• Aceton

    Kuggade uppkörningen

    Försökte ta körkort för flera år sedan. Kuggade då uppkörningen tre gånger under tvåmånadersperioden. Har förträngt alla dessa uppkörningar nästan helt, minns bara att jag var helt satans nervös och bröt ihop totalt efter varenda en. Sedan var jag inte redo att köra bil igen på sju år. För ett år sedan tog jag tag i det igen, och hade min första uppkörning idag. Har tagit 25 dubbellektioner på en körskola med fantastiska lärare och kände mig faktiskt redo för uppkörningen idag, om en förjävligt nervös. De senaste lektionerna har vi mest kört runt, runt och övat på olika moment här och där eftersom det inte funnits någon specifikt svagare sida med min körning.

    Kuggade på att jag körde för snabbt, alltså inte över hastighetsbegränsningen, utan för snabbt för att hinna stanna i t.ex. korsningar om det skulle vara så att det kom en bil. Det köper jag alla dagar i veckan att man blir kuggad på. Det är uppenbart otroligt farligt. Dessutom hade jag glömt att titta i backspegeln vid vänstersväng på landsväg samt planerat min växling dåligt till den grad att bilen hackade två gånger.

    Jag blir så arg, ledsen och frustrerad på mig själv. Hur i helvete kunde jag göra sådana här fel. Och dessutom inte inse det under körningen? Visst kände jag att jag inte hade samma stenkoll som jag vanligtvis har, men jag trodde inte jag kört såpass trafikfarligt som jag ju hör att jag gjorde. Och hur fan förbereder jag mig inför nästa uppkörning med vetskapen om att jag uppenbarligen blir en HELT annan förare under den pressen?

    Jag kommer aldrig lyckas ta körkort.

    Ingen i min närhet vet om att jag håller på att ta körkort. Har tagit körlektioner och pluggat teori i smyg. Alltså har jag ingen som kan stötta mig i det här, och just nu känner jag att jag behöver all stöttning jag kan få.
  • Svar på tråden Kuggade uppkörningen
  • Aceton

    Ni får gärna berätta om era uppkörningar också. Oavsett om ni kuggade ett blev godkända!

  • fjanten

    Jag kan inte bidra med allt för mycket, men jag var också FRUKTANSVÄRT nervös.

    Tre grejer hjälpte mig.

    1. Min underbara körskollärare och jag värmde upp tillsammans i en timme innan uppkörningen.

    2. Hon satt med i baksätet när jag körde upp.

    3. Jag körde upp med körskolans bil.

    Sedan trodde jag att jag hade klantat till det under de första fem minuterna. Eftersom jag då var inställd på att det redan gått åt heeelvete så såg jag resten av uppkörningen som en vanlig övningskörning. Vips var det hela över och hon sa att jag var godkänd.

  • Anonym (H)

    Tror du att det hade hjälpt dig om du berättar för någon närstående om att du körtränar och även be den personen åka med dig?

    Jag tänker att eftersom du har hemlighållit ditt körande så kanske detta skapar en liknande press på dig som uppkörningen och att du då kan träna på att hantera den pressen, samt att du då har en person som kan ge dig den stöttning du vill ha.

    Jag blev kuggad första gången jag körde upp och andra gången fick jag samma person som skulle bedöma och kände mig faktiskt lite peppad av det, som att jag fick en chans till revansch. Andra gången försökte jag också tänka på de fel han såg första gången lite extra för att inte göra om dem.

  • Shameless

    Ge inte upp. Min väninna kuggade uppkörningen 7 gånger innan hon äntligen klarade det.

    Jag var supernervös när jag hade uppkörning, mina ben var som spagetti och jag fick motorstopp. Som tur skedde det vid en stoppskylt så jag kuggade inte, men det var på håret.

  • Bibbidi
    Jag kan glädja dig med att du inte är ensam! Inte ens hälften klarar körprovet första gången. www.trafikverket.se/om-oss/pressrum/fakta-och-statistik-om-forarprov/Forarprovsstatistik/

    Ge inte upp! Du kommer klara det så småningom. Du kanske klarar det nästa gång, eller gången efter det, eller till och med gången efter det - men ge inte upp! Heja heja heja! 

    Jag tror att som du redan har fått tipset om att du ska sluta smyga. Som sagt, inte ens hälften klarar provet första gången, så du har absolut ingenting att skämmas över. Prata med någon du känner, du kanske till och med kan börja övningsköra med någon du känner? 
  • Anonym (Yada)

    Du behöver inte köra perfekt för att bli godkänd. Det kanske kan hjälpa att tänka på?

