• SebastianH

    Mamman vill flytta till annan ort

    Hejsan jag är ny här så hoppas jag är i rätt forum..

    Det är så att mamman till barnen vill flytta ca 14 mil bort, vi har barnen varannan vecka.

    Nu är hennes förslag att nån av oss föräldrar ska ha barnen i veckorna och den andra på helgerna.

    I en dålig situation så kan ju det vara det bästa men sen kom jag å tänka på idrott å så, grabben spelar fotboll och dom har matcher på helgerna så då kommer han missa alla matcher å bara få träna, det känns ju lite sådär kan jag tycka.

    Antagligen skulle don vara hos mig i veckorna eftersom dom går här på dagis å i skolan men känns ju inte så kul att då inte få någon helgtid med dom.

    Så undrar lite om det finns någon annan som har det på liknande sätt å isåfall hur ni har gjort :)

  • Svar på tråden Mamman vill flytta till annan ort
  • äldreochklokare

    Det här måste ni noga prata igenom innan hon flyttar. Om du söker härinne finns det många trådar om liknande, där folk inte har pratat och det uppstår en massa problem. De största problemet är när den som flyttar tror att hen bara kan flytta med barnen utan att den andra föräldern är ok med det. 

    Att du i nuläget oroar dig för att du inte skulle få helger, tror jag du får släppa för nu: hela frågan är mycket större än så. 

    Kan ni prata med varann? Annars får du ta hjälp via Familjerätten och att ni där tillsammans får hjälp att prata och skriva ett avtal. 

  • SebastianH

    Ja vi kan prata med varandra nu som tur är.

    Hon har frågat hur jag vill göra, hennes förslag var som sagt veckor hos den ena å helger hos den andra.

    Men känns som ungarna blir lite lidande av det men å andra sidan vet jag inte på vilket annat sätt man kan ordna det på.

  • äldreochklokare
    SebastianH skrev 2018-03-26 07:19:39 följande:

    Ja vi kan prata med varandra nu som tur är.

    Hon har frågat hur jag vill göra, hennes förslag var som sagt veckor hos den ena å helger hos den andra.

    Men känns som ungarna blir lite lidande av det men å andra sidan vet jag inte på vilket annat sätt man kan ordna det på.


    Ja men hos vem? Du skriver antagligen hos dig, men är det helt uttalat? 

    Flyttar en så långt bort så att det int fungerar med v.v. så ja, då blir det ju så. Men det vanliga är snarare att den som flyttar får varannan helg, inte varje helg. Om hon inte har tänkt sig så, så måste ni prata mer! Om hon inser att det kanske inte blir varje helg, kanske hon tänker om och vill ha barnen i veckorna i stället och då plötsligt blev hela grejen inte så enkel. 
    Ni kan förstås bestämma hur ni vill men behöver ni hjälp att reda ut detta så är de inte alls säkert att det blir som hon (kanske) tänker. Det är därför ni i god tid måste reda ut även om det i nuläget känns som att det är en enkel fråga. 
  • SebastianH

    Jag får välja hur jag vill, men barnen vill såklart gå kvar här i skolan så dom blir hos mig i veckorna då.

    Att mamman skulle ha dom varannan helg bara är tveksamt om hon går med på men vem vet.

    Vi ska prata igenom allt före det bestäms något, det har jag redan sagt åt henne.

Svar på tråden Mamman vill flytta till annan ort