• Nyfikenlillstrumpa

    Orolig matte!

    Hej!

    Min katt är en kastrerad hankatt på 4år.  Vi fick honom i början av februari och de senaste 3 veckorna har han fått vara ute. Vilket var vår plan från början. Han har varit ute några timmar på sin höjd i taget och sedan kommit in för att äta/dricka/sova/kela. Igår när vi kom hem från jobbet vid 17 så gick han ut när vi kom. Men, han har inte kommit tillbaka än. Det har gått ett DYGN nu! Ska jag börja bli orolig? Vi bor ute i ett sommarstuge område med nästan inga permanent boende grannar och långt ifrån stora vägar (tror det är 7km till en större väg). Vi har en massa rävar och rovfåglar och andra rovdjur och börjar bli orolig för att han ska ha blivit uppäten..

    Kan det ha hänt något eller är han bara ute och springer och jagar möss och annat skoj och kommer tillbaka senare? Jag har läst om flera ägare vars katter varit borta en hel vecka på landet för att sedan komma tillbaka som om ingenting har hänt. Hörde även att rovdjur inte brukar ta katter om de inte är skadade först. Vet inte alls om det är sant dock...

  • Svar på tråden Orolig matte!
  • gahadas

    Han kan ha sprungit bort, han kan ha blivit påkörd, han kan ha blivit dödad av ett annat djur.

    Det är ju omöjligt att veta och meningslöst att spekulera om. Kommer han tillbaka så kommer han tillbaka.

    Det längsta en katt har varit borta för mig är ca 1 månad.

  • Jemp

    Gå ut och leta, kolla vägkanter och förråd etc där han kan ha blivit instängd.

Svar på tråden Orolig matte!