• MrXpert

    Bättre lön för att man aldrig är sjuk?

    Undrar rent allmänt om man kan tänkas använda det som ett argument vid lönesamtal eller liknande. Har inte varit sjuk så jag fått stanna hemma från jobb på minst 5 år. Till skillnad från alla mina andra kollegor...

  • Svar på tråden Bättre lön för att man aldrig är sjuk?
  • Anonym (...)

    Du är kanske den där kollegan som solidariskt kommer till jobbet så länge hen inte ligger i 40 graders feber? 

    ... och smittar ned alla andra?

  • Anonym (Finley)

    Kolla om ni har det som ett lönekriterium på din arbetsplats, då funkar det säkert jättebra att trycka på det..

  • Anonym (S)

    Visst kan du försöka ha det som argument, men tycker ändå inte att det ska ha någon som helst påverkan på lönen. Varken positivt eller negativt! Man måste ju få vara sjuk utan att det ska minska chansen att få bättre lön..

  • Frontline

    Har varit hemma från jobbet 2 dagar på 15 år pga hög feber vid en inflammation.
    Det enda chefen säger är att du är ju fan aldrig sjuk men det har aldrig klingat mer i kassan för det.
    Har samtidigt jobbarkompisar som har 3-5 eller fler dagar sjukfrånvaro i månaden.
    Nu i veckan var en stackare hemma för att h*n var snorig, än annan som hade ont i en fot och än tredje som hade lite ont i ryggen än fjärde vabba trots att frugan var hemma föräldraledig och var fullt frisk men som inte orkade ta hand om barnet..
    Detta gör att vi som kanske går med lite krämpor jobbar både sitt pass och extrapass..
    Jag och ett par andra körde 15 timmar 2 dagar på raken för att dessa "sjuklingar" ska vara hemma..

    Tilläggas ska att dom flesta på jobbet som är hemma är dom yngre från typ 27 och neråt..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (123)

    Det är snarare en sådan sak som påverkar undermedvetet hos arbetsgivaren. En person som är mindre sjuk kommer bli mer omtyckt och har därmed bättre chans att få högre lön.

    Skulle inte använda det som argument dock.

  • Anonym (Grodan)
    Frontline skrev 2018-03-23 23:21:49 följande:

    Har varit hemma från jobbet 2 dagar på 15 år pga hög feber vid en inflammation.
    Det enda chefen säger är att du är ju fan aldrig sjuk men det har aldrig klingat mer i kassan för det.
    Har samtidigt jobbarkompisar som har 3-5 eller fler dagar sjukfrånvaro i månaden.
    Nu i veckan var en stackare hemma för att h*n var snorig, än annan som hade ont i en fot och än tredje som hade lite ont i ryggen än fjärde vabba trots att frugan var hemma föräldraledig och var fullt frisk men som inte orkade ta hand om barnet..
    Detta gör att vi som kanske går med lite krämpor jobbar både sitt pass och extrapass..
    Jag och ett par andra körde 15 timmar 2 dagar på raken för att dessa "sjuklingar" ska vara hemma..

    Tilläggas ska att dom flesta på jobbet som är hemma är dom yngre från typ 27 och neråt..


    Känner igen det där, de som känner efter...
  • Frontline
    Anonym (Grodan) skrev 2018-03-23 23:32:30 följande:
    Känner igen det där, de som känner efter...
    Är skrämmande, har många med endagarsfrånvaro på jobbet antingen första eller sista arbetsdagen på veckan.
    Häromdagen jobbade jag natt för att komma hem och sova vid 7 tiden för att sen vara på jobbet klockan 14 till 00 för att en person hade hör och häpna halsbränna Demon
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

    Frekvensen på sjukfrånvaro är svårt för arbetsgivaren att ta som underlag för lönerevisionen efter det öppnar dörren för en jobbig diskussion om de med högfrånvaro i så fall diskrimineras för att de "råkar" var sjuka.
    Däremot kan man ju baka in det lite och ha som argument att man är plitlig, inte tar ledigare dagar i onödan och helt allmänt har en hög närvarofrekvens på jobbet.

  • Frontline
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2018-03-23 23:51:17 följande:
    inte tar ledigare dagar i onödan
    Vad är lediga dagar i onödan?

    Jag är ledig 8-10 veckor om året men jag jobbar ändå tidsmässigt lika mycket eller mer än vad normal arbetstid är om året..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Grodan)
    Frontline skrev 2018-03-23 23:46:03 följande:
    Är skrämmande, har många med endagarsfrånvaro på jobbet antingen första eller sista arbetsdagen på veckan.
    Häromdagen jobbade jag natt för att komma hem och sova vid 7 tiden för att sen vara på jobbet klockan 14 till 00 för att en person hade hör och häpna halsbränna Demon
    Vi hade en som snubblat på katten... och fått ett sår på knät.

    Sorry kollegan om du ser detta.
Svar på tråden Bättre lön för att man aldrig är sjuk?