen inackorderad i ett stall med många ponnyrytttare och bra träningsmöjligheter? Det är ett bra intresse annars. Finns väsentligt värre saker en 15-årig tjej kan göra en fredagskväll än att förbereda hästen för tävling....
Svar på tråden Hästgård utan erfarenhet.