• mrowe

    Tillbaka till jobbet trots vakna nätter

    hej alla pappor -

    Jag behöver lite tips och idéer. Jag bävar lite inför att återgå till jobbet efter den första ledigheten direkt efter förlossningen. Lite sömn på nätterna och full fokus på arbetet på dagarna.

    Delar ni upp nätterna? Sover i eget rum?

    Tacksam,

    matthias

  • Svar på tråden Tillbaka till jobbet trots vakna nätter
  • Snuttis2

    Vi provade att sova som vanligt men sonen har ett enormt behov att närhet o vägrade från start att sova själv i egen säng o babynest, så vi fick gå emot alla rek o han sov istället på mig i början o sedan brevid mig. Min man är ganska stor o sover tungt vilket gjorde att det kändes lite otryggt (och trångt )! Så efter typ 2 v så flyttade han till gästrummet . Nu ör sonen 8 mån o maken sover fortfarande där, dels för säkerheten men framförallt för att han ska orka jobba o slippa vakna flera g per natt vid amning o ledsamheter.

  • Snuttis2

    Så länge jag ammar tar jag nätterna dock fr han ta kvällar o ibland morgon för att jag ska f sova igen.

  • cosinus

    Har man en bebis som vaknar på nätterna så tycker jag man delar upp sig.

    Det betyder inte nödvändigtvis att den som jobbar får sova helt ostört alltid men det är helt värdelöst att en vaken bebis väcker två vuxna hela tiden.

    När mitt ena barn ff vaknade och ammade 2 ggr per natt började jag jobba heltid (han var då 7 mån). Det är det tyngsta jag gjort, jag var så förbannat trött. Fick ofta skippa lunchen och sova 45 min i vilorummet för att klara av att göra något vettigt på em.

    Personligen tycker jag det är jobbigt att gå hemma om man inte fått sova på nätterna men fullkomligt tortyr att arbeta så jag är för en uppdelning där den hemmavarande föräldern tar en större del av nätterna mot vardagar (eller ja arbetsdagar om man även jobbar helg)

  • Alvina

    När mina barn var bebisar så sov pappan i ett annat rum på vardagarna, eftersom han arbetar heltid och behövde sova ordentligt för att kunna prestera bra på jobbet.

  • Decx

    Vad innebär vakna nätter?
    3 timmar natt plus en halvtimme på lunchen funkar i nått år.

Svar på tråden Tillbaka till jobbet trots vakna nätter