• Beccus

    Reseavdrag, deklaration, hjälp!

    Sitter och ska göra min deklaration nu. Förstår dock inte hur jag ska räkna resorna. Försökte med skatteverkets kalkylator men eftersom jag jobbade 2-skift förra året och inte kan ta kollektiv trafiken så blev det inte rätt, tror jag. Bussarna funkar inte alls med tiderna jag hade men det tycktes deras beräkningar göra. Ska ställa upp så sakligt och noga jag kan, både dag och kvällsveckan med busstorget osv.

    Dag:

    Börjar jobba 6:24

    Med bil åkte jag hemifrån ca 5:30

    Första bussen går 7:32 med restid på 1 timme o 23 min. Är då på jobbet 8:55.

    Arbetsdagen är slut 15:12.

    Sista bussen går 14:40

    Kväll:

    Börjar 15:12

    Med bil åkte jag ca 14:00

    Bussen går 14:30 med restid på 1 timme o 15 min, hade varit på jobbet 15:55.

    Slutade jobbet 23:12, många ggr övertid så ännu senare. Går ingen buss alls hem.

    Avståndet är 34 km/enkel resa.

    Hur ska jag räkna? Dom har ju nån 2-timmars regel med kollektivtrakfiken, men passade ju inte alls mina tider, vilket deras egna uträkning på hemsidan tycks tro..

  • Svar på tråden Reseavdrag, deklaration, hjälp!
  • Decx

    Mil gånger arbetsdagar o skicka in. Skippa deras uträkning. Om du nu skulle granskas får du förklara närmare då.

  • Ms H

    Tvåtimmarsregel uppfyller du, eftersom att du skulle få åka dagen före om du skulle hinna i tid till ditt förmiddagspass och dagen efter vid kvällspassen.

  • Beccus
    Decx skrev 2018-04-06 11:25:03 följande:

    Mil gånger arbetsdagar o skicka in. Skippa deras uträkning. Om du nu skulle granskas får du förklara närmare då.


    Tack, kanske enklast att göra så
  • Beccus
    Ms H skrev 2018-04-06 12:06:07 följande:

    Tvåtimmarsregel uppfyller du, eftersom att du skulle få åka dagen före om du skulle hinna i tid till ditt förmiddagspass och dagen efter vid kvällspassen.


    Ska testa det och se hur deras uträknings metod fungerar då, annars gör jag som #1 föreslog.
Svar på tråden Reseavdrag, deklaration, hjälp!