• Gurkan91

    Varför inget utslag på äl-test??

    Hej allihopa.

    Vi försöker skaffa syskon och har väl försökt lite halvhjärtat sen i oktober.

    Men första barnet blev vi gravid direkt på ett enda samlag.

    Eftersom det inte tog sig dem 2 första månadens köpte jag ägglossningsstickor i januari. Började testa på typ dag 8 o testade i typ 12 dagar.. stycken blev aldrig lika mörka, inte ens i närheten.

    Nähä. Tänkte att dem kanske är svåra att läsa av så beställde digitala test till februari. Testade varje morgon i typ 10 dagar. Ingen glad gubbe?! Samma sak i mars.

    Någon som varit med om samma?

    Min mens är ganska regelbunden och brukar komma på dagen som min app säger. Förutom så klart sen i november. Då har mensen jävlats o varit 2-3 dagar sen bara för att man väntar...varenda månad.

    Vad kan detta bero på? Att testen inte ger utslag? Kan man ha ägglossning typ direkt när mensen är slut? Eller senare än 14 dagar innan nästa mens? Eller att man har ägglossning men för låga hormonnivåer så att dem inte kan läsas av?

    Någon som haft lika men ändå blivit gravid?

    Hoppas på bim om typ 1 vecka då...

  • Svar på tråden Varför inget utslag på äl-test??
  • Lindsey77

    Jag har använt massor av ÄL tester som alla varit negativa. Har endast fått positivt på en enda ÄL (förra månaden), med sticka. Månaden dessförinnan fick jag positivt på digitalt ÄL test. Så 2 ggr har jag lyckats få positivt. Då är jag ändå testmissbrukare. :) Har fyra barn, samt fått två missfall så ÄL har jag...

    Kan se stegringen om jag lägger stickorna på rad. Du vet att du ska ta digitalt ÄL test samma tid varje morgon så att det kan jämföra nivå?

    När jag försökte gravid med nr 4 testade jag morgon och kväll med ÄL test, alla negativa. Blev gravid ändå. De är inte alltid tillförlitliga, men kan såklart även tyda på utebliven ÄL. Kör varannan dag vid ÄL tider prickar du säkert in. Lycka till :)

  • ellie86

    När ägglossning sker i förhållande till mensen är väldigt varierande från kvinna till kvinna. Däremot är lutealfasen, alltså tiden mellan ägglossning och mens, i princip lika lång varje cykel. Din ägglossning kommer inte komma två veckor innan mens en månad, och en vecka nästa månad, tex. Har man en längre cykel någon månad så kommer ÄL "flyttas fram" i förhållande till när förra mensen var, men nästa mens kommer inom samma antal dagar. Får du mens 2-3 dagar senare så har du antagligen även haft ÄL 2-3 dagar senare. 

    Det här med 14 dagar är lite av en myt. Man kan ha ÄL och mens samtidigt (m man tex har kort cykel, men en ganska lång lutealfas) men du kan också ha en kortare lutelfas och få ÄL 8 dagar innan nästa mens. 

    Sen är det inte alltid ÄL-stickorna fungerar enligt standard. De mäter ett hormon (LH) som kan vara lätt att missa, då den toppen är ganska kort och koncentrerad. Mäter du samma tid varje dag så kan det ha hunnit komma och försvinna från en dag till en annan. På andra ger det tydliga utslag två dagar i rad. Andra får aldrig lika starka streck, men kan se en stegring från lite svagt till lite mindre svagt om man lägger stickorna bredvid varandra.
    Jag själv är inne på min första månad av ägglossningstest, och har fått ett svagt streck varje dag i två veckor. Enligt min temperatur (som stiger efter att ÄL varit) så har jag visserligen inte haft någon ÄL än, men det är inte säkert att de funkar på alla. Att tempa gör att det i efterhand går att påvisa när ÄL varit, vilket gör det lättare att räkna ut hur lång din lutealfas är. Har du regelbunden cykel är det lätt att veta när ÄL är.

    Ursäkta uppsatsen :)

  • Gurkan91
    Lindsey77 skrev 2018-04-01 10:22:06 följande:

    Jag har använt massor av ÄL tester som alla varit negativa. Har endast fått positivt på en enda ÄL (förra månaden), med sticka. Månaden dessförinnan fick jag positivt på digitalt ÄL test. Så 2 ggr har jag lyckats få positivt. Då är jag ändå testmissbrukare. :) Har fyra barn, samt fått två missfall så ÄL har jag...

    Kan se stegringen om jag lägger stickorna på rad. Du vet att du ska ta digitalt ÄL test samma tid varje morgon så att det kan jämföra nivå?

