• Inte sugen

    Deklaration / rotavdrag

    Hej

    Har en undran kring ett rotavdrag jag hade förra året som visas på min deklaration i år.

    Jag skilde mig förra året och allt klart där. Men detta rotavdrag är uppsatt på mig men vi betalade lika förra året. Alltså vi fick rotavdraget tillsammans direkt på fakturan. Om jobbet kostade 10 000kr så betalade vi 5000kr, som delades på 2, alltså 2500kr var.

    Nu står det på min deklaration att jag fått rot med 5000kr, hur belastar det mig? Känns som det blev fel och att jag nu belastas med hennes del. Vi båda har redan gjort klart deklarationen (vilket var fel) jag kom på det nu.

    Kanske bara strunta i det, eller?

  • Svar på tråden Deklaration / rotavdrag
  • ziah75

    Är det ditt namn som står på fakturan? Betalade du in pengarna? I så fall bör ju rotavdraget hamna på dig till 100 %.

    Det går att omfördela rotavdraget mellan er, se www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/rattaochkompletteradittrotochrutavdrag.4.3810a01c150939e893f79dd.html

    Men enda anledningen att göra det skulle väl vara om du betalade mindre än 5000 kr skatt under året och/eller om du/ni även hade andra rotavdrag samma år så ni kom upp i maxgränsen för rot (50 000)?


Svar på tråden Deklaration / rotavdrag