    Jag gjorde flera konstiga fel (missade högerregeln, slängde i tvåans växel på en 70-väg...) men blev godkänd ändå. Kontrollanten tyckte att jag uppmärksammade och löste felen tillräckligt bra. 

    Så istället för att grubbla över vilka misstag du kan råka göra, kan du fokusera på hur du ska hantera misstagen när du gör dem. Glad

  • Anonym (Ludde)

    Min uppkörning.

    Det var 2001 och december några dagar innan julaftonför.

    Jag fick en tid till uppkörningen och fick vänta en hel månad.

    Körningen skulle starta 13.00 och jag var tidig till uppkörningsplatsen, gick in och anmälde mig, gick sedan ut och stog ute och väntade och 3-4 grader minus ingen snö på vägen, något jag hade varit nervös över att det skulle vara massor med snö eller snöa.

    Medans jag stog där och väntade så ser jag flera stå och vänta, dom började med säkerhetskontrollen dom som fick börja sin körning.

    Då blev jag nervös Tjena tänkte jag, säkerhetskontrollen som var något som jag knappt mindes för den gjorde vi i början av alla körningar och jag försökte minnas samtidigt som jag tittade på vad dom gick igenom på sina och jag fick inte ihop det då alla var olika, man ska göra olika moment och i en viss ordning tänkte jag.

    Jag som var så nöjd över att jag inte var nervös och kände mig lugn.

    Så ser jag min körskolebil rulla in och jag får hälsa på läraren som önskar mig lycka till och så säger hon att detta kommer gå bra detta kan du.

    Helt plötsligt blev jag lugn för detta kan jag.

    Sedan kommer det två äldre herrar ut och bara min bil står där så det måste vara till mig tänker jag men varför är dom två har det blivit något fel, dom hejar och säger att vi är två för han är uppkörningselev.

    Tack för den tänker jag då.

    Vi går in och sätter oss i bilen, den ena tar legitimation och skriver i sitt papper.

    Vi börjar med en säkerhetskontroll, du kan starta bilen, jag startar bilen drar åt handbromsen och lägger i friläget, du kan kolla ljusen, jaha säger dom vad man ska göra, så jag slår på höger blinkers och säger att jag ska kolla så halvljuset fungerar går ut och kollar halvljuset, han säger du kan säga vad du går igenom när du tittar, kommer till halvljuset på vänster och positionslampan och det fungerar sedan kommer vi till höger sida positionslampan fungerar höger halvljus fungerar inte blinkers fungerar, jag går in i bilen och vrider om ljusvredet men ingen skillnad, då säger jag att den här får man inte köra med, och han svarar nej det har du rätt i och blir tyst ett bra tag varav jag hinner tänka och säga ska jag springa bort till körskolläraren som sitter och äter och se om dom har någon annan bil, han blir lite ställd och säger ja gör det annars får du boka om uppkörningen, ja det han jag tänka att jag har ingen lust att vänta en hel månad på en ny uppsägningstid.

    Så jag sätter mig i bilen och stänger av den.

    Så springer jag bort till körskolläraren som blir stel och undrar vad det är frågan om när jag kommer springande, säger som det är och hon ringer till körskolan som ordnar fram en annan bil.

    Hon ber om ursäkt och hade kollat alla lampor och tvättat bilen för uppkörningen för den här dagen.

    Jag säger det är sånt som kan hända och det gör inget.

    Jag springer tillbaka till uppkörningen och framför detta att en ny bil är påväg och dom säger, vi fortsätter med säkerhetskontrollen på ljusen så länge, så jag hoppar in och startar bilen igen, jag kollar bakljusen, båda sidorna blinkers på höger sida, skiftar blinkers till vänster och ber ledaren bromsa och går och tittar så kommer jag på medans jag går fram att jag missat vänster blinkers fram.

    Så kommer min körskola med ny bil och jag säger där kommer nya bilen och den är med fungerande halvljus.

    Så vi byter bil och åker iväg.

    Glad att få komma iväg och äntligen få köra.

    Åker ut mot den större parkeringen och svänger vänster efter parkeringen i korsningen kör ut och fortsätter en bit kommer vi imot spårvagnsspår överfart, tittar noga och blinkar vänster, uppkörningsledaren antecknar, jag tänker vad missade jag nu.

