• Lucia WV

    Namn till tvillingar

    Vi har precis fått tvillingar, en pojke och en flicka, som vi har svårt att bestämma namn till. Vi har två äldre barn, Noah och Vera. 

    Vi gillar följande namn och vill gärna höra era tankar kring namnen. Skriv gärna varför ni gillar/ogillar. 

    Till flickan:

    Agnes
    Esther
    Iris
    Lou 
    Selma

    Till pojken:

    Ossian 
    Otis
    Otto
    kanske Alfred

    Andra namn jag gillar men som gått bort av olika skäl, bl.a. för att vissa endast är fina på engelska (flicknamnen) eller endast är fina på svenska (pojknamnen):

    June
    Olive
    Margo
    Edith
    Eleanor
    Ruby

    Silas
    Malte
    Tage
    Bo
    Hjalmar

  • Svar på tråden Namn till tvillingar
  • Elderberry

    Esther och Ossian låter väldigt sött tillsammans :)

    Otis gillar jag inte, låter som osis ("vilken otur"), Otto har jag heller aldrig gillat men jag tycker ändå att det är ett helt okej namn. Alfred har tyvärr inte gått förbi gubbstadiet för mig ännu, men annars är det ett fint namn, gillar nog Fred lite bättre. 
    Av pojknamnen gillar jag dock Ossian bäst, det låter tufft men är samtidigt vackert.

    Iris har jag alltid haft lite svårt för, det är vackert men det får mig att tänka på en sagofigur. Lou ät sött, men jag vill uttala det på engelska, hur är det tänkt att man ska göra på svenska? Ska man uttala det som på engelska? Kan tänka mig att det blir en hel del som uttalar det fel. 
    Selma och Agnes är båda helt OK som namn, men Esther är så vackert så det vinner för mig :)

  • Lucia WV
    Elderberry skrev 2018-03-31 17:33:37 följande:

    Esther och Ossian låter väldigt sött tillsammans :)

    Otis gillar jag inte, låter som osis ("vilken otur"), Otto har jag heller aldrig gillat men jag tycker ändå att det är ett helt okej namn. Alfred har tyvärr inte gått förbi gubbstadiet för mig ännu, men annars är det ett fint namn, gillar nog Fred lite bättre. 
    Av pojknamnen gillar jag dock Ossian bäst, det låter tufft men är samtidigt vackert.

    Iris har jag alltid haft lite svårt för, det är vackert men det får mig att tänka på en sagofigur. Lou ät sött, men jag vill uttala det på engelska, hur är det tänkt att man ska göra på svenska? Ska man uttala det som på engelska? Kan tänka mig att det blir en hel del som uttalar det fel. 
    Selma och Agnes är båda helt OK som namn, men Esther är så vackert så det vinner för mig :)


    Vi skriver Lou med "ou" eftersom det på det sättet uttalas liknande på flera språk. Jag pratar även spanska, engelska och franska och med den stavningen låter namnet just som "Lo" gör på svenska. Om vi däremot skulle stava det "Lo" så blir det ett annat vokalljud på slutet på de tre språket, mer som ett kort o som i Oskar. 
  • Lucia WV
    Elderberry skrev 2018-03-31 17:33:37 följande:

    Esther och Ossian låter väldigt sött tillsammans :)

    Otis gillar jag inte, låter som osis ("vilken otur"), Otto har jag heller aldrig gillat men jag tycker ändå att det är ett helt okej namn. Alfred har tyvärr inte gått förbi gubbstadiet för mig ännu, men annars är det ett fint namn, gillar nog Fred lite bättre. 
    Av pojknamnen gillar jag dock Ossian bäst, det låter tufft men är samtidigt vackert.

    Iris har jag alltid haft lite svårt för, det är vackert men det får mig att tänka på en sagofigur. Lou ät sött, men jag vill uttala det på engelska, hur är det tänkt att man ska göra på svenska? Ska man uttala det som på engelska? Kan tänka mig att det blir en hel del som uttalar det fel. 
    Selma och Agnes är båda helt OK som namn, men Esther är så vackert så det vinner för mig :)


    Hur menar du Lou låter på engelska, till skillnad från den svenska stavningen Lo?
  • Elderberry
    Lucia WV skrev 2018-03-31 20:02:02 följande:
    Vi skriver Lou med "ou" eftersom det på det sättet uttalas liknande på flera språk. Jag pratar även spanska, engelska och franska och med den stavningen låter namnet just som "Lo" gör på svenska. Om vi däremot skulle stava det "Lo" så blir det ett annat vokalljud på slutet på de tre språket, mer som ett kort o som i Oskar. 
    Lucia WV skrev 2018-03-31 20:03:17 följande:
    Hur menar du Lou låter på engelska, till skillnad från den svenska stavningen Lo?
    Det jag menar är att i Sverige kommer inte alla att titta på Lou och tänka Lo, många kommer säkert att försöka uttala det Lo-u. Visst finns det namn, t.ex. Louise, som fungerar bra då det är känt, men jag är tveksam på om Lou kommer vara lika lätt. Det behöver ju inte vara något problem, det är bara att rätta när det sägs fel.

