• Aen87

    Planande längdkurva, orsaker?

    Har ett barn på snart 6 månader som föddes normal lång, 51cm. Vi föräldrar är långa, 170 cm resp. 2 meter. Hennes äldre syskon har alltid varit väldigt lång för sin ålder och beräknas också bli lång som vuxen. Den lilla däremot står i princip still och har nu en planande längdkurva. Vikt-kurvan följer hon fint och är därmed rund och go. Google är ju inte alltid ens bästa vän men ibland hittas ju en del matnyttigt. Bvc har uppmärksammat det men än så länge inte pratat om orsaker och när jag var där senast var jag inte orolig då jag tänkte att hon har hull nog att växa om hon ska så någon näringsbrist råder ju inte så jag frågade ingenting. När jag nu läser lite står det att orsaken till planande längdkurva i de flesta fall beror på psykosociala omständigheter. Vi har det väldigt bra hemma, både relationsmässigt mellan föräldrarna och mycket gemensam tid med barnen. Inget som kommer i närheten av våld eller bråk, visserligen lite dåligt tålamod på syskonet ibland som vissa dagar är mer än mycket men i övrigt riktigt bra, ingen postpartum depression eller annat psykiskt hos någon av oss. Bebisen ammar mycket men äter en del burkmat och gröt sedan någon månad. Hon sover dock aldrig varken dag eller natt mer än 2-3 timmar på raken, dagtid oftast 20-40 minuter 2-3 ggr/dag. Äter 3-4 gånger per natt (ammar). Det kan ju givetvis vara allergier, hormonella avvikelser med mera som orsakar att hon inte växer riktigt men det står uttryckligen att planande längdkurva nästan alltid beror på psykosociala omständigheter i rikshandboken. Känner mig lite orolig för att bvc ska tro att det är något hemma som inte stämmer, om inget annat hittas. Har någon varit med om liknande? Någon bvc-sköterska som har någon tanke?

  • Svar på tråden Planande längdkurva, orsaker?
  • Mascaraklumpar

    Jag är ingen expert på detta men som jag fattat det är mekanismen vid psykosocial längtillväxthämning att stresshormonerna motverkar GH-utsöndringen och därmed kan man få en ?GH-bristsliknande? kurva med normal-hög vikt men avstannad längdtillväxt. Fram till ca 8 månaders ålder drivs dock längdtillväxten av andra faktorer än GH och därmed tror jag att det är först efter det som den avvikelsen blir typisk för psykosocial tillväxthämning. Barn med psykosocial tillväxthämning brukar dessutom växa i ?trappsteg?, längden brukar inte bara plana ut.

    Hur lång var hon på 6-månaderskontrollen?

  • möjligt

    Har du nån bild på längdkurvan? Bara för att klargöra vad du menar med planande. Är det ett mätvärde eller flera?

  • Aen87
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-08 16:35:15 följande:

    Jag är ingen expert på detta men som jag fattat det är mekanismen vid psykosocial längtillväxthämning att stresshormonerna motverkar GH-utsöndringen och därmed kan man få en ?GH-bristsliknande? kurva med normal-hög vikt men avstannad längdtillväxt. Fram till ca 8 månaders ålder drivs dock längdtillväxten av andra faktorer än GH och därmed tror jag att det är först efter det som den avvikelsen blir typisk för psykosocial tillväxthämning. Barn med psykosocial tillväxthämning brukar dessutom växa i ?trappsteg?, längden brukar inte bara plana ut.

    Hur lång var hon på 6-månaderskontrollen?