    Kör vänster efter spårvagnsspåren och fortsätter rakt fram så börjar dom prata lite med varandra och stämningen känns bra inte nervöst tyst, tänker dom antecknar allt man går igenom, inte fel man gör, Så går resan vidare mot stan bredvid spårvagnsspår och enfiligt bredvid så kommer en kiosk och huvudleden som vi åker på fortsätter så det är bara köra vidare körskolläraren hade sagt att dom säger till i god tid om vid sväng annars är det rakt fram som gäller, dom fortsätter pratar med varandra och vi kommer fram till rondell som vi tar höger i och jag blinkar.

    Känner mig lugn.

    Känner att dom tycker jag kör bra och har koll tänker jag annars hade vi kört tredje avfarten ner mot stan.

    Så säger ledaren du kan följa skyltar mot sjukhuset.

    Jag är jätte dålig på att följa skyltar vilken tur att han valde när man redan viste vägen så jag körde bara och släpp att ha koll på dom, kollade när jag viste jag skulle svänga höger att det sätt en skylt mot sjukhuset.

    Vi försätter rakt fram efter högersvängen och kör förbi rödljus och det blir 90 och så säger han att vi ska svänga vänster nästa och detta så han väldigt tidigt för vänster efter dom rödljusen blir in mot ett litet samhälle och fin vänsterplasering vid vänstersväng, där kör vi in en bit och han säger du kan vända där du tycker det är lämpligt så jag kör in vänster första vägen jag hittar och backar runt hörnet som var och jag kör tillbaka.

    Vi närmar oss en busshållplats långt bort och han säger du kan stanna till och parkera på lämpligt ställe, så jag åker förbi busshållplatsen och försätter en bit efter att busshållplats skylten är paserad och efter den följer grus utmed vägen och går bort ifrån vägen så jag kör in och parkerar avsides från vägen.

    Han frågar om jag är klar.

    Svarar att jag är klar inga tveksamheter som det känns som han ville jag skulle få.

    Detta är en säker parkering om man måste stanna utmed vägen tänker jag.

    Han frågar om jag hittar tillbaka till körskolan och det gör jag så jag får köra tillbaka mot körskolan.

    Tänker att vad konstigt att han säger så redan är körningen slut så jag kör ut mot stora vägen och stannar och blinkar höger, kör ut på stora vägen, tänker att jaha han vill se om jag kör tillbaka samma väg som vi kom, inte ecodriving att välja den längre vägen. Så kommer vi tillbaka till körskolan och jag backar in och parkerar.

    Han frågar hur jag tycker det gick, jag svarar att jag tyckte det gick bra och svarar ärligt och uppriktigt på små fel jag hade gjort, varav han säger att jag inte gjorde något fel i en situation utan hade placerat mig bra.

    Han antecknar i sitt papper och jag sitter där tyst och tittar bak på uppkörningseleven och han ser avslappnad ut och jag ser på honom att han tycker det gick bra.

    Jag får en lapp och han säger du är godkänd den här ska du ha med dig tills du får ditt körkort.

    Jag går ur bilen och hälsar hejdå och så går jag hem glad.

    Minns fortfarande känslan.

    Ringer mamma och säger att jag hade uppkörning idag för det hade jag inte sagt, hon blir förvånad att jag inte sagt något.

    Hör på henne att hon undrar hur det gick så frågar hon.

    Jag svarar att det gick inget bra och hon frågar inte vad som inte gick bra utan att det var bara boka en ny tid och så får vi köra lite mer och det går bättre nästa gång, jag svarar att det behövs inte för jag klarade uppkörningen, hon svarar, ja jag tänkte väl som du kör att det inte skulle vara något problem.

    Grattis vad kul säger hon då vet jag vem jag kan ringa när jag behöver skuss, haha har inte jag kört på dig så det räcker, jag ringer dig så får du köra på mig.

    Hon håller med mig och säger varsågod, tack för all körning Mamma.

    Jag som fått höra historier från kompisar att dom varit så nervösa och som får åka ner till stan och fickparkera och stanna i backe och olika konstiga saker, kanske just för att dom varit nervösa.

    När jag körde så kändes det som jag körde runt på dom och att dom inte riktigt viste vart dom skulle, kändes inte riktigt som en uppkörning.

    Jag har kört mycket bil innan uppkörningen, mamma tyckte det var skönt med privat chaufför och jag körde jämt vart vi än skulle, vilket jag tyckte var roligare än att sitta bredvid.

    Fick även köra med mammas man och hans barn en gång, kul att se hur han körde och såg fel han gjorde.

    Sedan har vi två stycken uppkörningar till på C körkortet och CE Körkortet dom gick också på första, lika förväntningsfull på dom som på B och på dom körningarna fick man prata och frågor så det var bara att köra på och prata, fast jag föredrog att köra.