    Jag föredrar dock fortfarande Esther över alla de namnen :)
  • fluu

    Gillar alla namn utom Otis och Lou. Iris och Otto låter särskilt bra ihop i mina öron. Liknande stil, lika många bokstäver, men är ändå inte "piff och puff-namn".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lucia WV

    Syskonen heter NOAH Leonard och VERA Esther Lou. Men som ni alla säkert vet så används ju inte andranamn särskilt ofta, så vi tänkte att vi kanske kunde ta Esther eller Lou som tilltalsnamn till lillasyster den här gången. Vad tycker ni om det? Kanske bättre/roligare att ta nya namn, eller så tänker man att det är fint att de har en extra koppling där med namnen. 

    I vilket fall som helst så har jag egentligen inga problem med att använda Esther eller Lou som tilltalsnamn nu, men det kanske som sagt är roligare att passa på att ta nya namn nu. De finns ju trots allt med i bakgrunden ändå. 

  • fluu
    Lucia WV skrev 2018-03-31 23:51:20 följande:

    Syskonen heter NOAH Leonard och VERA Esther Lou. Men som ni alla säkert vet så används ju inte andranamn särskilt ofta, så vi tänkte att vi kanske kunde ta Esther eller Lou som tilltalsnamn till lillasyster den här gången. Vad tycker ni om det? Kanske bättre/roligare att ta nya namn, eller så tänker man att det är fint att de har en extra koppling där med namnen. 

    I vilket fall som helst så har jag egentligen inga problem med att använda Esther eller Lou som tilltalsnamn nu, men det kanske som sagt är roligare att passa på att ta nya namn nu. De finns ju trots allt med i bakgrunden ändå. 


    Jag ser inga problem med att dela namn. Det är vanligt att man gör det inom släkter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lucia WV
    fluu skrev 2018-04-01 00:03:45 följande:
    Jag ser inga problem med att dela namn. Det är vanligt att man gör det inom släkter.
    Ja, tack, tänker detsamma men våra mammor är inte riktigt med på tåget där. De tycker att det är JÄTTEKONSTIGT att vi funderar på Esther, eftersom Vera heter det i andranamn. 
  • fluu
    Lucia WV skrev 2018-04-01 00:54:01 följande:

    Ja, tack, tänker detsamma men våra mammor är inte riktigt med på tåget där. De tycker att det är JÄTTEKONSTIGT att vi funderar på Esther, eftersom Vera heter det i andranamn. 


    Skit i dem helt enkelt. Det är inte deras namnval som gäller. Tänk vad kul för ungarna att få fira namnsdag ihop och Vera blir säkert stolt om lillasyster får hennrs namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bestemor

    Agnes är väldigt fint.

    Bland pojkarna är det Alfred som är okey. Namnförslag är Anton, även om du inte bett om det

  • Lucia WV
    Bestemor skrev 2018-04-01 12:19:33 följande:

    Agnes är väldigt fint.

    Bland pojkarna är det Alfred som är okey. Namnförslag är Anton, även om du inte bett om det


    Ja Agnes har jag alltid gillat. Ända reservationen är att det varit så vanligt de senaste 10 åren och kanske lite uttjatat. 

    Anton gillar jag men inte min man.
  • Popetot

    Grattis till twinsen! Jag har också tvillingar flicka/pojke. Tycker alla namnen är fina. Utom kanske Otis som inte blir så fint med min dialekt (skånska) men finare i övriga sverige :) Röstar på Selma och Ossian.

  • senalena

    Otis är jättefint, skulle välja Iris till det av de förslag ni har

    Håller med om att namnet Olive är fint på engelska, men inte fungerar på svenska.
    Kan ni inte välja Otis och Olivia då?

  • nnnnnnnn
    senalena skrev 2018-06-23 21:49:11 följande:
    Otis är jättefint, skulle välja Iris till det av de förslag ni har

    Håller med om att namnet Olive är fint på engelska, men inte fungerar på svenska.
    Kan ni inte välja Otis och Olivia då?
    Bra tips, om de nu inte har bestämt sig ännu. Det är nästan exakt 3 månader sedan tråden startades, så det börjar bli krisläge om de inte har kommit på några namn än.

    Intressant att veta vad det blev, så om TS vill svara vore det roligt. Det brukar alltid lösa sig på något oväntat sätt!
  • senalena
    nnnnnnnn skrev 2018-06-23 21:54:06 följande:
    Bra tips, om de nu inte har bestämt sig ännu. Det är nästan exakt 3 månader sedan tråden startades, så det börjar bli krisläge om de inte har kommit på några namn än.

    Intressant att veta vad det blev, så om TS vill svara vore det roligt. Det brukar alltid lösa sig på något oväntat sätt!
    Ja man har ju 3 månader på sig, och jag är också nyfiken på vad det blev Skrattande
Svar på tråden Namn till tvillingar