    När jag försökte gravid med nr 4 testade jag morgon och kväll med ÄL test, alla negativa. Blev gravid ändå. De är inte alltid tillförlitliga, men kan såklart även tyda på utebliven ÄL. Kör varannan dag vid ÄL tider prickar du säkert in. Lycka till :)


    Jag har testat varje morgon typ samma tid. Men ingenting.

    Kanske måste testa både morgon och kväll?

    Körde typ varannan dag denna gång så vi får se om det blir något :)
  • Gurkan91
    ellie86 skrev 2018-04-01 11:41:26 följande:

    När ägglossning sker i förhållande till mensen är väldigt varierande från kvinna till kvinna. Däremot är lutealfasen, alltså tiden mellan ägglossning och mens, i princip lika lång varje cykel. Din ägglossning kommer inte komma två veckor innan mens en månad, och en vecka nästa månad, tex. Har man en längre cykel någon månad så kommer ÄL "flyttas fram" i förhållande till när förra mensen var, men nästa mens kommer inom samma antal dagar. Får du mens 2-3 dagar senare så har du antagligen även haft ÄL 2-3 dagar senare. 

    Det här med 14 dagar är lite av en myt. Man kan ha ÄL och mens samtidigt (m man tex har kort cykel, men en ganska lång lutealfas) men du kan också ha en kortare lutelfas och få ÄL 8 dagar innan nästa mens. 

    Sen är det inte alltid ÄL-stickorna fungerar enligt standard. De mäter ett hormon (LH) som kan vara lätt att missa, då den toppen är ganska kort och koncentrerad. Mäter du samma tid varje dag så kan det ha hunnit komma och försvinna från en dag till en annan. På andra ger det tydliga utslag två dagar i rad. Andra får aldrig lika starka streck, men kan se en stegring från lite svagt till lite mindre svagt om man lägger stickorna bredvid varandra.

    Jag själv är inne på min första månad av ägglossningstest, och har fått ett svagt streck varje dag i två veckor. Enligt min temperatur (som stiger efter att ÄL varit) så har jag visserligen inte haft någon ÄL än, men det är inte säkert att de funkar på alla. Att tempa gör att det i efterhand går att påvisa när ÄL varit, vilket gör det lättare att räkna ut hur lång din lutealfas är. Har du regelbunden cykel är det lätt att veta när ÄL är.

    Ursäkta uppsatsen :)


    Be inte om ursäkt. Kul med hjälp och svar!

    Ja jag kanske borde ha testat både morgon och kväll för att kanske få positivt... Men det blir ju så jävla dyrt.

    Men tycker det är så jobbigt att veta om man ens har ägglossning eller inte. Blir så psykiskt jobbigt när det gick direkt med första barnet. O då var det nästan en liten hoppsan och det råkade vara på ägglossning enligt min mensapp.

    Ja den brukar vara regelbunden och komma typ samma dag som appen säger. Men sen i oktober har den varit några dagar sen.
  • Lindsey77
    Gurkan91 skrev 2018-04-01 22:45:29 följande:
    Be inte om ursäkt. Kul med hjälp och svar!

    Ja jag kanske borde ha testat både morgon och kväll för att kanske få positivt... Men det blir ju så jävla dyrt.

    Men tycker det är så jobbigt att veta om man ens har ägglossning eller inte. Blir så psykiskt jobbigt när det gick direkt med första barnet. O då var det nästan en liten hoppsan och det råkade vara på ägglossning enligt min mensapp.

    Ja den brukar vara regelbunden och komma typ samma dag som appen säger. Men sen i oktober har den varit några dagar sen.
    Köp billiga ÄL stickor, och testa morgon och kväll. Spara alla stickor, och när du ser att det ökar kan du prova med digitalt. Jag har fått neg på sticka, men positivt på digitalt. Det blir billigare än att slösa för många digitala. :)

    ÄL stickor är inte så dyra.
  • iväntanpåbebis

    Jag testade digitala och tester från Testlagret. Jag fick bara utslag en enda gång. Jag som insemineras är beroende av att det fungerar. Till slut testade jag Apotekets egna ägglossningstester och de har gett utslag i ett halvår nu ungefär (med tydliga höjningar/sänkningar). Det är ju inte säkert att vi har samma bekrymmer, men det kan ju vara värt att testa

  • Jacqueline

    När jag aktivt testade med ÄL-tester läste jag att man inte bör testa på morgonen för LH har en tendens att inte öka förrän efter 10-12 på förmiddagen hos de flesta kvinnor, hur väl det stämmer vet jag ej men jag testade iallafall 12-15-19 och fick jättefin stegring på en och samma dag varje gång de blev positivt så för en del kan stegringen helt enkelt missas om man bara testar en gång på morgonen exempelvis.

Svar på tråden Varför inget utslag på äl-test??