    Tack snälla för era svar! Vad bra, ja för hon har varit lite hackig från början liksom. Hon är 63 cm ca nu, och det har bara planat sista två gångerna och en gång tidigare tror jag. Tyvärr har jag ingen bild på kurvan, min man ska på läkarkontroll 6-månaders kollen nu i veckan, ska be honom få med sig den då. Jag är nog lite överdrivet nojjig då jag redan under graviditeten funderade, då hennes lårben mättes som en helt annan gravvecka än huvudet (inget som kommenterades), då jag är barnmorska gjorde läkaren på mitt jobb någon koll då och då och lårbenet var stadigt avsevärt kortare. Jag tror jag gått med denna tanken utan att ta upp det med någon och då går jag igång onödigt mycket nu när längden återigen är på tapeten. Med tanke på hennes syskon som alltid varit så väldigt lång så blir det också väldigt påtagligt. Men vi får se. Jag är tacksam för svaren och särskilt glad för upplysningen om att det troligtvis är senare under första levnadsåret som de psykosociala omständigheterna skulle spela större roll. Naturligtvis vill jag inte att hon ska ha någon fysisk hormonavvikelse heller men hellre det än att hon skulle må dåligt psykiskt. Anknytningen har känts klockren från början så jag är ju inte orolig över det psykosociala i realiteten men vill ju inte att bvc ska tänka i dessa banor.
  • möjligt

    Det går ju egentligen inte att säga något specifikt alls utan mer detaljer MEN någonting du kan ha i åtanke är att längdtillväxt sker diskret, inte kontinuerligt. Dvs de växer ingenting, sen växer de en centimeter eller två på väldigt kort tid och sen står de still igen.

    Ibland kan man bara ha haft lite otur med mätningarna .

    Sen kan det ju såklart vara nån hormonrubbnjng eller annan tillväxtavvikelse men isf är det ju bra om det fångas så här tidigt

  • Meno

    Hur blev det med längden för ditt barn? Jag skulle precis skriva ett näst identisk inlägg som du då jag har samma ?problem? med längden på min dotter.

  • Aen87
    Meno skrev 2018-08-28 16:33:03 följande:

    Hur blev det med längden för ditt barn? Jag skulle precis skriva ett näst identisk inlägg som du då jag har samma ?problem? med längden på min dotter.


    Hej! Vår dotter är nu 10 månader och det drogs igång rejält på bvc till slut då kurvan såg så konstig ut, man la också märke till bland annat djupa ögonfåror så bvc förberedde oss milt på att det kan handla om dvärgväxt. Sedan plötsligt tog hon ett mindre språng uppåt och ser nästan ut att följa någon typ av kurva igen. Men vi var då redan remitterade till BUM, som ansåg att både kurva, och andra misstänkta avikelser var helt normala. Han tyckte inte att den dippen var anmärkningsvärd alls och avskrev det hela. Det enda som nu ska följas är att hon verkar bli kortare i förvållande till oss föräldrar än väntat men snarare då 165 lång. Jag kan säga att jag nog fortfarande har någon liten känsla, hennes ben tycker jag ser lite korta ut osv. Men hon gick vid 9,5 månad och är extremt pigg, livlig och långt från sen i utveckligen så hon mår åtminstone bra, det är ju huvudsaken. Men en aning orolig är jag över att det är något väldigt ovanligt som ingen bara kan lista ut. Kanske bara hjärnspöken. Hur gammalt är ditt barn? Ser man andra avvikelser?
  • legomum

    Prova att mäta ditt barn själv hemma. Det kan bli fel på bvc och vid ett tillfälle hade mitt ena barn blivit kortare när sköterskan mätte...

    Olika sköterskor mäter olika med längden.

    Skulle inte vara orolig om jag vore du.

  • Meno

    Tack för svar!!! Bra att bvc tog det hela på allvar även om det senare avskrevs. Om dina tankar inte går över kring att det är något ovanligt ?fel? så tycker jag att du ska be om en ytterligare läkarkontakt för att få lite ?ro?.

    Gällande min dotter så finner jag inga andra avvikelsen.

    Ammar fullt fortfarande, pigg och glad.

    Följer utvecklingen normalt. Har vuxit efter sin kurva men när man ser hela ser man att den börjar flacka lite de senaste tre mätningarna. Ligger fortfarande ?runt? kurvan men innan lite över, nu lite under sträcket. Blir 6 månader 9 september. Övrig har jag det mycket bra hemma med partner och min andra dotter.

    Börjar läsa alla möjliga hemskheter som kan vara anledningen till kurvan.

Svar på tråden Planande längdkurva, orsaker?