• Pr0nographic

    Foglossning

    Jag behöver hjälp.

    Jag fick foglossning tidigt med första barnet (v17) och med andra barnet fick jag tidigare (v12), fick sitta rullstol sista tiden.

    Nu är jag gravid i v 12 och Foglossningen är outhärdlig!

    Jag skulle kliva ut ur bilen igår och råkade halka "klonk" sa det i höften och det kändes som att mitt "fittben" gick av.

    H-vete vad ont det gör och det blir bara värre och värre. Kommer med största säkerheten få åka rullstol denna gången också.

    Har ni några tips? Övningar? Vad som helst.

    Jag orkar inte längre. Kan knappt vända mig i sängen utan att det känns som att någon slår sönder mitt bäcken.

  • Svar på tråden Foglossning
  • Anonym (Kvinna37)

    Har du googlat? Det finns säkert övningar på YouTube som du kan testa. Dessutom låter det som om du behöver sjukskrivas!

  • Iowhannah

    Det måste finnas nån sjukgymnast/fysioterapeut på din mvc, hen lär ha en hel del knep och övningar.

    Och så sjukskrivning såklart, du kan inte jobba med det där.

  • Pr0nographic
    Iowhannah skrev 2018-03-25 12:21:43 följande:

    Det måste finnas nån sjukgymnast/fysioterapeut på din mvc, hen lär ha en hel del knep och övningar.

    Och så sjukskrivning såklart, du kan inte jobba med det där.


    Jag har sjukskrivit mig! Det gjorde jag i fredags. Läkaren var väldigt förstående, vilket gjorde att det kändes bra :)
  • Förstabebisen

    Hej

    Jag har precis samma problem som dig!!!! Fy fan Vado nr det gör,jag kan knapt vända mig i sängen. Nu har jag börjat få akupunktur och jag hoppas det hjälper,efter att ha provat både tens,sjukgymnast,ja nästan allt. Orkar inte mer,har du fått sitta i rullstol känns som att jag me kommer få göra det för min kropp verkar ge upp mer o mer pga foglossningen o som du kallar det fittbenett.


    Fy fan
  • Pr0nographic
    Förstabebisen skrev 2018-04-01 00:51:33 följande:

    Hej

    Jag har precis samma problem som dig!!!! Fy fan Vado nr det gör,jag kan knapt vända mig i sängen. Nu har jag börjat få akupunktur och jag hoppas det hjälper,efter att ha provat både tens,sjukgymnast,ja nästan allt. Orkar inte mer,har du fått sitta i rullstol känns som att jag me kommer få göra det för min kropp verkar ge upp mer o mer pga foglossningen o som du kallar det fittbenett.


    Ja. Usch Fyfan vad jobbigt det är :/ skaffade ett bälte och det underlättar när jag väl rör mig men annars mot kvällen så har jag sååå jääääävla bajs ont
  • Anonym (Sjuksk.)

    Hej!

    Jag jar haft foglossning/bäckensmärtor i alla mina graviditeter (gravid v37 med tredje barnet).

    Jag kände av detta redan i v12 men höll ut till v28 då jag fick en heltidssjuksrivning.

    Det bästa botemedlet är att vila :/

    Har testat TENS, bälte, sjukgymnast och har kryckor hemma för att stödja.

    Mitt råd är att ni tar upp det med er bm!

    Lycka till!

  • Anonym (Sjuksk.)
    Förstabebisen skrev 2018-04-01 00:51:33 följande:

    Hej

    Jag har precis samma problem som dig!!!! Fy fan Vado nr det gör,jag kan knapt vända mig i sängen. Nu har jag börjat få akupunktur och jag hoppas det hjälper,efter att ha provat både tens,sjukgymnast,ja nästan allt. Orkar inte mer,har du fått sitta i rullstol känns som att jag me kommer få göra det för min kropp verkar ge upp mer o mer pga foglossningen o som du kallar det fittbenett.


    Jag har också foglossning som sitter över blygbenet. Det är ju svårt att vli av med smärtan där :/

    Är su sjukskriven?
  • Anonym (X)

    Stå ut! Det är det enda som finns att göra.

    Har själv fått foglossning som första symptom, redan innan jag plussade. Gör det du kan och inte mer, vila så mycket det går, sjukskriv dig, övningar kommer inte hjälpa när det är så illa (och då jobbar jag ändå som sjukgymnast!). Få utskrivet smärtstillande (Citodon) och muskelavslappnande (Paraflex). Första graviditeten tog jag bara Citodon och helvete vad illa det var, drömde om att skära ut bebisen ur magen :/ Andra graviditeten fick jag Paraflex också. Man spänner sig när man får ont och så får man mer ont, med muskelavslappnande så var det enkelt att bryta den spiralen och jag behövde inte alls lika mycket smärtlindrande. Paraflex är snällare mot bebisen än Citodon!

Svar på tråden Foglossning