    Har alltid fått höra att jag är en lugn person så det är nog fördel och jag gillar att tänka efter före jag gör något vilket resulterar i att jag kan tänka igenom alla moment innan jag ska göra dom i varje detalj.

    Väldigt jobbigt i början att börja köra då vart det mycket information av alla moment och omgivning, bedömning.

    Efter en körning kunde jag tänka tillbaka vart vi kört och vad vi gjort och vad man ska göra när man kör i olika situationer.

    Första gången jag körde med mamma så körde vi på en grusparkering för att se om jag kunde köra och vi kör runt imellan koner och hon säger att du kan köra så vi kör ut på vägen.

    Det blev en upplevelse kan jag lova att ge sig ut på vägen med all information som hjärnan tarimot och allt man ska göra men allt gick lungt och fint så jag bokade körskola och sedan fortsatte bilkörandet.

    Sedan vill jag passa på att framföra till alla som tar körkort att köra bil ska vara roligt och att lära sig allt runt bilkörning ska vara roligt, det ska inte vara något som bara ska gås igenom för att ha det gjort utan man ska lära sig det man gör och för att komma ihåg det.

    Tro mig är man osäker i sin körning då syns det utåt.

    Övning ger färdighet.

    Kör försiktigt och kör med huvudet.

    Inte som en del som kör åt helvete fördåligt.

  • Anonym (Hp)

    Har du möjlighet att ha en körlektion innan uppkörningen? Jag hade något som kallades för lilla uppkörningen en timme innan min riktiga uppkörning och det var sååå jävla skönt! Jag gjorde alla möjliga fel, höll på att köra mot rött, körde för snabbt, tog fel på höger och vänster.. Så nervös, men det var skönt att få göra bort alla fel innan. Själva uppkörningen gick kanon och jag var så avslappnad!

  • Anonym (Rondellen)

    Jag kuggades i första uppkörningen för att jag lade mig i fel fil i en dubbelfilig rondell. Ett år efter uppkörningen hade kommunen byggt om rondellen till en enkelfilig. Så det kan inte bara ha varit jag som hade problem där.

  • Aceton

    Kan ju meddela att jag har nu har körkort efter en, enligt inspektören, nästintill perfekt uppkörning.

    På den första uppkörningen satt min körskolelärare med i bilen. Han har alltså kört med mig i nästan 40 timmar innan uppkörningen och visste  hur jag körde i vanliga fall och kunde bekräfta att min körningen under uppkörningen inte på något sett representerar min vanliga körning. Det var oerhört skönt att höra och jag rekommenderar alla att ha körskoleläraren med i bilen.

    Det vi gjorde efteråt var att ta tre körlektioner då vi bara arbetade tillbaka mitt självförtroende. Pratade under tiden och analyserade vad som gick fel på uppkörningen och kom fram till att det helt enkelt var så att jag tog "flight" i "fight or flight" - jag skyndade mig igenom uppkörningen för att få det överstökat. Körde således för snabbt och gjorde på grund av det dom misstagen jag gjorde. I vanliga fall har min lärare snarare fått tjata på mig att gasa upp för att jag tagit det för lugnt.

    Så, nästa uppkörning. Med vetskapen om att jag förra uppkörningen körde för snabbt i flight-anda så var jag väldigt medveten om att köra vad jag i stressen uppfattade som EXTREMT långsamt, vilket tydligen var perfekt fart.

    I stressade situationer uppfattar hjärnan saker annorlunda och det är förmodligen även därför jag misslyckades med mina tre uppkörningar för flera år sedan också, bara det att jag inte hade någon med mig som kunde berätta det för mig och därför aldrig förstod vad grunden till felen jag gjorde var.

    Hoppas alla kan ta lärdom av detta och inte låta era misslyckade uppkörningen äta upp er <3 Låt någon sitta med i bilen! Gärna en professionell person som känner er körning!

  • Anonym (Been there)

    Jag var direkt trafikfarlig under min första uppkörning, jag var så nervös att jag knappt var medveten om omgivningen.
    Vid andra försöket hade bilskolan fått helt nya bilar som jag aldrig kört, så jag fick köra till uppkörningen. När jag fick börja dagen med att köra utan "krav" så försvann mycket av nervositeten och jag klarade uppkörningen.
    Fråga om du kan få köra till uppkörningen, eller om det inte går om du kan få köra lite precis innan du ska iväg.

  • Anonym (Been there)

    Haha, missade att det var en gammal tråd, grattis till körkortet, bra jobbat!

Svar på tråden Kuggade uppkörningen