• Anonym (S)

    Abort men osäker?

    Hej!

    Imorse fick jag reda på att jag var gravid, ett mycket starkt blått plus. Jag ringde direkt min sambo och berättade och han var fullt inställd på abort, han nästan stressade mig till det. Själv är jag osäker, jag vet att jag inte är redo för barn, är rädd för vad min familj och hans familj ska säga, då vi varit tillsammans i knappt ett år. Jag är inställd på abort men jag är fortfarande osäker, jag är rädd att jag ska ångra mig och att jag ska hamna i någon depression? Jag velar fram och tillbaka. Det är 6 veckor sedan min senaste mens startade så är väl i vecka 6?

    Hittar inte heller rätt nummer till mottagningen jag ska ringa om abort, bor i västmanland?

  • Svar på tråden Abort men osäker?
  • Anonym (Hmm)

    Du ringer närmaste kvinnoklinik så hjälper dem dig. Säg att du luyar åt abort men gärna vill prata med någon utan din sambo. Du bör vara säker på ditt val oavsett vad du väljer och då kan samtal med någon utomstående vara jätte bra.

  • Mytilio

    Försök att ta dig tid att känna efter och tänka efter. Det här är ett jättetufft beslut att ta och oavsett vad din sambo vill eller säger, vad familjen säger så är det ett beslut som du ska känns dig säker på. Så säker som du kan. Det kan så klart gå hur bra som helst med abort, men är du inte helt grundad i beslutet kan det bli jobbiga följder psykiskt. Prata med kvinnoklinikens kurator och kom ihåg att du är tidigt i graviditeten så du behöver inte panikstressa fram ett beslut - även om jag vet att man bara vill ta beslutet för att slippa ha det hängande över sig. Lycka till och skicka gärna ett PM om du vill bolla med någon utomstående som varit i en liknande sits!

  • Carolina Sofie

    Förstår hur jobbigt det är <3
    Försök att prata med din sambo så att ni förstår varandras känslor. Vad är det för känslor du känner när du är osäker och varför vill din sambo att du ska göra abort. Att vara osäker inför en abort kan vara jobbigt även efteråt och då är det viktigt att du känner stöd från din omgivning.
    Oavsett valet du väljer så var snäll mot dig själv. Att göra abort är helt okey och många kvinnor genomför abort varje dag. Att vilja fortsätta graviditeten och också helt okey och många kvinnor ifrågasätter sina sambos svar. Det viktiga är att du fattar det beslut du vill och tar stöd av de människor du känner dig trygg med.

Svar på tråden Abort men osäker?